Is één keer per maand privéles zinnig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Is één keer per maand privéles zinnig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:02

Ik hoop dat het goed staat, zo niet mag het uiteraard verplaatst worden.

Ik kom uit een gezin met een niet heel ruim budget en ouders die niet heel veel verstand van paarden hebben, maar toch een paardje gekregen toen ik 13 was, dan is het wellicht al te raden wat voor ras dat is, jawel, een draver. En dan ook wel een die zelfs voor een draver nog vrij lang is, en uiteraard ook een 5-ganger, ja, ik heb het mezelf echt heel makkelijk gemaakt destijds -not-. Desondanks hebben we al een lange weg afgelegd.

Nou heb ik altijd in groepslessen gereden, eerst op een manege, en sinds 2 jaar op een vereniging. Al snel ben ik op de vereniging overgestapt van een dressuurles naar een gecombineerde les, waarin we ongeveer 40 minuten dressuur rijden, en dan voor de springers -niet iedereen springt- ongeveer 20 minuten springen. Tijdens de springles gaat het best goed, omdat we dan meestal maar met z'n 3en zijn, en we eerst gezamelijk inspringen en dan een voor een een een parcours springen, en hij dan dus individuele aandacht geeft.
In de dresuurles ben ik in de begintijd dat ik mijn instructeur kreeg echt heel veel vooruitgegaan, omdat hij de eerste instructeur is die de gangen van mijn paard begrijpt, en ook mij kan uitleggen wat ik aan mijn zit moet veranderen zodat mijn paard zijn onhandige lichaam toch goed gaat gebruiken. Echter sta ik de laatste maanden in niveau behoorlijk stil, want op de momenten dat mijn paard en ik blokkeren -wat echt te vaak gebeurt- is mijn instructeur net met een ander bezig, of op het moment dat ik hem iets vraag is zijn aandacht al snel weer naar een ander gericht als ik het een keer redelijk heb uitgevoerd, terwijl ik het of niet goed af kan maken, of het de tweede keer gewoon weer opnieuw fout gaat.

Nou is mijn instructeur ook bereid om privéles te geven, voor mij een hele goede oplossing omdat hij dan alle aandacht voor mij heeft. Echter tjah, zoals ik al zei, ik en mijn familie zijn niet rijk, en iedere week privéles zou dan voor mij echt veel te duur zijn. En mijn instructeur geeft ook alleen een uur les, dus een half uur is bij hem geen optie. Nu was mijn vraag dus, zoals jullie waarschijnlijk in de titel al lazen, is het zinnig om een keer per maand privéles te nemen en daarnaast gewoon mijn groepslessen te blijven volgen, of zou het echt vaker moeten?

MilesNF

Re: Is één keer per maand privéles zinnig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:05

Eén keer in de maand kan prima hoor. Een goede instructeur geeft je genoeg mee om de rest van de maand te oefenen. Vaker les zorgt wel voor een sneller resultaat, maar van één keer per maand leer je zeker ook.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:06

Tuurlijk is het zinnig! Les is altijd zinnig, en 1x in de maand dan kun je daarna gaan oefenen met het huiswerk en dan krijg je weer les en kun je weer aan nieuw huiswerk? Lekker doen dus! :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:07

Ik vind dat zeker zinnig, je hebt de volle aandacht voor een paar leerpunten waarmee je zelf weer verder kunt gaan.
En dan heb je wekelijks nog de groepslessen met dezelfde instructeur. Neem aan dat er dan ook momenten van aandacht zijn en hij kan checken of je nog op goede weg zit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:10

Je kan er ook voor kiezen om even een paar keer te doen om over dit punt heen te komen. Dus even één maand elke week en daarna eens per maand of misschien heb je dan al voldoende aan alleen de groepsles.
Reken er wel op dat een uur privéles behoorlijk intensief kan zijn. Ik kan echt bekaf zijn na half uur les... maar dan laat mijn paard mij ook hard werken ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:13

Dat is zeker zinnig! Ik heb zelf ook 1x per maand les, 3 kwartier, met nog iemand anders. En dat gaat super hoor :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:14

Gezien je groepslessen van dezelfde instructeur zijn, is 1x per maand zeker al nuttig! Tijdens je privéles kan je nieuwe dingen aan pakken en de uitgebreide uitleg krijgen en dan in de groepslessen kan je door oefenen en kan hij steeds zeggen of je het goed aanpakt. Lijkt me een goede deal.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:27

Ik denk dat dat zeker zinnig is. Je hebt dan de volledige aandacht. Dat kan je over je dode punt heen helpen.
Wel zou ik dan aan het eind van de les 'huiswerk' vragen. Dan kun je zelf ook verder.

Zelf heb ik ook 1x in de maand privéles, en ik merk echt het verschil.
In 6 lessen heb ik meer geleerd dan in 2 jaar op de manege met eigen paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:16

Het is zeker heel zinnig. Je instructeur ziet je dan iedere week, maar kan eens in de maand je echt een stap verder helpen. En met de aanwijzingen uit die 1e priveles per maand, kan hij in de andere lessen je al snel een opmerking tussendoor geven. De opmerking "denk aan je rechterbeen" tijdens de groepsles kan dan ineens veel meer uitwerking hebben (omdat je in de priveles is uitgelegd wat hij daarmee precies bedoeld). Je instructeur kan je dus sneller een aanwijzing geven waar je weer verder mee kunt. De groepslessen gaan door de privelessen dus ook meer inhoud krijgen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:20

1x in de maand priveles is zeker zinnig. Al helemaal omdat je daarnaast ook nog gewoon in de groepsles wilt blijven rijden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 10:32

Dat ik door kan leren in de groepsles met wat ik in de privéles heb geleerd, zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Bedankt voor alle reacties.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:16

Alles kan alleen vind ik het zinniger om dan 2x halfuur te doen.
Ja een instructeur heeft genoeg huiswerk voor een maand maar als er een maand niemand kijkt en jij doet iets fout doe je dus 4 weken iets fout en wordt je dan pas bijgestuurd.

Als je echter tussendoor nog in groepsles rijdt dan word je automatisch bijgestuurd en kan het dus wel (1x per maand)

nnniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:20

Lijkt mij ook geen probleem, ik les ook 1x in de maand een half uurtje en heb er echt wel wat aan.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:48

Ashley5760 schreef:
Alles kan alleen vind ik het zinniger om dan 2x halfuur te doen.
Ja een instructeur heeft genoeg huiswerk voor een maand maar als er een maand niemand kijkt en jij doet iets fout doe je dus 4 weken iets fout en wordt je dan pas bijgestuurd.

Als je echter tussendoor nog in groepsles rijdt dan word je automatisch bijgestuurd en kan het dus wel (1x per maand)

Ik had inderdaad ook liever twee maal een half uur les gehad, maar zoals ik in de op aangaf geeft mijn instructeur alleen hele uren les. Een andere instructeur zoeken is voor mij niet echt een optie omdat het in mijn prijsklasse heel erg moeilijk is om een instructeur te vinden die met zowel mij als mijn paard overweg kan, ik zit zelf namelijk behoorlijk vast, en mijn paard reageert door zijn moeilijke bouw al verkeerd als ik het kleinste dingetje verkeerd doe.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:55

Een keer per maand privéles en daarnaast in de groepsles blijven rijden klinkt als een prima oplossing. Zo voorkom je dat je je "huiswerk" misschien verkeerd zou maken.
Wat misschien ook een mooie tussenoplossing zou kunnen zijn is om te vragen of je samen met iemand anders eens in de twee weken kunt lessen. Dan heb je bijna privéles maar met waarschijnlijk een gunstiger prijskaartje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:00

Ja, lijkt me zeker zinnig, maar ook zeker je groepsles blijven doen dan.
Ik merkte zelf dat ik hele gefrustreerd raakte als het na 2 weken niet meer ging en ik eigenlijk les nodig had om het op te lossen. Dat kun jij mooi ondervangen door die groepsles te rijden!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:03

Wij doen het nu zo: met 2 man 1 uur vullen, kan zij een uur les geven en hebben we allebei een half uur les.

Is dat misschien een optie? dat je het met iemand samen doet en dan toch ééns in de 2 weken?

Lijkt mij fijner dan een keer in de maand in een keer een uur. Daarnaast kan je ook heel veel leren van het meekijken bij de ander ;)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:57

opzich kan 1x in de maand wel, wel zou ik dan bijvoorbeeld afspreken dat hij je een soort huiswerk geeft, waar je zelf mee aan slag kan (waar je wel eerst samen met hem mee oefent zodat je het wel goed doet). als je dan de volgende keer weer les hebt kan hij gelijk zien of je eraan gewerkt hebt en kan hij daar verder op in gaan. ook is het een optie op inderdaad met 2 man te gaan lessen, zo deel je de kosten maar heb je wel genoeg aandacht

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:07

1 x in de maand is goed als je maar goed oefent op de dingen die je instructeur je meegeeft in de priveles. en in de clublessen kan je daar ook op dooroefenen en dan kan je instructeur zien of de privelessen nut hebben! goodluck :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:10

-> RT-P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:37

1x in de maand kan makkelijk. Waarschijnlijk kun je niet in 1 les direct alles verbeteren, dus dan heb je mooi een maandje de tijd om aan jezelf te werken voordat je weer nieuwe dingen gaat leren. Het oefenen kun je denk ik zelf ook wel, daar is geen instructeur bij nodig.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:34

Kan makkelijk hoor, ik heb ook niet vast elke week les. Gewoon wanneer ik zoiets heb ik loop tegen iets aan of kom niet verder neem ik les. Soms is dat 2x per maand en soms 1x wisselt heel erg.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:23

ik zou stoppen met de groepslessen en dan bv eens per twee/drie weken een priveles nemen. Heb je veel meer aan!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:05

Als je een instructeur hebt/vindt die daar achter staat kan het prima. Een goede instructeur geeft namelijk voldoende inzicht en huiswerk mee om je attent te houden en een paar weken zelfstandig door te trainen :j En van één zo'n priveles steek je zoveel meer op! De eerste keer dat is een priveles had heb ik meer geleerd over aanleuning en rechtrichten dan in jaren op de manege.

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:39

max66 schreef:
ik zou stoppen met de groepslessen en dan bv eens per twee/drie weken een priveles nemen. Heb je veel meer aan!

Hoeft niet hoor, bedenk wel dat je ook wel veel van de groeplessen oppikt. Een goede instructeur geeft je voldoende stof om aan te werken de hele maand, dus denk niet dat het kwaad kan.