een vriendin heeft een shet gekregen voorgisteren,
de shet is 3 en nog groen,
die vriendin rijdvnu pas een maand of 2 ( ja, het is natuurlijk heel dom om dan al een shet te kopen, en dan ook nog groen ! )
nu wilt ze daar op gaan rijden

ik zou haar willen helpen met inrijden omdat ze gewoonweg nog niet goed kan rijden, ze is nog niet eens toe aan een rustige ervaren eigen pony, laat staan een jonge shet.
helaas ben ik te groot ( pony ongeveer 1 meter ik 149 )
daarom had ik een apart trainingsschema bedacht:
stap 1 aan de hand wandelen en de comando's ho ! ( of halt ! ) , stap en eventueel draf te leren -> daarna vriendin zelf regelmatig laten oefenen.
stap 2 pony laten wennen aan zadel en hoofdstel
stap 3 pony longeren met de comando's halt, stap, draf en later ook galop
stap 4 rustig van de longe naar de lange lijnen daan met de comando's. verbeterd: + teugelhulpen
stap 5 als dit goed gaat rustig laten wennen aan het gewicht van de ruiter
stap 6 rondje aan de hand stappen en later draven met ruiter.
stap 7 longeren in stap en draf met ruiter
stap 8 pony alleen laten lopen.
dan luisterd deze pony wel aleen op de stem maar niet op het been , ik denk dat de ruiter niet ervaren genoeg is om dat haar aan te leren, en ik wil niet op een te kleine pony gaan zitten , zeker geen jonge pony!
uiteraart neem ik hier elle tijd voor en gebreurd het onder toezicht van een volwassene ( geen ervaren paardenmens, maar adies vraag ik wel aan mijn tante , die heft al meerde jonge paarden ingereden of via bokt )
is dit een beetje een goedd plan
graag hoor ik commentaar en/of verbeterpunten , wel graag opbouwnde commentaar waar ik iets mee kan .