bitloos VS bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lienetjes

bitloos VS bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 16:16

Wat is beter met bit of zonder?
ik rijd nu gewoon weer met bit, want ik heb gehoord dat bitloos heel slecht is voor de neus, omdat het veel druk geeft en snijdt in de neus en het beschadigd.
maar iedereen zegt ook dat bit beter is.
ik denk dat bit beter is, maar is dat ook echt zo?
x

KM_Ris

Re: bitloos VS bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:18

Bit kan net zo schadelijk zijn als bitloos..
ligt er maar net aan hoe jij er mee omgaat.
Met een zachte hand, is het allebei niet schadelijk

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:21

Volgensmij zijn hier al meerder topics over van bladzijden lang. Komt erop neer dat je gewoon moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt!

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:21

IK vind bitloos beter! dat snijden is alleen als je te veel trekt of ik de teugels gaat hangen, dat is vooral bij de hackamore ( en daarmee kan je nog véél meer aan je paard 'slopen' ) en daarom zou ik een rijhalster meer aanraden! Het bit is dan weer minder prettig want het kan in de lagen gaan prikken als je niet met zachte hand rijd :) maar helaas kan niet ieder paard bitloos gereden worden ivb met bijvoorbeeld hoge sport of ongehoorzaamheid :) Maar zoals TinePine al zei moet je vooral doen wat je zelf prettig vind.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:33

Dat bitloos in de neus snijdt is echt onzin. Dan doe je iets heel erg verkeerd. Een bit veroorzaakt sneller pijn omdat de lagen gewoon een stuk gevoeliger zijn, maar met een bit heb je meer mogelijkheden.

Alleen je paard kan je vertellen wat de juiste optoming is. Gewoon kijken naar waar hij het beste op loopt. Niet ieder paard kan met bit worden gereden en ook niet ieder paard kan bitloos gereden worden. De meesten kunnen het allebei en dan is het gewoon een kwestie van voorkeur. :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:41

Als je zo'n beroerde ruiter bent dat je met zodanig veel druk rijdt en je met de neusriem in de neus snijdt en de neus beschadigt, dan hoor je niet op een paard thuis.
En dan mag je je bovendien afvragen wat diezelfde rijstijl in de mond doet wanneer je met bit rijdt.
Ga dan op judo of karakte of motorcross ofzo, lijkt me een veel beter plan!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:43

ik ben voor bitloos! paard wordt er stuk wakkerder door, andere hulpen ineens, en niet meer standaart gevoel, let daardoor beter op jou, waardoor jij kleinere hulpen kan geven --> niets aan de hand met zn neusje!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:13

Ik zou zeggen bitloos! Paarden zijn vaak een stuk meer ontspannen zonder bit. Natuurlijk kun je beide soorten optomingen compleet verkeerd gebruiken en veel schade aanrichten maar ik denk dat je dat eerder doet met een bit dan bitloos omdat de mond en de lagen, waar het bit op rust, een stuk gevoeliger zijn dan de neus en het brede neusbot wat daaronder ligt. het hangt af van hoe jij, je paard en je doel/rijstijl met je paard is.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:48

Het is ook zo dat je schade aan de neus meteen merkt, maar ik ken weinig mensen die dagelijks de lagen controleren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:54

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:59

Ik vind beide niet erg, als je maar een zachte hand heb.

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:32

Doen waar jij je goed bij voelt, en waar jou paard het beste op reageert :j, ik ben zelf ook niet voor of tegen iets, ik rijd zelf wel met bit, maar dat is denk ik van dat ikzelf me zekerder voel..

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:19

Bij slecht gebruik is beiden niet goed

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:07

Vilar schreef:
Als je zo'n beroerde ruiter bent dat je met zodanig veel druk rijdt en je met de neusriem in de neus snijdt en de neus beschadigt, dan hoor je niet op een paard thuis.
En dan mag je je bovendien afvragen wat diezelfde rijstijl in de mond doet wanneer je met bit rijdt.
Ga dan op judo of karakte of motorcross ofzo, lijkt me een veel beter plan!

Helemaal mee eens :j
Laatst bijgewerkt door Coby op 02-07-12 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op spam verwijderd.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:40

Ik prefereer beide. Ik rij zelf met bit en bitloos. Je moeet er gewoon mee om leren gaan en het op de juiste manier aanleren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:42

Ongeacht wat de ruiter er in,op of om hangt is het zo scherp en of zacht als zijn of haar hand.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:15

Wie niet goed met een bit kan rijden kan dit ook niet bitloos en andersom precies hetzelfde. Het gaat er volledig om hoe je het gebruikt, sommige zien het bitloos te rooskleurig als je het mij vraagt. Terwijl dat net zo erg is als je het niet goed gebruikt. Maar wordt het juist gebruikt is het er geen probleem.
Gezien je het over snijden hebt ga ik er even vanuit dat we praten over een touwhalster, persoonlijk vindt ik wel fijn om mee te rijden maar een touwhalster is er ook niet voor om constant contact mee te hebben. Je rijdt dan voornamelijk me je zit en benen en pas in uiterste gevallen als er geen of te weinig reactie is pak je het touwhalster er even bij.

lilyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:17

Zoals idd al is gezegd iedereen heeft z'n eigen voorkeur toch zou ik kiezen voor bitloos, het snijd alleen in de neus als je hard trekt net als dat als je hard trekt bij een bit, maar dan doet het zeer in het gehemelte en tandvlees. Bij het bitloos rijden heeft het paard meer vrijheid en leer jij eigenlijk beter rijden want je mag niet te veel gebruik maken van de teugels, nouja eigenlijk ook niet met bit maar als je dan stuurt weet het paard wat ie moet. Over dat gedoe van sommige paarden kunnen niet bitloos is niet helemaal waar vind ik ze kunnen wel bitloos je moet het een paard altijd rustig aanleren. Meestal weten ze wel wat ze moeten doen. Ze kunnen idd wel een voorkeur hebben maar ik denk dat als ze eenmaal door hebben wat dat bitloos inhoud dat ze dan daar voor zouden kiezen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:45

Bitloos kan schadelijk zijn voor de neus als je het foute halster gebruikt. Evenals met bit schadelijk kan zijn voor de mond. Het is belangrijk dat je materiaal neemt dat zacht maar specifiek inwerkt en dat je zelf heel zacht bent met het rijden. Ik vind bitloos persoonlijk beter omdat ik heb gemerkt dat veel problemen van paarden verdwijnen als je bitloos gaat rijden en dat ze fijner op de ruiter reageren met bitloos rijden. Maar dat is een persoonlijke mening. Ik heb ook een heel andere manier van met paarden omgaan dan veel andere mensen, dus het wil niet zeggen dat omdat dit bij mij heel goed werkt, dit ook voor andere mensen goed werkt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:26

YeeeHaw schreef:
Bij slecht gebruik is beiden niet goed

Ja daar ga ik in mee, helaas word een bit heel vaak verkeerd gebruikt , niet voor het doel waar hij voor uit gevonden is,
Als je met bit rij dmoet je heel bewust weten wat je aan het doen ben en hem niet als stuur en rem gebruiken.
Bitloos is in opkomst , maar veel ruiter gebruiken het bitloos net zo verkeerd als het bit, paardrijden doe je tenslotte op je zit ,
Ook is het per paard verschillend, het enen paard reageert prima met bit maar er zijn er ook die het echt niet fijn vindne en vele malen beter lopen zonder, zelf rij ik een aantal paarden met bit maar ben nu met een jong dier bezig die een bit echt helemaal niet fijn vind en als ik hem een bit in doe leert hij niks als ik met hem ga werken hij is alleen maar bezig om het bit eruit te krijgen, du shem rij ik op een combi kaptoom en hackmore en hij reageert daar zo super fijn op dat ik hem zo blijf rijden, maar heb er ook een die zonder bit erg sterk kan zijn die rij ik met combi kaptoom en bit en het grappige is dat ik meer met zit en kaptoom vraag en het bit bijna niet gebruik, dus ja het is per paard echt verschilden , maar als je een van de twee gebruik doe het dan op de juiste manier er zijn heel veel bitloosjes en die hebben allemaal een andere werking zoek uit wat het beste bij jou paard past, neem b.v eens een les in hoe bitloos te rijden , maar ook eens les hoe met een bit te rijden,

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:49

Mijn paard heeft een jaar stilgestaan en heb gisteren gereden, voor het eerst. Dit heb ik bitloos gedaan en er waren weer wat probleempjes maar we hebben doorgezet. Meteen merk ik dat hij zonder bit fijner loopt, ontspanner en vrijer. Met bit is het een gespannen paard, moeilijk te rijden en dominant. Zonder bit is het een totaal ander paard.

Ik ben het met mensen eens dat bij slecht gebruik zowel bit als bitloos schadelijk kunnen zijn voor het paard zelf. Maar ik denk dat het ook wel te maken heeft met hoe het paard zelf is. Als je gaat rijden met bit en je trekt in zijn mond, dan doe je dat ook zonder bit, alleen bouw je de druk op zijn neus op. De drukpunten liggen anders bij bitloos dan bij een bit.

DebbieRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:50

Zolang je met een vriendelijke hand je paard met een bit rijd is er niks aan de hand.
Mijn pony snapt het 'bitloos' rijden niet, dan wilt ze niet nagefelijk en kan ik bijna niet remmen. Terwijl als ik met een hele zachte hand met bit rijd, ze dit allemaal wel heel makkelijk doet.
Kijk wat bij jou en je pony past.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:27

Je moet doen, wat bij jou én bij je pony/paard het prettigste werkt!
Ik rijd tegenwoordig bitloos, ze reageert hier heel erg goed op, en dit word ook steeds beter!
Ik heb eerst met een behoorlijk scherp bit gereden, enkelgebroken nml... Deze kreeg ik van de vorige eigenaren mee.
Ik heb toen gewoon een keer bitloos geprobeerd, en het beviel me behoorlijk goed!
Mét bit had ik meer 'problemen' dan dat ik nu heb, het lukt natuurlijk nog niet elke keer, maar wel heel vaak, en het zijn geen grote problemen :)