Afstijgen zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Afstijgen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 20:56

Hoi!

Ik heb vrijdag voor het eerst zonder zadel gereden :D Super leuk, ik had verwacht problemen hebben met blijven zitten maar dat viel goed mee, ik moest me maar heel af en toe aan de schoft vastgrijpen O:)

Het echte probleem kwam pas toen ik haar op het midden zette.. want... Hoe stijg je nu eigenlijk af? Ik ben er uiteindelijk heel oncharmant vanaf gerold, waarbij ik geluk had dat paard geen stap zet wanneer niet strikt noodzakelijk :o

Hoe ik het normaal doe: ik pak de knop vast (westernzadel), zwaai mijn rechterbeen erover, pak de achterboom vast, blijf met mijn heupen ongeveer boven het zitvlak om het gewicht in het midden te houden, dan maak ik mijn linkerbeen los en spring ik op de grond. Heel soms stijg ik ook af door mijn rechterbeen over het hoofd te gooien en dan af te stijgen, maar dan houd ik ook altijd de knop vast.

Is er misschien iets waarmee ik beter af kan stijgen zonder zadel? Want dit was verre van ideaal :=
Ik was overigens alleen in de bak

Alvast bedankt! :D

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:59

Ik ga meestal bijna op de nek liggen, rechterbeen dan over de kont zwaaien en dan naar beneden glijden. Maar ik heb ook een heel braaf paard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:00

Ik hang altijd over de hals, druk me af op de schoft en gooi mijn been erover, niet anders dan met zadel eigenlijk..

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:01

of je zwaait je been over de nek dus dan zit je in dameszit en dan glij je er soepeltjes af

Hilli

Re: Afstijgen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:04

Ik geef mijn merrie een seintje dat ze moet opletten, zwaai mijn linkerbeen over de kont en sta ernaast. Ik stijg dus rechts af (met zadel overigens ook), omdat ik dat zelf fijner vind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:08

Methode 1: teugels in je linkerhand, been naar achteren zwaaien, je bovenlichaam naar voren (je hebt geen knop waar je op komt tenslotte) en dan in de zwaai je heupen naar het paard draaien. Alles in 1 mooie vloeiende beweging. Dan kom je mooi naast het paard uit.

Methode 2: dameszit en zo afglijden

Methode 3: naar voren leunen, armen om de hals heen slaan en onder vastpakken, en je opzij laten zakken terwijl je de hals vasthoudt. Dit kan een optie zijn als je om redenen de sprong naar beneden niet kan maken.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:10

Haflinger15 schreef:
of je zwaait je been over de nek dus dan zit je in dameszit en dan glij je er soepeltjes af

Zo steeg ik vroeger ook af. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:11

Magrathea schreef:
Heel soms stijg ik ook af door mijn rechterbeen over het hoofd te gooien en dan af te stijgen, maar dan houd ik ook altijd de knop vast.

huh, hoe doe je dat *probeert het voor zich te zien* dan kom je toch in de knoop?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:13

Ik heb altijd engels gereden en er vanaf les 1 ingehamerd gekregen om als eerste beide beugels uit te doen bij het afstappen (veiligheid), rechterbeen over de kont en in 1 beweging afstappen. Dan maakt met of zonder zadel niet meer uit. Ook met zadels met hogere pommel lukt dit gewoon.

In een beugel blijven staan bij afstappen kan ik zelfs niet, dan zit ik echt te prutsen en hang ik zowat onder de buik van pony.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:18

naar voren hangen met het hoofd aan de tegenovergesteld kant van de hals dan de afstapkant, been opzwaaien, op je buik liggen en rustig naar de grond glijden. Eigenlijk doe ik hetzelfde met zadel aangezien ik ook standaard eerst de beugels uitdoe en dan pas afstap.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:27

Van de kont afglijden :))
Nee, ff serieus.
Ik vind het zelf altijd het fijnst om been over de nek te zwaaien en er dan zo van af te glijden.
Maar ik doe ook wel eens gewoon naar voren leunen, been naar achter zwaaien (arm achter schoft laten haken? weet ik niet meer zeker) en dan er gewoon af glijden :)

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:33

leg jezelf op de hals haal je benen naar 1 kant en laat jezelf vallen (lijkt op de manier van uit het zadel springen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:40

Twee manieren:
1. Via de kont naar beneden glijden. Kusje vlak voordat je op de grond staat. :+ ;
2. Naar voren leunen (op zadel beugels uit doen), beiden benen naar achteren zwaaien en in één beweging over het paard zwaaien en dan land je netjes op de grond. Is veilig, gaat snel en is niet belastend voor het paard en voor je eigen rug (voor mij heel belangrijk).

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:45

tamary schreef:
Ik heb altijd engels gereden en er vanaf les 1 ingehamerd gekregen om als eerste beide beugels uit te doen bij het afstappen (veiligheid), rechterbeen over de kont en in 1 beweging afstappen. Dan maakt met of zonder zadel niet meer uit. Ook met zadels met hogere pommel lukt dit gewoon.

Zo heb ik dit ook geleerd en leerden we het ook aan kinderen die zonder zadel reden. Je brengt daarbij je bovenlichaam eerst iets naar voren om 'ruimte' te maken om die zwaai met je been te kunnen maken.
Tot ik een bijrijdpaard kreeg en deze zich telkens een hartverlamming schrok als ik zo in 1 beweging afstapte. En nu kan ik het niet meer. -O-

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 06:28

Donkerblauw schreef:
Haflinger15 schreef:

Zo steeg ik vroeger ook af. :)

okee haha ik ook vaak

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 08:56

Okee, met zadel oefenen zonder beugels af te stijgen dus :+
Probleem met dameszit is eigenlijk dat ik er dan in één keer af glijd meestal. Misschien dat ook maar eens oefenen want op zich is dat niet erg.

Of ik ga gewoon zandhappen, dat kan ook :D

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:05

Ik glij er altijd bij de kont af :D
Maar hoe het echt moet is gewoon zoals je met zadel doet, dus gewoon je rechterbeen er overheen en langzaam naar beneden glijden. :)

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:57

Haha je kan idd zo soepel mogelijk je been eroverheen te zwaaien, net zoals met zadel eigenlijk.
Je kan ook proberen eerst in amazonezit te gaan zitten, dan kan je er zo afglijden:)

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:34

Over de hals hangen, rechterbeen er zn kont heen zwaaien. Eigenlijk hetzelfde als met een zadel afstijgen alleen dan is het gedeelte van over de hals hangen er dus niet bij.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:05

Ik glijd van ze kont af of ik zwaai gewoon mijn been eroverheen en aan de zijkant eraf