Paard sluit zich af tijdens de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Paard sluit zich af tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 18:18

Hoi bokkers,
Mijn verzorgpaard is op wedstrijd hartstikke braaf, loopt overal langs, en kijkt nergens naar. Met inrijden loopt hij altijd heerlijk, lekker actief en fijn over z'n rug. (activiteit is bij ons het probleem, op al mijn protocollen stond dat ik heel netjes en geconcentreerd reed, maar dat ik wat 'stoerder' moet rijden, wat méér moet rijden)
Maar als de proef eenmaal begint lijkt het wel of hij zich helemaal afzonderd, dan krijg ik er niks meer uit. Hij loopt wel keurig zijn rondje, maar bijvoorbeeld de middendraf, die hij dan moet inrijden prachtig deed, doet hij in de proef niet meer. En dan kan ik doen wat ik wil maar hij blaast zich als het ware op en sluit zich gewoon af. Ik krijg hem gewoon niet meer voorwaarts. In de tweede proef is het altijd het ergst. Nu heb ik in de B vaak nog nette punten, maar hoe hoger we komen hoe spectaculairder hij natuurlijk moet gaan lopen. Nu is het allemaal te 'braaf'.
Net als bijvoorbeeld de middenstap, met inrijden ging het goed, maar in de proef dribbelt hij dan weer aan, of hij doet het gewoon niet. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Zoja is dit op te lossen? Hij doet het overigens niet alleen bij mij, de eigenaar vertelde dat hij het bij haar ook altijd deed op wedstrijd.

jensvl

Re: Paard sluit zich af tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:24

Wat is de leeftijd van je paard? Is hij zelfzeker?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:25

Hoe gespannen ben jij met een proef?
Een paard reageert op jouw spanning/ontspanning, zie het als een spiegel.
Heb je verwachtingen, wedstrijddruk, stress zeg maar?
Zo is de omschrijving nl. wel en reageert het paard daar keurig op met voorzichtigheid.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 18:30

Hij is 18, en heeft veel ervaring op vreemd terrein, is ook totaal niet kijkerig of schrikkerig. 100% te vertrouwen.
Dat is inderdaad wel de meest logische verklaring, maar ik ben nou voor m'n gevoel niet echt zenuwachtig voor een wedstrijd. Misschien onbewust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:32

Ik zou eens vragen of je instructie een keer mee kan op wedstrijd. Die kan ter plekke tips geven tegen het afsluiten (tussen 2 proeven in bijvoorbeeld) en ziet snel genoeg of jij anders gaat rijden door de spanning.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 18:34

Blijheid schreef:
Ik zou eens vragen of je instructie een keer mee kan op wedstrijd. Die kan ter plekke tips geven tegen het afsluiten (tussen 2 proeven in bijvoorbeeld) en ziet snel genoeg of jij anders gaat rijden door de spanning.

Dat is inderdaad wel een goed idee. :j

Tessa_Foxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:41

Misschien kan je een keer iemand anders een proefje op je paard laten rijden?? Kijken of hij hetzelfde reageerd. Dan kan je kijken of het aan jou ligt (onbewust zenuwachtig misschien) of dat het aan de pony ligt :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:41

Als je thuis de proef oefent, doet hij het dan ook? Dus eerst even inrijden en daarna de proef rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:26

Je zegt dat je niet zenuwachtig bent, weet je dat zeker?
Anders kan het ook nog zijn dat je anders rijdt bv omdat je tijdens je proefje te netjes wilt rijden.
Of omdat je in je proef alles perse tussen die en die letter moet doen, terwijl als je voor jezelf rijdt,
je vaak pas een oefening rijdt als je paard fijn voelt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 06:18

Klinkt idd als een reactie op jou.
Probeer heel bewust niet anders te rijden in de proef, eerste rondje dat je de ring in gaat even paar keer goed schakelen, om ervoor te zorgen dat ie in de proef meteen wakker is.

Soms is dit maar een periode, onbewust gaat vrijwel iedereen anders rijden in de proef, zenuwen of niet.
Een paard voelt dit feilloos aan en kan onzeker worden hierdoor.