Paniek reactie bij bit uitdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Paniek reactie bij bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 08:23

De laatste tijd geeft mijn verzorgpaard een flinke paniek reactie bij het bit uitdoen. Op de 1 of andere manier lijkt ze zich niet te bedenken dat haar mond open moet.
Ze laat het bit niet los, paniek staat indruk ogen, het hoofd gaat omhoog en ze rent achteruit.
Ik heb de laatste tijd zelfs het halster los om dr nek zitten omdat ik bang ben dat ze op een dag echt wegrent.
Ze is kortgeleden nog naar de tandarts geweest dus aan haar tanden zal het waarschijnlijk niet liggen.
Iemand enig idee wat het kan zijn en hoe het is op te lossen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:26

Dat is wel heel raar Marit.. Is er niet een keertje wat gebeurd met bit uitdoen? Dat ze het daarmee associeert?

Anoniem

Re: Paniek reactie bij bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:28

Ik zou ook denken aan een associatie met iets vervelends.

Hoe je er vanaf kan komen, misschien kan je je vinger even in haar mond steken (net als wanneer ze niet open zou willen doen met bit indoen) tegelijkertijd met het over de oren halen van het kopstuk? Zodat ze haar mond in elk geval open heeft en je het hoofdstel snel af kan doen?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:40

het kan zijn dat het bit een paar keer tegen de tanden is getikt met uitdoen. Ik herken dit gedrag heel erg van jonge paarden, die kunnen ook zo angstig reageren. Als je paard dan ook nog zijn hoofd omhoog doet wordt het nog erger. Want dan blijft het bit achter de ondertanden hangen en rennen ze achteruit. Wat bij mij goed werkte is om links bij het hoofd te gaan staan, dan met je linkerhand op de neus ervoor zorgen dan ze het hoofd niet zo gauw omhoog brengt. Niet heel veel kracht zetten. Maar net de neus tegenhouden, je hand moet dan net boven de neusriem zitten. Nu pak je met je rechterhand het kopstuk en doe je die naar boven toe van het hoofd af, zo doen dat het bit niet naar beneden tegen de ondertanden aan komt. Dit gewoom elke keer doen als je het hoofdstel afdoet. Wennen ze er snel genoeg aan, en het is een fijne manier om het hoofdstel uit te doen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:42

Snoepje geven zodat ze uit zichzelf d'r mond open doet? Of gewoon rustig gaan staan met hoofdstel af, bit nog in en even afwachten, desnoods enkele minuten, zonder het bit eruit te vragen, maar wachten tot ze het zelf bedenkt?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:53

Kan je niet aan de zijkant het riempje van het bit los maken, dat hij nog maar aan 1 kant vast zit en hem er dan eerst uit halen met inderdaad je vinger in de mondhoek. En daarna de rest weg halen?
Dan heb je niet dat jij het hoofdstel vast hebt, paard het bit vast heeft daardoor opeens een ruk geeft waardoor ze alleen maar bevestigd dat het niet prettig is.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:56

Om dit te voorkomen, moet je je hand op de neus leggen zodat ze haar hoofd niet omhoog kan doen tijdens het uitdoen van het bit.
Dit zie je vaak bij jonge paarden of bij paarden die niet hebben geleerd dat ze niet hn hoofd omhoog moeten doen bij het uiydoen van het bit.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:31

Ze heeft er nog nooit last van gehad, rijd haar al 2 jaar. Ik kan het inderdaad proberen haar neus laag te houden. Heb vandaag een stalgenoot laten kijken en die zei dat ik niks fout deed, maar wie weet doe ik onbewust toch het bit tegen haar tanden.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:36

miss heeft ze zere mondhoeken.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:37

zou vooral rustig aandoen. Heeft waarschijnlijk een vervelende ervaring gehad. Heb ook zo'n pony gehad die dat ook niet wilde. Vooral niet gaan trekken! Met rust en geduld moet het uiteindelijk wel goed komen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:40

Akhal_Teke schreef:
Om dit te voorkomen, moet je je hand op de neus leggen zodat ze haar hoofd niet omhoog kan doen tijdens het uitdoen van het bit.
Dit zie je vaak bij jonge paarden of bij paarden die niet hebben geleerd dat ze niet hn hoofd omhoog moeten doen bij het uiydoen van het bit.

:j en eventueel zelf haar mond opendoen zodat het bit niet weer tegen de tanden komt.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:38

mijn paardje dit dit ook uit het niets. Er was niks gebeurd en hij bleef het maar doen. Gelukkig is hij nog jong en heb ik het hem ook weer afgeleerd. Ik ban na het rijden gewoon heel relaxed alles los gaan maken en met hem blijven praten, praten, praten. Zodra je het hoofdstel af wilt doen gewoon blijven praten. Pak hem net bij zijn neus vast en laat het langzaam uitglijden. Als hij niet los laat even een vinger in zijn mond doen. En daarna uitgebreid belonen. 1 maandje en bij mijn pony was het over. heeeel soms doet hij het nog maar dan begin ik gewoon weer opnieuw en dan is het weer over. hoop dat je er iets aan hebt!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:40

Deed Bur ook van de 1 op andere dag. Ik doe nu heel erg rustig het kopstuk over de oren en zorg met mijn andere hand dat het bit "hoog" in de mond blijft, (gewoon bij de bakstukken houden bijvoorbeeld, dan het kopstuk over haar oren en dan het bit laag laten zakken) dan laat ik het heel rustig zakken. Desnoods ga je op iets staan waardoor je groter bent, dat als ze haar hoofd omhoog slaat, niet het hele hoofdstel in een ruk van haar hoofd gaat. :) Gewoon rustig blijven, dan komt het weer goed.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:43

Mijn paard heeft dit ook heel erg gehad. Ik houd het hoofd/haar neus vast en draai haar hoofd naar me toe en dan haal ik pas het kopstuk achter haar oren vandaan en houdt haar hoofd nog steeds vast totdat ze het bit losgelaten heeft. :)

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:11

Deed je paard het al voordat ie bij de tandarts was geweest? Want soms vonden ze de tandarts erg naar waardoor ze ineens hel gevoelig zijn in de mond.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 19:48

Een tijd nadat ze naar de tandarts is geweest heeft ze dit niet gedaan.

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:57

Neus vasthouden met één hand en met de andere hand heel voorzichtig het hoofdstel van zn hoofd afhalen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:49

Je hebt ws een keer het bit te snel uit gedaan waardoor het tegen haar tanden geklapt is, paarden kunnen daar heel heftig op reageren en bij spanning houden ze de kaken op elkaar dus maakt het probleem alleen maar erger.

Zet haar zo neer dat ze niet achteruit kan, houd je rechterarm onder haar kin door en met je hand over haar neus, zo kan haar hoofd niet omhoog of naar rechts, je blokkeert met je lichaam de linkerkant. Dan met je andere hand hoofdstel achter haar oren weghalen en rustig iets laten zakken, kalmeer haar met je stem en wacht tot ze haar mond open doet en het bit laat vallen.
Niet forceren, op het moment dat ze rustig wordt laat ze het bit los.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 14:17

anneliesdj schreef:
Je hebt ws een keer het bit te snel uit gedaan waardoor het tegen haar tanden geklapt is, paarden kunnen daar heel heftig op reageren en bij spanning houden ze de kaken op elkaar dus maakt het probleem alleen maar erger.

Zet haar zo neer dat ze niet achteruit kan, houd je rechterarm onder haar kin door en met je hand over haar neus, zo kan haar hoofd niet omhoog of naar rechts, je blokkeert met je lichaam de linkerkant. Dan met je andere hand hoofdstel achter haar oren weghalen en rustig iets laten zakken, kalmeer haar met je stem en wacht tot ze haar mond open doet en het bit laat vallen.
Niet forceren, op het moment dat ze rustig wordt laat ze het bit los.

Zo heb ik heb vandaag gedaan, ging goed, hoewel ze wel haar hoofd omhoog wilde gooien en ik moeite moest doen haar beneden te houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:23

sjouk_L schreef:
het kan zijn dat het bit een paar keer tegen de tanden is getikt met uitdoen. Ik herken dit gedrag heel erg van jonge paarden, die kunnen ook zo angstig reageren. Als je paard dan ook nog zijn hoofd omhoog doet wordt het nog erger. Want dan blijft het bit achter de ondertanden hangen en rennen ze achteruit. Wat bij mij goed werkte is om links bij het hoofd te gaan staan, dan met je linkerhand op de neus ervoor zorgen dan ze het hoofd niet zo gauw omhoog brengt. Niet heel veel kracht zetten. Maar net de neus tegenhouden, je hand moet dan net boven de neusriem zitten. Nu pak je met je rechterhand het kopstuk en doe je die naar boven toe van het hoofd af, zo doen dat het bit niet naar beneden tegen de ondertanden aan komt. Dit gewoom elke keer doen als je het hoofdstel afdoet. Wennen ze er snel genoeg aan, en het is een fijne manier om het hoofdstel uit te doen.

:j _/-\o_

Mijn Welsh A merrie heb ik op 5 jarige leeftijd gekocht maar was eigenlijk nog vrij groen. Hoe voorzichtig ik het bit ook uit de mond haalde, op 't moment dat ik hem er rustig zachtjes uithaalde sloeg ze uit paniek haar hoofd omhoog en dan slaat dus het bit precies wél tegen haar tanden.

Dus inderdaad, op bovenstaande manier zachtjes op de neus haar hoofd naar beneden 'drukken' terwijl ik het bit er uit haal, en er is niets meer aan de hand.
Pony doet het nu niet meer, maar heb het nog wel als gewoonte om het op deze manier te doen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:34

Herkenbaar, mijn tinker deed dat vroeger ook, dan bleef idd het bit hangen tegen tanden en raakte ze in paniek.
Ik heb toen snoepje altijd voorgehouden zodat ze haar hoofd laag hield en dan rustig het bit laten zakken en snoepje geven.
Was eigs zo weer weg, en doet ze het niet meer.

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:45

MelanieB schreef:
Herkenbaar, mijn tinker deed dat vroeger ook, dan bleef idd het bit hangen tegen tanden en raakte ze in paniek.
Ik heb toen snoepje altijd voorgehouden zodat ze haar hoofd laag hield en dan rustig het bit laten zakken en snoepje geven.
Was eigs zo weer weg, en doet ze het niet meer.

Zo is het bij mij ook gelukt haha

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:48

hi, heb niet alles bijgelezen... Mijn pony had hier ook vreselijk last van toen ze een paar maanden geleden bij mij kwam... Wat ik heb gedaan is haar telkens gerust stellen, en het hoofdstel vrij stevig vasthouden als ik hem uit doe (of eigenlijk als ik hem over de oren haal), dus dat het bit heel stabiel in de mond blijft liggen en nauwelijks beweegt. Dan met andere hand bit vast pakken en heel rustig hoofdstel laten zakken, tot ze het rustig loslaat... Heeft me flink wat tijd gekost, maar inmiddels doet ze het heel braaf :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:50

Hier ben ik nu ook mee bezig en ze pakt het goed op. Ik hou het hoofdstel net zolang vast totdat ze haar mond opendoet en laat het dan rustig zakken :)