Goed aangalloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diva_lover

Goed aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:28

Haai,
Ik heb met mijn pony erg veel problemen met in de goeie galop aangalloperen(de rechtergalop). Haar rechterkant zat helemaal vast en toen hadden we er een mannetje voor laten komen die door middel van stroomstootjes ( ik weet niet precies hoe het zit en hoef ook geen commentaar hoe ik het beter kon aanpakken, want het is al gebeurd), met haar beentje optillen merk ik dat ze er veel en veel minder last van heeft, maar tijdens het rijden is goed aangalloperen nog een groot probleem, had laatst gelongeerd en ze deed het in een keer! Had paar dagen erna gereden en ze deed het niet meer, wat ik ook probeer, ze gaat alleen maar in de linkergallop. Heeft er iemand nog tips wat ik zou moeten doen tijdens het rijden?

kleinvosje

Re: Goed aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:32

De standaard vraag maar weer: Heb je goed les? Die kan je beter helpen dan wij hier vanaf een computerschermpje. Het is nu niet te zeggen wat mogelijk niet goed kan zijn aan het aanspringen.

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 07:44

De les die ik heb werkt voor mij heel goed, was in een maand een grote stap vooruit gegaan, maargoed, ik heb wel verschillende lessen gehad met verschillende mensen, en al die lessen woudene nog niet baten. Ik vraag hier ook welke manier je ook kunt toepassen tudens het aanspringen..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:39

Ik zou les nemen, een keertje privé les of een paar keer. En gewoon rustig blijven, een vriendin die heeft een paard die een kant niet wilde aanspringen. Zij is elke dag gaan rijden, 20 minuutjes en alleen maar geoefend op het galopperen. Dat helpt echt. En als je paard dan twee stappen goed zet gewoon belonen, lekker uitbundig dan weet hij ook dat hij het goed doet.

Randa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:28

Wat mij heel erg heeft geholpen is aanspringen met een balkje. Je rijdt in draf een kleine volte rechtsom over balkje heen en boven balkje aanspringen..en idd veel oefenen en uitbundig belonen als het goed gaat.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:55

Ik heb ook wel eens gehoord dat je op het verkeerde been moet gaan lichtrijden en verder gewoon de hulpen van de galop. Het handigst is dan in een hoek, maar ik denk dat je dat wel snapt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:17

les nemen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:51

Als ze het met longeren wel doet en onder het zadel niet is de ruiter vaak de oorzaak in combi met een scheef paard, wat doe je b.v aan het gymmen/rechtricht oefeningen??

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:56

Mijn antwoord op een ander topic;

Heleennn schreef:
Ik sta ook op het punt om een jonkie te kopen nu, ze heeft ook nog erg veel problemen met aangalopperen op haar slechte kant... Wat ik nu doe om het haar aan te leren is lichtrijden op het verkeerde been (enkel als je in de eerstvolgende bocht gaat aangalopperen!!) en dan veel drijven en blijven lichtrijden en dan valt ze uiteinedlijk in de bocht in de juiste galop omdat ze dan zo goed als haar evenwicht even verliest. Terwijl je drijft en lichtrijdt ga je met je benen in de houding die je ook gebruikt om later juist te kunnen aangalopperen, zo leert je paard vanzelf dat als hij de benen op die plaats voelt, hij moet aangalopperen. Er kruipt wat tijd in, maar dat hoort nu eenmaal bij het inrijden van een paard :j Doe vooral niets overhaast en beloon telkens heel uitbundig als je paard het juist doet :) Dat belonen bouw je na een tijdje natuurlijk weer af naar een gewoon klopje op de hals of een "goed zo" :) Het is uiteraard na lang oefenen en als je paard het heeft begrepen niet meer als normaal dat hij naar je luistert als je dit vraagt :j

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:37

Waarom zegt iedereen les nemen? Ik zei net nog, ik heb al 2 keer in de week les...:roll: op het verkeerde been lichtrijden, misschien kan dat wel gaan werken! :j
@midgie, we dachten eerst ook dat het aan mij zou liggen, we hadden van alles geprobeerd, met lange teugel, of juist in de krul, veel buitenteugel aanhouden, of heel veel binnenstelling(waar ze dus alleen maar goed op reageert, maar is niet de bedoeling..), enzovoorts,
Het enige wat nog te proberen is, is een keer van nog iemand anders les te nemen, of dat iemand anders het een keer probeert, of met longeren het gaan oefenen zodat het onder het zadel makkelijker gaat :roll:

Ze blijft met hoevenkrabben maar trekken met haar achterbeen :n, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het doet mij denken aan krampentrekken, maar.. Ik heb er geen verstand van.. :?
Nog bedankt voor alle tips!

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:40

Probeer eens overdreven stelling aan te nemen, en dan aan galopperen. Succes