Ik wilde toch even via Bokt kijken of er wat mensen zijn die ervaring hebben met wat ik nu meemaak en me misschien wat tips mee kunnen geven. Ik rij sinds augustus een jonge merrie (destijds 3 jaar), voor haar eigenaar. Ik heb haar vanaf het zadelmak maken zelf opgeleid en dit ging erg goed. Ik heb het rustig en onder goede begeleiding gedaan en ben blij dat de eigenaar ook het belang van het paard (en een goede basis) voorop stelt en ons alle tijd geeft en overal ondersteund. Het is een erg leergierige merrie, met veel aanleg voor de dressuur ook al is ze springgefokt! Ze is op mijn pinken te rijden, gaat graag aan het werk en heb van begin af aan eigenlijk nauwelijks problemen gehad. Tot zover ben ik daar natuurlijk erg blij mee
Nu is zij vanaf jongs af aan opgegroeid op de boerderij waar ze nu staat. Er zat dus nogal aardig wat werk in voor wat betreft het rijden op 'vreemde' locaties, of buitenritten, hier was ze gewoon totaal niet aan gewend. We zijn regelmatig op andere plekken wezen rijden (leek mij erg belangrijk) en dit ging wisselend. Ze was enorm kijkerig en afgeleid en werd ook wat rillerig met het rijden. Met de instelling; gewoon op veel verschillende plekken rijden en al doende leert men zijn we langzamerhand begonnen met wat wedstrijden te starten.
Nu komt het lastige; thuis loopt ze heerlijk en is ze goed geconcentreerd. Zodra we op concours gaan, gaat ze super braaf de trailer in, laat zich netjes opzadelen en proppen draaien enz.. Zodra ik ga inrijden heeft ze alleen zoveel energie dat ze bijna niet te stoppen is. De eerste paar rondjes draf heb ik ook altijd het idee dat ze enorm aan het 'scheuren' is.. Ik probeer haar dan gecontroleerd een beetje te laten 'uitrazen' en los te werken. Maar of ik er nu een kwartier op zit, of een uur, ze heeft ZO enorm veel energie en ik krijg haar moeilijk bij de les. Vaak heeft ze stukken dat ze erg fijn loopt, maar zodra ze iets nieuws ziet of er gebeurt wat om ons heen is haar aandacht gelijk weg. Ik vind dit op zich niet erg, ze is nu eenmaal erg jongig in haar gedrag (ze is nu ook pas 4) en blijf ook gewoon rustig en geduldig met rijden.. Heeft naar mijn mening geen zin om boos te worden, dan behaal je wat mij betreft het tegenovergestelde.. Maar ik krijg nu na een paar wedstrijden steeds te horen; 'Erg leuk paard, je rijdt haar erg netjes met veel geduld en rust. Ze heeft alleen te veel spanning en let slecht op. Maar ga zo door en maak km's!'. Nu gaat het mij niet voornamelijk om de resultaten op concours, maar het commentaar wat ik krijg klopt met mijn gevoel! Ik heb het idee dat ze zo onrustig wordt op wedstrijd dat ze haar energie niet kwijt kan ofzo. Wat regelmatig als resultaat heeft dat ze bijvoorbeeld ineens gaat bokken, of niet langs bepaalde stukken wil. En met niet door willen bedoel ik; stilstaan en alleen maar willen omdraaien en wegvluchten. Met binnenstelling en afleiden lukt het de ene keer wel, andere keer gewoon echt niet. Het voelt een beetje alsof ze me thuis volop vertrouwd en op concours dat ze zó druk is met alles om zich heen dat ze mij een beetje vergeet. Hoop niet dat dit erg raar klinkt haha.
Dus zijn er misschien mensen die ervaring met dit soort gedrag hebben? Ik heb overigens niet het idee dat ikzelf veel spanning heb op concours, ik verwacht eigenlijk nog weinig van haar en zit er dus naar mijn idee aardig relaxt op. Er hangt ten slotte ook niets vanaf. Het gaat mij er dus ook niet om dat we voor de punten kunnen rijden, ze is nu eenmaal erg jongig qua gedrag dus dit heeft wat meer tijd nodig, maar ik hoop wel dat ik haar wat meer kan laten concentreren op mij en het 'werk'. Ik wordt in dit soort situaties niet boos maar blijf wel consequent. Alleen ik kan haar gedrag niet beinvloeden naar mijn idee.
Ik heb wat dingen gelezen over supplementen e.d. dus misschien dat er daar wat mee te behalen is. Ik heb daar alleen totaal geen ervaring mee, want een gebrek aan concentratie en kijkerigheid lijkt me een karaktereigenschap?
Mocht je tips hebben zou ik het erg fijn vinden om wat ervaringen te delen
Ondertussen blijf ik denk ik vooral routine opbouwen door regelmatig op wedstrijd te gaan en op andere locaties te rijden. Hopelijk gaat het dan geleidelijk aan beter, ik ben benieuwd!
Inderdaad gewoon kilometers maken en oefenen, dan word je er zelf ook rustiger op!