tegen de bakrand aan geplakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiwigurl88

tegen de bakrand aan geplakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 11:22

ik heb mijn paard nu bijna een half jaar, in die tijd hebben we al veel geleerd samen, hij is pas 6
eerst struikelde hij echt heel veel, knieen op de grond zelfs! nu heb ik veel met hem gereden en is hij sterker geworden.
nu heb ik het volgende probleem, eerder nooit geweest.
op linksom gaat hij elke keer naast de hoefslag lopen tegen de rand aan! mijn knie zit er tussen, doet erg zeer!
rechtsom nergens last van!

heb al geprobeerd:

me buitenbeen eraan te leggen en druk zetten (helpt niet)
klein spoortje erop (helpt niet)
zweep aan de buitenkant tegen de hals leggen, niet slaan (werkt niet) wel slaan (werkt niet)
binnenhoefslag gereden dus zon 2 mtr van de rand af (werkt ook niet)

ik weet niet meer wat ik hieraan kan doen, hij heeft t ook nooit eerder gedaan.
iemand suggesties!?

jjustangela

Re: tegen de bakrand aan geplakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:24

Veel buitenrijden, dan leert hij zonder 'steun' te lopen en kan hij nergens tegen aan plakken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:25

Hoe kan op de binnenhoefslag rijden nou niet werken? Als je op de binnenhoefslag rijd, is het toch compleet onmogelijk om nog tegen de wand aan te lopen?

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:27

Als ik jou was zou ik je paardje gewoon op de binnenhoefslag rijden.
Hij is nu eigenlijk gewoon ongehoorzaam.. wat doet je paardje als je je been iets naar achterlegt en goed aanduwt (naar binnen 'duwt')? als hij hier niet naar luisterd zou ik je zweepje op de plek van je beenleggen net zolang tot hij een stapje opzij gaat. Als jij op de binnenhoefslag wilt rijden hoort jou paard te gehoorzamen en dit te doen. Als het nog niet lukt zou ik een goede instructrice zoeken of heb je deze al?
Succes :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:28

Paard is duidelijk scheef. Daar moet je aan werken, juist van die hoefslag af maar naar binnen en niet naar buiten. Dus binnenhoefslag, consequent volhouden.

Verder lekker veel draaien, dus voltes, gebroken lijnen enz. Zo kom je niet in de buurt van de bakrand en is het ook geen plakken.

Stuk begeleiding en les is wel belangrijk. Dit soort dingen er uit rijden is erg lastig, scheef paard, overcorrigerende ruiter enz. Dan heb je meer ellende dan gemak met de jaren.

Geen idee wat jij qua niveau rijdt maar les is natuurlijk nooit verkeerd.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:32

Heb je er misschien ook een filmpje van oid? Plakt het paard alleen erg of loopt het inderdaad scheef zoals MarliesV zegt? Dan ben ik het in ieder geval met MarliesV eens en zou ik zeker les nemen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:41

Ik lees nergens wat je doet met je buitenteugel? Waar is deze in je verhaal? Als je goed op je buitenteugel rijd kan je zelfs het meest scheve paard van de rand afhouden. Overigens zou ik beginnen met het gebruiken van de tweede hoefslag voor zijn moeilijke kant.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:42

Binnen hoefslag rijden idd. Mijn pony deed t ook

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:49

Buitenstelling vragen, dus je paard naar de bakrand laten kijken. Net zoveel totdat hij ervanaf gaat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:51

Mijn paard heeft het vroeger ook gedaan. Bij hem was het een vorm van staken. Als hij ging plakken dan ging ik alles doen om mijn been maar niet zeer te doen, en was ik dus niet meer aan het rijden en hoefde hij niet meer te doen wat van hem werd gevraagd. Meestal was het bij het aangalloperen. Meestal ook aan één kant en alleen op bepaalde plekken in de bak.

Wat je dus moet doen is vooral doorgaan met waar je mee bezig was, en in ieder geval zorgen dat je paard hier niet mee onder het werk uitkomt. Desnoods stuur je hem tegen de bakrand in zodat zijn lichaam in ieder geval los komt van de bakrand. Niet fijn, maar zo leert hij wel dat het misschien toch prettiger is om normaal over de hoefslag te lopen.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 04-07-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:55

rijd je met stelling naar binnen? probeer je paard rechtgericht te laten lopen... en alleen in de wendingen iets stelling aan te nemen constant op twee teugels rijden waarbij het meeste contact op de buitenteugel is... duwt hij je rechtgericht nog steeds tegen de wand aan probeer hem dan iets met stelling naar buiten te laten lopen dan komt hij vanzelf van de kant af.

succes!

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:41

oke dank je wel allemaal!

heb er geen filmpje van

ik rij geen hoog niveau want het is mijn eerste paard, krijg donderdag avond me eerste les hopelijk kan ze me erbij helpen.

dat binnenhoefslag rijden en buiten rijden gaat goed hoor! maar je moet toch een keer weer op die hoefslag proberen.

stelling vragen gaat ook prima, ga het eens proberen om hem naar die rand te laten kijken dus andere stelling.

met me buitenteugel? heb geen idee eigenlijk wat ik daarmee doe, nooit op gelet eigelijk volgens mij houd ik die gewoon normaal.

gr

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:31

Oke fijn om te horen dat je vanaf donderdag goed les krijgt!
Omdat we geen foto's hebben is het een beetje lastig te beoordelen :)

kiwigurl88 schreef:
maar je moet toch een keer weer op die hoefslag proberen.

Dit is niet helemaal waar, je kan een paard gerust bijv. een maand alleen op de binnenhoefslag rijden.
Daar is niks mis mee voor zowel paard als ruiter niet!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:32

kiwigurl88 schreef:

heb er geen filmpje van

ik rij geen hoog niveau want het is mijn eerste paard, krijg donderdag avond me eerste les hopelijk kan ze me erbij helpen.

dat binnenhoefslag rijden en buiten rijden gaat goed hoor! maar je moet toch een keer weer op die hoefslag proberen.

stelling vragen gaat ook prima, ga het eens proberen om hem naar die rand te laten kijken dus andere stelling.

met me buitenteugel? heb geen idee eigenlijk wat ik daarmee doe, nooit op gelet eigelijk volgens mij houd ik die gewoon normaal.

gr

Dit verklaart het probleem denk ik ;).
Ik denk dat je er met lessen zo uitkomt!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:36

kiwigurl88 schreef:

heb er geen filmpje van

gr

Als je geen idee hebt wat je er mee doet dan rijd je je paard nog niet op de buitenteugel. De buitenteugel is de leidende teugel, hiermee zet je voltes in, begrens je het paard bij stelling nemen etc etc etc. Als je deze niet gebruikt is de kans veel groter dat je paard bv in voltes over de schouder wegloopt, of naar de bakrand toetrekt. Is deze echter goed op contact (en hiermee bedoel ik dat contact op de buitenteugel veel belangrijker is dan de binnenteugel) dan is je paard begrenst en zal hij minder snel plakken.

Buitenstelling is prima maar vergeet dan niet dit kundigheid benodigd, zeker omdat als je het goed wil doen je dan ook voltes etc mee zou moeten pakken. Les gaan nemen, dit paard met een ervaren en kundig iemand recht richten zou een hoop problemen moeten oplossen.

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 19:49

het is niet mijn eerste les.
het is mijn eerste les op mijn eigen paard, rij al bijna 20 jaar, dus snap wel alle begrippen die jullie hierboven noemen, maar nogmaals heel erg bedankt voor al jullie tips!!

ik wil deze praatruimte? sluiten maar weet niet hoe dat moet.

groetjes

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:32

mag ik mijn ervaring met jouw delen? ik heb een 4 jarige die nu door mij word doorgereden
mijn pony doet het ook:S erg fijn... hij valt op zijn rechterschouder en buigt links erg goed.. hij gaat alleen niet naar links hij kijkt alleen. ik heb goed les met hem (rechtrichten) en rijd in stap buitenstelling op het rechte stuk en voor de hoek houd ik contact en open ik mijn binnen hand, dat hij de bocht om kan en dan geef ik been dat het binnen achterbeen onder kan treden. als hij dan recht blijft en contact houd met mijn buitenhand en daarop te sturen is dan heb je hem waar ie zijn moet:) dit kan in 3 gangen:)

het is in ieder geval een balans probleem....

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:55

Dit herken ik, was toen aan het kijken voor een nieuwe pony bij een handelsstal, helemaal niets aan de hand. Kwamen we thuis, dag daarna natuurlijk even een rondje crossen, bleef ie me de hele tijd met mijn knieeen langs de bakrand schuren. Wou natuurlijk zelf niet meer rijden omdat de lol er wel vanaf was, heeft iemand anders em voor me gereden, deed ie precies hetzelfde. Dier stond bij het kijken bij de handelsstal dus helemaal stijf van de medicijnen zodat ze em me zo konden aansmeren. Mooi niet. Bleek achteraf dat die van mij drachtig was, maar denk niet dat het bij jou zo is. Misschien even aan je instructeur vragen wat je er aan kunt doen.