niet tevreden over zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannaCaptain

niet tevreden over zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:50

hallo, ik ben Hanna.

ik rijd eigenlijk altijd op Captain, hij heeft een veelzijdigheidszadel dus is het lastig om mijn benen stil te houden.
dat verpest zo'n beetje mijn hele zit...
ik zit vooral wat ver naar voren en in mijn armen zit heel weinig buiging.
hakken uitdrukken vind ik ook lastig (misschien mede door het zadel)
ik rijd ook af en toe op Ushi, die heeft een dressuurzadel en daar gaat het automatisch beter op.
benen stil, handen laag, hakken uitgedrukt...
ook loopt Captain pas aan de teugel (of nagefelijk) als ik zelf ontspannen zit, daardoor kan ik ook een beetje voelen of ik goed zit.
hij heeft niet al te soepele gangen, een hele korte draf en is ook niet makkelijk te vergroten :(

ik heb heeel hard hulp nodig!
xxx Hanna

Mandy517

Re: niet tevreden over zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:17

Rijd je op een manege? Anders is het een idee om het misschien aan je instructeur/instructrice te vragen.

Meraki

Re: niet tevreden over zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:21

Ik zou het ook met je instructrice overleggen, misschien heeft die een aantal tips waardoor je er tijdens de les al aan kunt werken.

Probeer in ieder geval nog bewuster te gaan letten op je zit en er aan te werken :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:21

Normaal gezien zou je op ieder zadel gewoon goed moeten kunnen zitten. Een dressuurzadel met veel wrong vertekend dan ook bij velen aardig. Zet je ze op een platter zadel zonder wrong vliegen de benen opeens alle kanten uit en kunnen ze nauwelijks doorzitten. Zitles nemen is een goed idee, hierdoor gaat je zit en dus je hele rijden mee vooruit.

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:24

Les lijkt me inderdaad verstandig. Zitlessen om gevoel te krijgen voor de beweging van je paard.
Je paard spiegelt en wanneer jij niet lekker zit en dus ergens in je lijf niet mee bent met de beweging van je paard zal je paard ook minder makkelijk gaan lopen en daardoor ook niet ontspannen is en gaat nageven.
Woon je toevallig in de buurt? Kijk anders eens op mijn site!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:25

Ik ben het eens met Lara_Silver, het zou niet uit moeten maken of je op een veelzeidigheids- of een dressuurzadel zit. Het zit in je eigen zit, en elk paard is anders, de ene zit makkelijker dan de andere. Daarom inderdaad zitlessen nemen. Op zoveel mogelijk verschillende paarden rijden is altijd goed voor je zit, zo leer je aanpassen aan het paard en zijn lopen!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:25

Wat woon jij mooi zeg Lara_Silver :oo ( ff offtopic :') )

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:26

Heel erg bedankt, ik ga het zeker overwegeen om wat zitlessen te nemen.
Ik woon bij Rotterdam, Barendrecht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:40

NonaWen schreef:
Wat woon jij mooi zeg Lara_Silver :oo ( ff offtopic :') )

Ben er zelf ook heel blij mee! :D Heerlijk tussen die heuvels, qua landschap mis ik Nederland echt niet...