Instructeur heeft altijd gelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:22

Pipo"]
[quote="Feetje schreef:
Ligt eraan.
Als het paard waar ik die les op rijd al erg doorloopt en ik weet dat hij van een tikje over de zeik gaat tik ik hem niet.
Doe wel alsof Haha!
Maar dat is meer zelfbehoud (anders ga ik daar de bak door).

Ik heb ook een tijdje les gehad van iemand die altijd de verkeerde dingen zei.
Zoals: ga recht zitten (ik zat kaarsrecht) enz.

Bij de lessen van Okkie1 doe ik altijd lief wat ze zegt of probeer het in elk geval te doen Haha!


Ik zat kaarsrecht???????? BLijkbaar dus niet, anders zegt je instructeur dat niet. En daarmee ben je al flink bezig om nooit goed te leren paardrijden.
[/quote]

Dus wel Lachen
Maargoed, ik zal het zo zeggen, je kunt verder niet oordelen als je de situatie daar niet kent.
Nodig je van harte uit om daar te gaan kijken (ga zelf niet mee want ik hoef die mensen daar niet meer te zien), en dan kun je daarna erover oordelen, ok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:59

Het lijkt me trouwens best lastig om 2 instructeurs te hebben om elkaars invloed "op te heffen".

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:26

neehoor ik ga rustig in dicussie met mijn instructrice, maar dat gaat meestal over dingen die mijn waarbij mij gevoel goed is maar ik het op een andere manier op moet lossen. ik vind dat je niet alles zomaar over kunt nemen je moet in ieder geval weten wat er achter zit en als je het er niet mee eens bent of er anders over denkt dat ook kunnen zeggen dat is alleen maar goed voor de onderlinge band denk ik.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:46

ik had aats nog..
toen zat ik op een paard en die ging hoeken afsnijden en richting paarden die bokken
nou ben ik in mijn eerste les met springen heel hard gevallen dus ben ik bang om te vallen
ik ging dat paard proberen te stoppen maar dat lukte niet
nou zei de mijn leraares dat ik hem tegen moest houden en niet zo in zijn mond moest trekken dus dat deed ik maar kom je ook maar heel even aan zijn mond begint i al met zijn hoofd te schudden enzo
dus ik kreeg alle schuld op me
ik heb haar niet gelijk gegeven want ik deed mijn best......

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:48

marloezzke schreef:
neehoor ik ga rustig in dicussie met mijn instructrice, maar dat gaat meestal over dingen die mijn waarbij mij gevoel goed is maar ik het op een andere manier op moet lossen. ik vind dat je niet alles zomaar over kunt nemen je moet in ieder geval weten wat er achter zit en als je het er niet mee eens bent of er anders over denkt dat ook kunnen zeggen dat is alleen maar goed voor de onderlinge band denk ik.


ik ben het helemaal met je eens!

Anon
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:01

Ik neem les, omdat ik iets wil leren en het mijn paard zo goed mogelijk wil leren.
Mijn vorige instructrice heeft me van het L naar het Z1 geholpen en daar hield het op voor haar (.. beter gezegd, voor onze samenwerking)!
Ik kreeg allemaal trucjes geleerd om de oefeningen te doen, maar geen goede basis. Na haar dit verschillende malen gezegd te hebben (en geen betweterig gedoe van mij, maar ik voelde zelf dat het aan de basis lag.. en daar wilde ik dan aan gaan werken), ben ik gestopt bij haar. Vind het heel erg, maar vind het nog veel erger dat ik na een half uurtje rijden mijn paard en ik 1 bonk spanning waren i.p.v. lekker gereden te hebben.
Nu heb ik van iemand anders les, en na een uur lekker hard werken.. maar op een hele andere manier.. stap ik met een goed gevoel van mijn paard! En naar mijn idee, vind mijn paard dit ook een stuk prettiger!
Ik heb weer het gevoel dat we vooruit gaan.. en das toch het belangrijkste!!
Dus ik luister goed naar mijn instructeur/instructrice, mits mijn gevoel hierin ook grotendeels meegaat.. struist het tegen mijn gevoel in, vraag ik het.. wordt het daarna nog niet beter, vraag ik nog 1x.. en als het dan niet anders wordt stop ik ermee!
Het gaat tenslotte om mijn paard en mijzelf!!
Laatst bijgewerkt door Anon op 27-10-03 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:20

Ja, ik volg mijn instructrice in alles wat ze zegt. Maar dat is toch logisch? als zij iets zegt hoe je iets kunt verbeteren, dan ga je daar toch niet aan twijfelen? Ik bedoel, als je van alles wat ze zegt een punt gaat maken, dat werkt toch niet. En als ik iets niet begrijp, of niet logisch vind, vraag ik het wel hoor!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:35

Lovely schreef:
Het lijkt me trouwens best lastig om 2 instructeurs te hebben om elkaars invloed "op te heffen".

Ik heb er niet bewust twee, het komt gewoon zo uit; een heb ik al 6 jaar zoiets en die andere geeft les op de rijvereniging. K denk dat wel meer mensen dit hebben toch?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:37

Pipo schreef:
Toen ik nog les had van Cor Loeffen, had ik regelmatig dat ik dacht, hmm zal het werken??


Grappig, ik heb les van zijn zus Els Loeffen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:39

Ik heb dat ook.
Maar beide geven volgens het zelfde principe les.
Kom er ook nooit mee in de knoop.
De ene let idd meer hier op en de andere daar op, maar nooit tegenstrijdig met elkaar, want dan zou ik echt gek worden Haha!
nog gekker, kan dat nog Tong uitsteken

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:47

Fitzroy schreef:
Dan lees ik zeker verkeerd.
Ik kan jouw bewering dat er geen waarheid bestaat en het enige dat juist is je gevoel is, niet anders opvatten dan wat ik hier boven gezegd heb.

Nou, omdát er zoveel wegen naar Rome leiden zijn er zoveel waarheden dat er geen grote Waarheid met hoofdletter w bestaat, anders zou iedereen toch wel precies hetzelfde lesgeven en rijden? Dat is niet, dus iedereen volgt een andere weg dus is er geen Waarheid.

germie

Berichten: 26038
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:20

Ik heb 'les' gehad van mensen waar het paard aan het einde van de les minder liep dan aan het begin. Hier heb ik van geleerd dat je wel je gevoel moet volgen. En niet iedereen klakkeloos moet volgen.

Nu ik dus weer goed les heb, nu kan ik gewoon doen wat verteld wordt. Je moet wel je instructeur kunnen vertrouwen. Het moet gewoon klikken.

Helaas wordt er te veel maar wat aan geprutst.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:36

Tuurlijk zijn er instructeurs, die NOOIT instructeur hadden moeten worden.
Maar volgens mij heeft het geen zin om te zeggen dat je naar dat soort mensen je twijffels hebt.

Ik vertrouw mijn instructeur wel, en daarom volg ik haar blindelings. Als ik dat niet doe heeft het namelijk geen zin om te lessen. Met ' Ja maar-en' en zeuren kom je niet veel verder. En in het juiste geval heeft de instucteur er net wat meer verstand van dan jijzelf en kun je dus maar beter luisteren.

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:32

Ik volg in principe mijn instructrice op. Heb veel vertrouwen in haar. Zal ook nooit met 'ja maar' beginnen. Kan wel om uitleg vragen als ik iets niet begrijp, maar ga er in principe niet tegen in.
Wel zeg ik soms iets wat ik voel en 9 van de 10 keer zegt ze, ja, dat zie ik, probeer eens dit of dat en dat werkt meestal ook.
In mijn vorige instructrice had ik ook vertrouwen, maar die was te voorzichtig. Toen zij wegging bij de manege ben ik bij mijn huidige instructrice terechtgekomen en dat bevalt al iets van 5 jaar heel goed.
Hoop dat ik nog lang bij haar kan blijven lessen, dat ze al het werk straks na haar zwangerschap nog steeds kan blijven doen, want ik zou zo een twee drie geen andere geschikte en betaalbare instructeur weten bij ons in de buurt.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:43

Vorige instructeurs / instructrices hadden niet altijd gelijk bij mij. Er was geen klik, een totaal andere werkwijze als gewenst (te ruw, te soft), niet eerlijk, enz...
Nu heb ik (en m'n zusje) al een tijdje een super instructrice. Van haar neem ik alles aan, maar ook omdat zij alles heel goed uitlegt en ik kan alles vragen wat ik wil. Ze is wel erg streng en fel, maar omdat ze zo eerlijk is maakt me dat niets uit.

Het grappigste is eigenlijk dat ik al een jaar bevriend was met haar, voordat ik erachter kwam dat zij in de paarden had gezeten en alle ORUN's had gedaan. Door mij is ze weer aangestoken met het paardenvirus (kan niet uitblijven natuurlijk!), en sindsdien bevalt ze geweldig als instructrice.
Ze heeft zelfs haar baan opgezegd en wil weer fulltime de paarden in... als ze mij nooit had gehad... Knipoog

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:44

Ik luister wel naar me instructeur, voordeel is dat zij "mijn" paard naar het ZZ-L heeft gereden en hem alles op piaffen passage geleerd, ze kent het paard dus door en door.
Nee ik luister ALTIJD naar haar, ik ben er om te leren van haar en van Ravissant(dat is de beste leermeester die je je kunt wensen)*heb ik nu ook 2 instructeurs?*

Ik vind ook dat je hoort teluisteren naar je instructie, me instructrice vertelde dat toen ze zelf op les was een paar weken terug er een meisje ook les had, die moest in middengalop op de diagonaal een wissel maken.. en vroeg "Hoe doe je dat?" Ik snap niet hoe je dat kunt vragen? dat doe je toch gewoon?
Maar ook in discussie gaan op de zeurderige manier vindt in ongepast.

Ik praat wel veel tegen Rav, in de trant van "he, ik heb ook een binnenbeen?" of "daar zit ook een been" en meer van dat soort dingen, is meer mezelf corrigeren. In galop ben ik helemaal erg, want dan ben ik zo geconsentreerd om hem recht en precies gelijek druk te houden, opdat hij niet een serie gaat springen... Tja ik ben nog lang niet uitgeleerd:) en samen met me instructrice en Ravissant gaat het wel lukken hoor Lachen

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:54

Martenique schreef:
Ik vind ook dat je hoort teluisteren naar je instructie, me instructrice vertelde dat toen ze zelf op les was een paar weken terug er een meisje ook les had, die moest in middengalop op de diagonaal een wissel maken.. en vroeg "Hoe doe je dat?" Ik snap niet hoe je dat kunt vragen? dat doe je toch gewoon?


Verward Waarom kan je dat niet vragen?

Ik heb wel moeite om altijd te doen wat er gevraagd wordt, als mijn gevoel wat anders zegt. Bij de rijvereniging was een instructeur waar ik het echt niet mee kon vinden. Mijn paard reageerde gewoon niet fijn op hem. Ik ben op den duur maar opgehouden met lessen bij hem, want voor die man is het ook frustrerend als het niet klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:59

Mensen mogen altijd vragen als ze het niet begrijpen. Maar meestal is het JA MAAR........wat vertaald is in NEE. En daar heb ik dus een hekel aan, voornamelijk het volk wat dan ook nog zegt: hij doet het niet.........nee raar he, hoe zou dat nou komen.

Toch denk ik als je een onderzoekje zou doen bij alle bokkers wie er klakkeloos zegt wat zijn instructeur wil, dat dan het hoogste percentage wat daar ja op beantwoord, ook degene zijn die het meest succesvol in de sport zijn.

Apple

Berichten: 76213
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:17

En dan kom je automatisch uit bij een heel belangrijk punt: degenen die het meest succesvol zijn in de sport hebben met zorg hun instructeur uitgezocht (dus idd iemand met papieren, waarmee het klikt, die te vertrouwen is, etc. etc. etc.).
Dat is dus waarschijnlijk niet 'Toos van om de hoek die toevallig ooit 1 paard heeft gehad'. Bij 'Toos van om de hoek' kan een gezond kritische houding waarschijnlijk helemaal geen kwaad Knipoog.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:51

Pipo schreef:
De voorbeelden van figuren rijden en het niet doen vind ik ook onzin. Het gaat hier om rijtechnisch en niet of je leert hoe je netjes een volte rijd, dat komt vanzelf wel.

Dat nivo instructeurs moeten verboden worden.

Dit is niet waar. Figuren rijden doe je NIET automatisch goed. Bovendien hoort het rijden van figuren zeker bij rijtechnisch, evenals de voorbereiding van deze figuren. Allemaal afhankelijk van het nivo ruiter en paard. Het zegt ook he-le-maal niets over het niveau van de instructeur.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:00

Ik heb momenteel lesvan 2 instructeurs (hoewel nu lieg ik een beetje, want om gezondheidsredenen, bij mij dus, les ik even helemaal niet)
Ik doe altijd wat mijn instructeurs zeggen. Als ik niet snap waarom ik iets moet doen vraag ik dat, dus er wordt wel degelijk gepraat tijdens de les, maar alleen om te voelen wat ik op dat moment schijnbaar niet voel, zodat ik in mijn eigen training daar verder mee kan gaan. Klakkeloos doen wat er gezegd wordt, al voel je niet waarom dat moet heeft volgens mij geen zin, omdat je dan als je alleen rijdt dit niet kan voorkomen dat dit weer gebeurd.
Ik laat het echter nooit een 'ja maar' les worden, want dan ben je voor mijn gevoel verkeerd bezig.
Als je het beter weet heb je bij die instructeur niets te zoeken.

Ik heb wel heel lang les gehad van een andere instructeur (zeker geen Toos om de hoek) en die had wel eens te laat in de gaten dat Jesper bij een nieuwe oefening op het punt stond om te flippen. Wat ik hem overigens niet kwalijk neem, want is ook heel moeilijk te zien, je voelt het wel aankomen, maar voor iemand aan de kant kan het als een volslagen verrassing komen.
Dan zei ik wel dat we die oefening even moesten afbreken en even een stap terug doen voor het vertrouwen van Jesper, die het soms te graag goed wil doen.
Dat ging dan gewoon in goed overleg, ik deed dus nooit alsof ik iets wel probeerde. Dat respect moet er van instructeur naar amazone ook zijn.
Gelukkig kwam dit soort dingen erg weinig voor.
Ik heb het gewoon altijd getroffen met mijn instructeurs, en moest dan ook steeds door omstandigheden wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:20

Romkabouter"]
[quote="Pipo schreef:
De voorbeelden van figuren rijden en het niet doen vind ik ook onzin. Het gaat hier om rijtechnisch en niet of je leert hoe je netjes een volte rijd, dat komt vanzelf wel.

Dat nivo instructeurs moeten verboden worden.

Dit is niet waar. Figuren rijden doe je NIET automatisch goed. Bovendien hoort het rijden van figuren zeker bij rijtechnisch, evenals de voorbereiding van deze figuren. Allemaal afhankelijk van het nivo ruiter en paard. Het zegt ook he-le-maal niets over het niveau van de instructeur.
[/quote]


Ik vind het belangrijker dat iemand goed meezit in de beweging en eerst technisch gezien wat beter rijd, dan of ie een volte netjes rijd. Komt wel als er een wedstrijdje gereden gaat worden. Eerst controle houding tempo..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:23

Jasmijn schreef:
Ik heb momenteel lesvan 2 instructeurs (hoewel nu lieg ik een beetje, want om gezondheidsredenen, bij mij dus, les ik even helemaal niet)
Ik doe altijd wat mijn instructeurs zeggen. Als ik niet snap waarom ik iets moet doen vraag ik dat, dus er wordt wel degelijk gepraat tijdens de les, maar alleen om te voelen wat ik op dat moment schijnbaar niet voel, zodat ik in mijn eigen training daar verder mee kan gaan. Klakkeloos doen wat er gezegd wordt, al voel je niet waarom dat moet heeft volgens mij geen zin, omdat je dan als je alleen rijdt dit niet kan voorkomen dat dit weer gebeurd.
Ik laat het echter nooit een 'ja maar' les worden, want dan ben je voor mijn gevoel verkeerd bezig.
Als je het beter weet heb je bij die instructeur niets te zoeken.

Ik heb wel heel lang les gehad van een andere instructeur (zeker geen Toos om de hoek) en die had wel eens te laat in de gaten dat Jesper bij een nieuwe oefening op het punt stond om te flippen. Wat ik hem overigens niet kwalijk neem, want is ook heel moeilijk te zien, je voelt het wel aankomen, maar voor iemand aan de kant kan het als een volslagen verrassing komen.
Dan zei ik wel dat we die oefening even moesten afbreken en even een stap terug doen voor het vertrouwen van Jesper, die het soms te graag goed wil doen.
Dat ging dan gewoon in goed overleg, ik deed dus nooit alsof ik iets wel probeerde. Dat respect moet er van instructeur naar amazone ook zijn.
Gelukkig kwam dit soort dingen erg weinig voor.
Ik heb het gewoon altijd getroffen met mijn instructeurs, en moest dan ook steeds door omstandigheden wisselen.



Jasmijn, ik denk dat je hier ook wel over een nivo verschil praat. Op een gegeven moment kunnen dit soort dingen in heel goed overleg, daar ben ik het volledig mee eens. Maar dat is een andere kwestie dan de meeste ruiters die toch ja maar zeggen omdat ze gewoon eigenwijs zijn. Jij zei geen jamaar uit eigenwijs heid.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 01:32

Pipo schreef:
Ik vind het belangrijker dat iemand goed meezit in de beweging en eerst technisch gezien wat beter rijd, dan of ie een volte netjes rijd. Komt wel als er een wedstrijdje gereden gaat worden. Eerst controle houding tempo..............

Uiteraard, maar dat is heel iets anders dan wat je zonet zei. Ik vind alleen wel dat goede figuren kunnen rijden niet met wedstrijden te maken heeft.

Ik luister vrijwel altijd naar wat mijn lesgeefmens zegt. Maar ga (in een priveles tijdens en anders na de les) een discussie niet uit weg. Waarbij discussie een zwaar woord is. Maar proberen doe ik het zeker!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:07

Ik denk dat je niet uit kan gaan van het principe dat een instructeur altijd gelijk heeft. Het is een samenspel waar actie naar reactie komt. Bovendien denk ik dat er situaties zijn waarbij iemand of het paard anders reageert dan de instructeur in eerste instantie verwacht had. Het is dus dan de deskundigheid van de instructeur om dit in te zien en het recht van de leerling om aan te geven dat het zo niet lukt. Wel moet een leerling vertrouwen hebben in de deskundigheid van zijn of haar instructeur. Persoonlijk zie ik het geven van instructie als een samenwerking. Ik communiceer dus met de leerling over het te verwachten effect, het waarom en heel belangrijk vind ik hoe een leerling zich voelt en het rijden ervaart. Ook evalueer ik elke les over hoe het in mijn ogen is gegaan, maar ik wil ook weten hoe het in de ogen van de leerling is gegaan. Voor mij is het dus echt een samenspel. En wat betreft de vraag in de topic: met paarden ben je en raak je volgens mij nooit uitgeleerd, dat geldt in mijn ogen voor iedereen! Een instructeur die altijd gelijk heeft, bestaat dus in mijn visie niet.