Middendraf en galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Middendraf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:07

Hallo Bokkers!

Nu heb ik vandaag les gehad, en ben ik erachter gekomen dat ik een pony (of paard :+ ) miet goed in een middendraf of middengalop krijg.
Maar ik snap niet wat het "naar voren drukken met je been" niet, want dat vond ik net via Google. Kan iemand mij de juiste hulpen uitleggen? :) Het liefst in simpele taal. :Y)

barbar

Re: Middendraf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:18

jeetje, daar vraag je wat, ik kan het ook niet echt anders uitleggen.
miss is het wat groter maken van je beenhulp wel een goede vertaling?
dit moet je dan toestaan in je handen, maar al hij alleen maar sneller gaat weer opvangen.
hoever ben je met verzamelen? want dat moet wel goed zitten om op de juite manier te kunnen verruimen en niet te versnellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:20

Verzamelen.. Lukt me wel ongeveer, maar ben daar ook niet heel bekend in. (Weet wel dat alleen een voorwaarts paard correct verzameld kan lopen bijv.)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:26

en is je pony goed voorwaarts? zo niet eerst daar aan werken, dan aan het verzamelen gaan werken en dan aan veruimen gaan denken :)
voor een middedraf hoef verzamelen nog niet top te zijn hoor maar het moet er wel inzitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:29

Vandaag heb ik een lesje gehad op een manege-pony. Verder heb ik een pony die ik bijrijd, dus daar kan ik op oefenen. :Y)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:38

dat het op een mangepony niet lukt zegt een hoop, ik zeg niet dat manege-pony's geen een van allen kunnen veruimen maar meestal hebben ze veel ingesleten truukjes om onder bepaalde dingen uit te komen zoals hoeken afsnijden enzo, en daar valt het rennen ipv verruimen ook onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:41

Hmm ja dat kan. Maar de meesten lukte het wel.
Of iig, als iemand een uitleg heeft, kan ik er iig mee oefenen. :)

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:54

Een uitleg van middendraf en galop?

Goed, bij beide is het het doel dat je paard lekker actief zijn passen groter maakt. Het is dus niet perse de bedoeling dat hij harder gaat. Let dus op dat je pony niet alleen sneller, maar ruimer gaat lopen, met meer kracht.
Dit doe je door idd been te geven, maar ik vind 'naar voren drukken met je been' een beetje klinken alsof je contstant druk moet hebben op je benen. Maar daar maak je de meeste paarden steeds langzamer mee. Als je een hulp geeft, geef hem dan kort en krachtig. Het is een beetje hetzelfde als als ik wil dat mijn paard aan de kant gaat, ik met al mijn gewicht tegen hem aan ga hangen, wat hem waarschijnlijk niets doet, of een prikje met me vinger in zijn zij geef, dat prikkelt meer en dan zal hij aan de kant gaan. Verder moet je lekker actief denken, denk vooruit. Een beetje alsof jij vast begint en met de middendraf of galop en je pony meekomt.

Mmm het is echt moeilijk uitleggen, ik ken het vooral als gevoel en dat is moeilijk in woorden te zeggen :(
Ik denk dat je veel moet uitproberen, als het op de ene manier niet lukt, probeer je iets anders, het ligt namelijk ook aan de pony hoe je een goede middendraf of galop voor elkaar krijgt.

Ik hoop dat je er iig iets aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:56

Ja dat is iets duidelijker. :j
Ga binnenkort lekker oefenen, hopen dat er iemand bij is die mij kan zeggen of ik het zo goed doe. Maar hoe krijg je hem persé actiever, want van stap naar draf geef je eigenlijk dan dezelfde hulp als van draf naar middendraf. Snap je wat ik bedoel?

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:06

Ja, ik snap het :)
Het verschil in de hulpen die je geeft zit hem erin dat wanneer je een middenstap (of draf of galop, maakt niets uit) wilt doen, je in het ritme van zijn beweging duwtjes geeft met je benen. Zodat de pony elke keer als hij zijn voet wil neerzetten dat voelt, en hem net iets verder zet. Zo krijg je de mooie grote passen. Als je pony wat grotere passen maakt, voel je dat doordat je iets meer mee moet swingen op zijn rug. Probeer daar lekker in mee te gaan zodat je je pony niet stoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:07

Kijk dat zocht ik! :D En moet je daarbij de achter- of de voorbenen 'volgen'?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:14

Bij middenstap laat je je pony eerst eens met het hoofd zakken. De neus mag best op borsthoogte komen. Dan pas kan de pony ook gaan leren verruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:16

Het gaat hier om paarden in 't algemeen. En die '' in het algemeen'' kunnen dat.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:22

dat het paard/pony het kan is leuk, maar jij moet ook snappen waarom en hoe een paard middenstap/draf/galop opbouwt.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:27

Wow daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht (over de stap dan) :-$ Ik moet me nu wel gaan schamen eigenlijk..

In ieder geval: Goeie vraag!

In de galop geef je vlak voor het eerste been de grond raakt een beenhulp. In draf mag het elke pas, dus na elk zweefmoment. Maar in stap? Als ik nu terugdenk heb ik altijd na elke twee benen die opgetild zijn gedaan.

Ik weet het! Telkens als hij bijna zijn achterbeen neerzet. Dus dat is idd na elke twee passen.