Haflinger en middendraf, uitgestrekte draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lkfbsm

Haflinger en middendraf, uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 21:09

Hallo,
Ik ben sinds kort begonnen met wedstrijden rijden met mijn super Haflinger.
Nou gaat het erg goed. Alleen is er 1 ding waar ik elke keer een Reactie bij krijg, en dat is verruimen, niet versnellen bij de middendraf.
Ik zit nog in de klasse B. In 5 wedstrijden alweer 10 winstposten.
Mijn instructrice zegt dat het niet in een Haflinger zit om echt de draf te verruimen. Maar natuurlijk zijn we er wel mee bezig.
Mijn vraag is hoe jullie je Haflinger of een ander paard wat moeite heeft met de draf te verruimen, het je paard aanleren.
Ik zeg gelijk om even commentaar te besparen :D ik heb een goede instructrice die mij er goed bij helpt. Alleen ben ik zeer benieuwd naar hoe jullie het doen.

Janine001

Re: Haflinger en middendraf, uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:12

Ik heb hier ook altijd 5'en of 6'jes op. Dus kijk even mee, ik heb ook een goede instructrice die mij hierbij helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:40

Veel kleine korte stukjes, en dat steeds uitbreiden. Zorgen dat je je wel contact op de teugels houd. DUs niet losgooien van voor been dr aan en laten gaan. dan wordt het enkel versnellen ipv verruimen. Paard moet als het ware in je licht weerstandbiedende hand kunnen "klimmen"om zo goed te gaan verruimen.

Dat een haflinger geen middendraf kan is onzin. Mijn haflinger kan juist ontzettend goed verruimen.

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 21:50

Daarom! Er wordt ook niet gezegd dat een Haflinger dat niet kan trouwens :)). Maar dat niet elke Haflinger het even makkelijk kan.
Dat klimmen inderdaad is een goeie! Mag ik vragen hoe lang het duurde voordat jou Haflinger het goed kon? Niet dat het bij mij ook in zo'n tijd moet doen, maar puur interesse! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:52

Bij mijn vorige haf heeft het een half jaar geduurd ongeveer. Mijn huidige haf kon het eigenlijk vanaf het begin wel al :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:34

Vooral heel veel oefenen, lekker de achterhand versterken.

Ik vond het altijd een fijne oefening (ook om ze lekker scherp op je been/zit te maken) wegrijden, halthouden, wegrijden. Vooral het wegrijden in middendraf maakt het achterbeen erg sterk, zodra die sterk is kan een paard veel makkelijker verruimen.

Mijne is ook erg fijn in middengangen, heb op zowel middenstap, middendraf als middengalop eigenlijk standaard een 7, soms een 8 :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 00:05

Precies zoals hier uitgelegd word, de mijne kan het ook maar het klopt de ene heeft er wel meer moeite mee als de ander.
Je moet een beetje het gevoel hebben dat ze opstijgen vanuit de schoft.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:57

Ik heb een kruising haf waarmee ik M1 rij die het ook nu pas begint te snappen, inderdaad de achterhand sterk maken wat hier gezegd werd en goed activeren. Wat bij die van mij ook geholpen heeft is longeren met balkjes lopen! Heb nu eindelijk eens 7ens kunnen halen voor de uitgestrekte draf wat voorheen nooit hoger was dan een 5! Misschien kun je dat eens proberen?

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:59

Ja dienstig kreeg ik inderdaad ook. Jurylid vertelde dat. Alleen dan op de diagonaal leggen. Maar logeren is ook een goeie! Bedankt voor je tip! Super dat jij nu 7ens haalt!

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:59

Dienstig is die tip.... iPad doet weer raar!

khally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:50

Heb dit ook gehad bij mijn pony maar hij werd altijd onregelmatig.. Ik kreeg als tip (weet niet of je ook buiten rijd?) op een lang pad en dan lange einden hard draven. Hoeft niet heel lang maar dan krijgt hij op een gegeven moment in de gaten van 'oh, moet dat zo!' En dan steeds als je gaat buitenrijden ff een klein stukje hard draven en dan weer gwn verder rijden. Als hij een x in galop gaat moet je hem natuurlijk niet straffen want hij snapt dat natuurlijk nog
niet. Succes!! ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:57

Khally, hard draven is juist wat er mis gaat bij ts, het paard moet verruimen ipv hard draven.

Hard draven betekent dat de achterbenen gaan stuwen zodat de ''drafbeweging'' sneller gemaakt kan worden, voor midden/uitgestrekte draf moet het gewicht zich naar de achterhand verplaatsen zodat het achterbeen kan ondertreden en dragen. Zodra het achterbeen sterk ondertredend en dragend genoeg is krijgt een paard ruimte om zijn voorbenen te strekken = midden/uitgestrekte draf.

Nog een paar oefeningen om de achterhand sterker te maken;
-veel tempowisselingen & schakelen in gangen (pasje verzamelen, verruimmen, arbeidstempo etc etc)
-schijnovergangen, zodra je voelt dat je paard verzameld genoeg is om terug te gaan naar lagere gang, been geven en weer weg rijden
-achterwaarts, en dan echt grote stukken
-volte's openen en sluiten
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 03-07-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:00

Vorige week mijn eerste les gevolgd.
Was ook een issue bij mij.
Lag dus aan mij :=
Ik dacht ook dat het met hard draven te maken had (lees: khally) maar ik heb nu geleerd dat ik goed contact houd met de teugels en moet drijven (lastig als je geen sterke benen hebt) en hem dus als het ware onder je omhoogvooruit doet ipv alleen maar vooruit.
Ik merkte direct verschil, want ze ging onder mij omhoog en ze deed het eigenlijk prima voor de eerste keer.
Ze is nog maar kort onder het zadel en ik moet dus die kont activeren, dat ze daarachter alles gaat gebruiken want dat doet ze niet.
(Nog niet bewust op al haar functies)
Maar ik heb de tijd en hoef de komende 30 jaar nog niet op wedstrijd met der :')
Succes met oefenen!

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:54

had hier ook zo'n geval
het is wel al verbeterd door een paar cavalletti lekker breed te leggen en dan daarna nog een stukje doorrijden, ik ga ook mee met "justin4ever" houdt haar hoog ingesteld en vooruit
succes ;)