Dressuur voor beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smileyy

Dressuur voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:28

Hey,

Ik vroeg me af wat voor oefeningen goed zijn (voor als je recreatief met je paardje rijd, wat ik dus doe) om toch wat meer op de dressuur te gaan richten! En wat voor oefeningen goed zijn om je paarde over de rug te laten lopen, en de achterhand onder zijn lijf te zetten!

sorry als het hier niet goed staat ...

Groetjess,

Smileyy

Re: Dressuur voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:18

Nobody ?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:22

Dit zou ik ook wel willen weten

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:23

Ik denk dat het in dat geval heel nuttig is om instructie te zoeken. Het hangt er heel erg vanaf hoe jij en je paard nu rijden, wat jullie nodig hebben. En dat kunnen we zo uit jouw post niet aflezen. Daar heb je iemand voor nodig die jullie vaker ziet rijden, oftewel: een instructeur/trice

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:28

Voltes, een goede mooie ronde volte is de eerste stap naar het gebruiken van het binnen achterbeen (achterhand gebruik). Vanuit daar lichte stelling beide kanten op om los te werken.
Slangenvoltes en overgangen. Denk aan achterwaarts-stap, rustige draf-middendraf, stap-draf-stap-draf elke 10 passen (tellen!).
Beginners dressuur is vooral voor de ruiter, paard doet het vanzelf wel zodra de ruiter het goed onder de knie heeft.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:06

Lessen nemen.
Ieder paard is anders net als iedere ruiter, daarnaast helpt les je om goede dingen op te pikken en de foute voor jezelf af te straffen.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 19:56

Pentax schreef:
Voltes, een goede mooie ronde volte is de eerste stap naar het gebruiken van het binnen achterbeen (achterhand gebruik). Vanuit daar lichte stelling beide kanten op om los te werken.
Slangenvoltes en overgangen. Denk aan achterwaarts-stap, rustige draf-middendraf, stap-draf-stap-draf elke 10 passen (tellen!).
Beginners dressuur is vooral voor de ruiter, paard doet het vanzelf wel zodra de ruiter het goed onder de knie heeft.

Hier kan ik mee gaan oefenen :j ! Bedankt!! :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:07

deze info is inderdaad nuttig. Ik heb mijn paardje net leren lopen met stelling, ze had namelijk 1 kant waar ze echt volledig scheef liep en door stelling loopt ze nu veel rechter

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:08

debravanesch schreef:
deze info is inderdaad nuttig. Ik heb mijn paardje net leren lopen met stelling, ze had namelijk 1 kant waar ze echt volledig scheef liep en door stelling loopt ze nu veel rechter

Hoe heb je haar leren lopen met stelling dan ? Als ik dat vragen mag :o

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:09

Dat kan ze wel uit gaan leggen maar dat krijg je echt niet goed zonder goede instructie hoor...

Dat is gewoon het begin, dat je hoort wanneer je iets goed doet zodat je gaat voelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:38

Tjaaa wat een vraag , wat is nu juist dressuur rijden.
Er komen vast een hele reeks verschillende antwoorden op als je het aan een springruiter vraagt, of aan een dressuur ruiter, en wat je allemaal als antwoord gaat krijgen bij de groep recreanten zal heel divers zijn.
Het rijden van voltes, slangenvoltes, ..... kortom allerlei verschillende baanfiguren rijden is zeker geen verkeerd antwoord, maar wat heb je daar nu aan ? Ik zal het even trachten toe te lichten.
Dressuur is eigenlijk gelijk met controle, controle over jouw paard zijn body, en ook controle over wat het dier denkt en wil gaan doen.
Dus even heel kort gezegt, controle over de geest en het lichaam van het paard, op die manier is het veilig paardrijden, en zal het paard ook zonder enig verzet uitvoeren wat jij hem op dat moment vraagt.
Dit kan heel extreem en verregaand zijn, kijk maar naar sommige hindernissen bij de eventing , bij sommige zal het paard eigenlijk springen zonder te weten wat er volgt hij kan de grond achter de hindernis niet eens zien, maar zal toch springen in het tempo dat de ruiter hem vraagt. Dit is heel verregaand en al vrij extreem maar als je eenmaal zo ver bent dat je die controle hebt, geloof me , dan heb je ook een paard dat voor je door het vuur loopt , zelfs letterlijk, kijk hier naar politie paarden die doen ook zulke dingen.
Al deze dingen samen das eigenlijk allemaal dressuur.
controle over waar het paard zijn voeten zet, en dat kan je echt als ruiter haarfijn bepalen, alleen dit vraagt heel veel les, heel veel horsemanship, heel veel invoel vermogen van de ruiter, kennis en kunde van de ruiter, en uiteraard heel veel uren en uren en uren , maanden , jaren training.
En dit kan je eigenlijk alleen bereiken door les te nemen, zelfs al wil je er maar een deeltje van bereiken.
Dat is dus dressuur. En dit is in alle disciplines echt de basis.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 21:13

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa wat een vraag , wat is nu juist dressuur rijden.
Er komen vast een hele reeks verschillende antwoorden op als je het aan een springruiter vraagt, of aan een dressuur ruiter, en wat je allemaal als antwoord gaat krijgen bij de groep recreanten zal heel divers zijn.
Het rijden van voltes, slangenvoltes, ..... kortom allerlei verschillende baanfiguren rijden is zeker geen verkeerd antwoord, maar wat heb je daar nu aan ? Ik zal het even trachten toe te lichten.
Dressuur is eigenlijk gelijk met controle, controle over jouw paard zijn body, en ook controle over wat het dier denkt en wil gaan doen.
Dus even heel kort gezegt, controle over de geest en het lichaam van het paard, op die manier is het veilig paardrijden, en zal het paard ook zonder enig verzet uitvoeren wat jij hem op dat moment vraagt.
Dit kan heel extreem en verregaand zijn, kijk maar naar sommige hindernissen bij de eventing , bij sommige zal het paard eigenlijk springen zonder te weten wat er volgt hij kan de grond achter de hindernis niet eens zien, maar zal toch springen in het tempo dat de ruiter hem vraagt. Dit is heel verregaand en al vrij extreem maar als je eenmaal zo ver bent dat je die controle hebt, geloof me , dan heb je ook een paard dat voor je door het vuur loopt , zelfs letterlijk, kijk hier naar politie paarden die doen ook zulke dingen.
Al deze dingen samen das eigenlijk allemaal dressuur.
controle over waar het paard zijn voeten zet, en dat kan je echt als ruiter haarfijn bepalen, alleen dit vraagt heel veel les, heel veel horsemanship, heel veel invoel vermogen van de ruiter, kennis en kunde van de ruiter, en uiteraard heel veel uren en uren en uren , maanden , jaren training.
En dit kan je eigenlijk alleen bereiken door les te nemen, zelfs al wil je er maar een deeltje van bereiken.
Dat is dus dressuur. En dit is in alle disciplines echt de basis.

Wauw, dat heb je echt mooi uitgelegd !

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:20

Inderdaad zo moeilijk uit te leggen. met de binnenteugel ervoor zorgen dat ze wat naar binnen kijken, in het begin gaan ze dan van de hoefslag afgaan, etc Je kan al beginnen met veel voltes te rijden voor deze spieren. En je tijd nemen.
De eerste keer had ik hulp, deze persoon legde uit wat ik in bepaalde situatie moest doen, terwijl ik ze deed. En dit ben ik blijven doen. Inderdaad best de eerste keer iemand die instructies neemt, want elk paard is anders en zal dus ook anders reageren

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:22

Bij mij gaat het echt over controle. Overlaatst schrikte ze en wou ze ervandoor gaan, dit kan ik wel al wat anticiperen (ze geraakt niet verder dan een rustig drafje) maar dit is uiteraard maar het begin zoals je zegt he aeolusnr1

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 11:07

debravanesch schreef:
Bij mij gaat het echt over controle. Overlaatst schrikte ze en wou ze ervandoor gaan, dit kan ik wel al wat anticiperen (ze geraakt niet verder dan een rustig drafje) maar dit is uiteraard maar het begin zoals je zegt he aeolusnr1

Oké

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:07

Mooi verwoord inderdaad! Dressuur is een paard gehoorzaam en fit maken, de kracht geven om een ruiter te kunnen en willen dragen.
Met overgangen maak je een gehoorzaam en scherp paard, met alle soorten volte's en buigingen een soepel paard. Een soepel paard dat scherp aan de hulpen staat zal sneller kunnen en willen ontspannen, en daardoor gehoorzamer en meewerkender worden. Het gaat een soort van plezier krijgen in het werken.

Dressuur vind ik het verbeteren van je paard, dat je een paard in de wei zet na het rijden dat er beter van geworden is.
Wat ik trouwens geen dressuur vind, is het alleen aan de teugel rijden/dwingen, zonder het los en soepel zijn van het paardenlichaam. Zijn helaas maar weinig ruiters waar dat kwartje bij gevallen is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:47

inderdaat, das een heel mooie en zeker ook correcte aanvulling "Pentax"

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:27

overgangen, bij ieder bordje een andere overgang rijden.
Je paard recht proberen te houden tussen je benen en twee teugels over de AC lijn.