Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Akhal_Teke schreef:Om dit te voorkomen, moet je je hand op de neus leggen zodat ze haar hoofd niet omhoog kan doen tijdens het uitdoen van het bit.
Dit zie je vaak bij jonge paarden of bij paarden die niet hebben geleerd dat ze niet hn hoofd omhoog moeten doen bij het uiydoen van het bit.
en eventueel zelf haar mond opendoen zodat het bit niet weer tegen de tanden komt.
Gewoon rustig blijven, dan komt het weer goed.
anneliesdj schreef:Je hebt ws een keer het bit te snel uit gedaan waardoor het tegen haar tanden geklapt is, paarden kunnen daar heel heftig op reageren en bij spanning houden ze de kaken op elkaar dus maakt het probleem alleen maar erger.
Zet haar zo neer dat ze niet achteruit kan, houd je rechterarm onder haar kin door en met je hand over haar neus, zo kan haar hoofd niet omhoog of naar rechts, je blokkeert met je lichaam de linkerkant. Dan met je andere hand hoofdstel achter haar oren weghalen en rustig iets laten zakken, kalmeer haar met je stem en wacht tot ze haar mond open doet en het bit laat vallen.
Niet forceren, op het moment dat ze rustig wordt laat ze het bit los.
sjouk_L schreef:het kan zijn dat het bit een paar keer tegen de tanden is getikt met uitdoen. Ik herken dit gedrag heel erg van jonge paarden, die kunnen ook zo angstig reageren. Als je paard dan ook nog zijn hoofd omhoog doet wordt het nog erger. Want dan blijft het bit achter de ondertanden hangen en rennen ze achteruit. Wat bij mij goed werkte is om links bij het hoofd te gaan staan, dan met je linkerhand op de neus ervoor zorgen dan ze het hoofd niet zo gauw omhoog brengt. Niet heel veel kracht zetten. Maar net de neus tegenhouden, je hand moet dan net boven de neusriem zitten. Nu pak je met je rechterhand het kopstuk en doe je die naar boven toe van het hoofd af, zo doen dat het bit niet naar beneden tegen de ondertanden aan komt. Dit gewoom elke keer doen als je het hoofdstel afdoet. Wennen ze er snel genoeg aan, en het is een fijne manier om het hoofdstel uit te doen.
MelanieB schreef:Herkenbaar, mijn tinker deed dat vroeger ook, dan bleef idd het bit hangen tegen tanden en raakte ze in paniek.
Ik heb toen snoepje altijd voorgehouden zodat ze haar hoofd laag hield en dan rustig het bit laten zakken en snoepje geven.
Was eigs zo weer weg, en doet ze het niet meer.