Hoe krijg ik mijn fries achterwaarts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxKayleigh

Hoe krijg ik mijn fries achterwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:31

Hallo Bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want het is echt hopeloos.
Voor mijn fries heb ik 2 pony's gehad en 1 paard. Deze konden het al en gingen allemaal makkelijk achterwaarts.
Mijn fries kocht ik toen ze net zadelmak was en kon dus nog niks.
Nu zijn we zover dat we naar de L2 mogen, maar het achterwaarts is een drama wanneer ik erop zit.
Wanneer ik er langs sta en haar achteruit duw door tegen haar borst te duwen gaat dit prima.
Wanneer mijn moeder dit doet wanneer ik erop zit is dit geen optie. Ze maakt er een spelletje van en gaat lekker tegen mijn moeder aan staan hangen.

Nu is mijn vraag.... Weet iemand handige tips om haar dit te leren????

paardjuhh123

Re: Hoe krijg ik mijn fries achterwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:33

Oefenen met ernaast, je miet daar een commando aan geven. Als ze die helemaal kent (je miet dr wel gied belonen op het begin) kun je gaan oefenen met erop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:57

Is je moeder niet te lief? Een fries kan wel tegen een stootje hoor. laat haar eens duwen op het boegbeen, of een keertje venijnig knijpen in de borst van het paard. Hij mag niet leren dat het leuk is om over je moeder heen te duwen! Daar mag zij (terecht) heel boos om worden, dat moet hij afleren en wel meteen. Boos worden hoor, wees echt heel erg duidelijk (weinig Friezen snappen subtiliteit ;) )

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:24

Oke, dan zal ik het eens wat minder subtiel doen. Ze is namelijk nogal lomp. En mijn moeder is inderdaad te lief en niet sterk genoeg. Ik gebruik al een commando bij het achterwaarts gaan en dat doet ze super wanneer ik er niet op zit.
Bedankt voor de tips!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:27

Oh die van mij die gaat juist te snel achteruit, en heel fanatiek.

Maar een andere fries bij ons op stal moeten we soms ook een duwtje geven, en als hij dan terug gaat duwen.. Knijpen. Klinkt niet fijn, maargoed. Gewoon oefenen, en de goede hulpen geven, dan gaat het goed komen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:06

Ga eens de eerste drie games van parelli leren op de grond. Dan leert je paard wijken voor druk. Er staan veel filmpjes en info op i-net. Dat kan echt ieder paard leren en je gaat er erg veel profijt van hebben.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:58

Omdat dit meer een rijtechnisch probleem is dan een speciek "fries" probleem verplaats ik dit topic naar van BKR naar RT-P .

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:54

Net zoals troi al zei: Parelli kan een oplossing bieden. Richt je vooral op de Seven Games want daarin is de basis voor het omgaan met paarden verwerkt. Ook wordt hier veel geoefend met achterwaarts gaan door zowel wijken voor vaste druk (Porcupine Game) als wijken voor een suggestie (Yoyo Game).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:51

Ik denk ook dat je een keer wat fermer moet optreden, omdat dat in zo'n geval in de kudde ook gebeurd. Wordt echter niet boos. Dat is het slechtste gevoel dat je kan aannemen bij het werken met paarden. Wees streng maar blijf eerlijk en zelfs vriendelijk (ja dat kan). Ga jezelf er echter niet boos in maken, maar voer de druk op tot een moment dat hij het erger vind om te blijven staan dan te wijken voor druk.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:56

In principe is achterwaarts een voorwaartse beweging. Klinkt gek, maar het moet een reactie van het paard op jouw been zijn waarbij het door jouw hand niet toegestaan wordt zich naar voren te bewegen. Door iets lichter te gaan zitten en je paard van voren te begrenzen (niet trekken! alleen het voorwaarts gaan beletten) zal het uiteindelijk de 'oplossing' vinden en achterwaarts gaan. Het is wel belangrijk dat jouw paard netjes gesloten kan halthouden. Als dit nog niet lukt, gaat achterwaarts ook zeker niet lukken.

Met grondwerk los je dit mijns inziens niet op. Met strenger worden ook niet. Klinkt heel gek, maar ik denk eerder dat jouw paard niet genoeg aan jouw been is en daarnaast waarschijnlijk moeite heeft met gesloten halthouden. Met name omdat ze het aan de hand wel gewoon kan en ook doet, denk ik dat ze de bedoeling niet helemaal snapt en daarom terug gaat duwen.

Welke hulpen geef jij vanuit het zadel om achterwaarts te gaan?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:01

Ik wil je eventueel ook pb doorsturen hoe je het paard lichter kan krijgen op zowat alle vlakken. Het is gewoon het makkelijke techniek, die in dit geval goed toepasbaar is.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:50

jenvil ik ben wel benieuwd!
uum je kan voor haar gaan staan en dan heel heel zacht druk op bijde teugels zetten gebeurt er niks dan doe je het iets harder doet ze dan nog niks dan duuw je met je hand tegen haar borst als ze ook maar iets reageert laat je meteen alles los. uitijdelijk zal ze op een hele kleine hulp reageren en dan kun je het ook vanuit het zadel probern

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:26

Ik zal heel kort algemeen hier even schrijven hoe je dat doet, maar TS krijgt een pb die specifiek is als ze wil.

Om een paard lichter te maken is het heel belangrijk te voelen wat het paard doet voordat hij doet wat je vraagt. Bij achterwaarts gaan is het bvb heel belangrijk te belonen op het moment dat hij zijn neus wat dichter bij zij schouders brengt. Na dat enkele keren gedaan te hebben hou je de druk iets langer vast en zal een verplaatsing in lichaamsgewicht naar achter komen, en als dat goed gaat hou je weer iets langer vast en zal de stap naar achter komen. Na dat een tijdje goed geoefend te hebben, en je heel zeker weet dat het paard dit begrijpt kan je de druk sneller beginnen opbouwen om het paard steeds sneller op dezelfde druk te laten reageren. Dit is zeer beknopt uitgelegd, maar zoals alles ook afhankelijk van paard en situatie.

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:10

mijn paard kon dit ook niet maar heb hem geleerd met poetsen en uit wei of stal halen. comando terug en een knip in me vingers, dat begreep hij moeilijk maar nu doet hij dat. toen erop en gewoon comando terug geroepen en "hard" aan mijn teugels getrokken tot hij het begreep.. nu loopt hij wel schuin naar achter maar hij loopt naar achter. begin nu ook met been en zachte druk aan mijn teugels. gaat wel steeds beter. maar nog steeds niet recht naar achter helaas.
geef het gewoon de tijd, als ze jong zijn hebben ze veel tijd nodig

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:32

Tja. Dat is dus de foute manie, kiwigurl88. Als je paard daarnaast ook nog scheef gaat, heb je dus ook nog een probleem met rechtrichten.

Waarschijnlijk heb je wel sneller resultaat door je paard naar achter te trekken, maar absoluut niet rijtechnisch opgelost. Ook zul je hierdoor als je hogerop komt in de problemen komen. Je paard wordt of heel hard in de mond of zal achter de teugel kruipen.

Daarom is achterwaarts ook zo'n goede oefening. Je kunt precies zien of een paard recht en aan het been is of dat het een 'kunstje' vertoond dat aangeleerd is door trekken en duwen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:17

idd heel goede uitleg hoor "Peppertree" helemaal juist.

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:54

peppertree,
ik heb toch ook niet gezegt dat t de goede manier is.. iedereen doet dat op zijn eige manier ik vertel alleen hoe ik ermee bezig ben geweest.
en voor mij werkt het wel en recht naar achter gaat steeds beter.. maar ipv cometaar leveren kun je ook uitleggen hoe jij zoiets zou doen, heeft ze net zoveel aan denk ik

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:07

Heb ik al gedaan. Lees maar even terug.

Natuurlijk werkt het voor jou wel. Ook in jouw geval is het een principe van 'wijken voor druk'. Als je maar hard genoeg aan de teugels trekt gaat ieder paard uiteindelijk wel achteruit.

Dat hij daarbij scheef gaat kun je ook wel oplossen door hem aan een kant harder aan te trekken en een schop te geven.

Je hebt alleen dressuurmatig helemaal niets aan zo'n manier van achterwaarts gaan en je hebt grote kans dat je je paard naar de knoppen rijdt.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:09

Bedankt voor jullie tips!
Ik ga hard oefenen!
Peppertree zou je in een pb even uitgebreid kunnen vertellen hoe jij het doet dan kan ik dat ook aan mijn instructrice vertellen en kunnen we daarop oefenen
:D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:36

Een veel beter idéé is les nemen bij iemand die het idd ook echt weet.
zo via tips hier op een scherm geef je alleen een richting aan waar het om draait, echt les kan eigenlijk alleen in het echt in de praktijk.

XxKayleigh schreef:
Ik ga hard oefenen!
Peppertree zou je in een pb even uitgebreid kunnen vertellen hoe jij het doet dan kan ik dat ook aan mijn instructrice vertellen en kunnen we daarop oefenen

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:51

aeolusnr1 schreef:
Een veel beter idéé is les nemen bij iemand die het idd ook echt weet.
zo via tips hier op een scherm geef je alleen een richting aan waar het om draait, echt les kan eigenlijk alleen in het echt in de praktijk.

XxKayleigh schreef:
Ik ga hard oefenen!

Ik heb les :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:12

mijn instructrice op de club had hier een hele handige methode voor;
*balk ervoor en gaan met die banaan*

uiteraard eerst goed inrijden en actief krijgen.
wat peppertree aangeeft klopt als een bus :j achterwaarts is een voorwaartse hulp.
maar zelfs dan heb je van die types die blokkeren, vooruit lopen, hangen etc.
mijn instructrice pakte dan een springbalk en hield die horizontaal vast.
ze liep dan met die balk voor naar het paard toe.
de reacties van alle paarden was ALTIJD dat ze enkele passen naar achteren gingen, en echt met onwijs veel rust :=
Van hieruit leerden de paarden dan de specifieke hulpen, en et voila.. na enkele malen konden ze dit ook zonder balk.
zonder trekken, rukken of afdwingen, gewoon door middel van de juiste zachte hulpen aangeleerd of weer even vers in het geheugen terug gezet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:32

Dat is wel heel handig om aan te leren op die manier. Zo zorg je er eigenlijk voor dat je paard sneller een hulp kan leren begrijpen op een goede manier.

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:43

Mijn tinker kon eerst ook niet achterwaarts. Wat we toen gedaan hebben is;
ik ben erop gaan zitten. En mijn instructrice duwde haar naar achter.
Maar zij vond zichtzelf leuker en bleef gewoon staan. Toen gaf de intructrice een tik op dr borst
en toen liep ze naar achter, niet goed, hoppaaa nog een tikkie erbij. Nu doet ze t uitstekend.