Instructeur heeft altijd gelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:01

Lees mijn tekst dan wat beter!

Ik zou niet weten waarom jouw paard op dat moment hinnikte en ga het ook niet proberen, zoals je zelf al zei: wij waren er niet bij. Maar volgens mij moet jezelf ook niet dingen voor hem gaan invullen, en dat doe je nu wel een beetje..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:06

Lenn schreef:
Nee, hij heeft het nog nooit zó niet begrepen als toen.
Oeps ik zou niks meer zeggen Bloos

Hihi, daar heb ik nu ook altijd last van Lachen

Maar goed, ik denk toch zeker aan toeval.
Anders zou je paard het toch echt wel vaker doen.
Hij zal vast iets gehoord hebben.
Een paard in de verte die jij niet hebt gehoord, iemand die aan de voerkar zat.
Het zou wel makkelijk zijn als een paard hinnikte als er iets niet ging, maar op zo'n manier kan mijn inzien een paard niet reageren.
Anders deden ze dat wel vaker.

Ik ben er wel voorstander van dat je naar de lichamelijke uitdrukkingen van een paard moet letten.
Daar kun je heel veel info uithalen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:26

lielle, ik bedoel dat als je instructeur je een opdracht geeft om uit te voeren dat er ook uitgelegd wordt waaroor deze nuttig is om te doen, dus eigenlijk wat die oefening bijdraagt aan het "beter" worden van je paard of bij jou als ruiter. dus niet dat het zo is dat je intructeur iets zegt en dat jij dan vraagt wat is het nut ervan en dat de instructeur b.v dan zou zeggen gewoon omdat het zo is, daar kan ik naar mijn mening weinig mee ik wil ook de theorie er achter weten.

en met abby's verhaal ben ik het ook helemaal eens, dat is net waar ik op doelde

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:45

Ik wil nog wel iets kwijt over dat hinniken (ik heb de hele tijd nog niks gezegd, dus ik vind dat dat nog mag Schijnheilig )

Met lengtebuiging an sich heeft het natuurlijk niets te maken. Het kan echter zeker wel als een manier van protest gezien worden. Mijn paard hinnikt wanneer hij flink achter zijn broek gezeten wordt, puur omdat hij het er niet mee eens is. Ik kan er de klok op gelijk zetten wanneer hij een nijdig hinnikje laat horen. Mijn instructrice moet er altijd om lachten "Jaaaa Rexje, doe jij maar eens extra je best!"

Dus helemaal onzin vind ik het niet...

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:50

Lielle schreef:
dat snap ik niet helemaal marloezzke, geef eens een voorbeeld. Ik denk wel dat ik het met je eens ben Haha!

Overigens een voorbeeld mijnerzijds: ik heb laatst een hele discussie gehad over welke beenhulp je geeft om aan te draven. Volgens mij gewoon met beide benen een lichte druk, iemand anders (niet mijn instructeur) zei alleen binnenbeen. En daar zijn we het niet over eens geworden



Ik vind dat dit een afspraak is tussen jou en je paard, je paard wordt er niet beter van wanneer je manier 1 of 2 kiest, als je het maar consequent doet. Als je op een gegeven moment zo goed op elkaar afgestemd bent, hoef je maar aan draven te dénken en je bent al weg...

Pas als het onduidelijkheden kan opleveren voor je paard (bijv. op welk been spring je de galop aan, ook met het zicht op de wissels later) vind ik het een discussie waard.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:00

Bloos! Voel me ernstig aangesproken als off topic-ganger...

Dus..... terug naar de instructie.

Het verhaal van Gail herken ik wel een beetje. Ik vind in principe dat als je les hebt je gewoon je mond moet houden en doen wat je instructeur zegt. Heb ik ook altijd gedaan, tot dat het absoluut niet meer strookte met mijn gevoel. En ook ik het gevoel kreeg dat mijn paard misschien niet helemaal meewerkte vanuit een lichamelijk ongemak ipv een dwarse bui. Ik ben nu erg blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd, hoewel het moeilijk was me los te maken van mijn instructrive en mijn eigen - op dat ogenblik leek het zo eigenwijze - weg te volgen. Maar soms is eigenwijs ook wijs *LOL*

Ik weet nog steeds niet of ik de goede keuze heb gemaakt, al heeft de dierenarts bevestigd dat de operatie waar dit alles toe geleid heeft (zie Medisch) zeker geen overbodige luxe was maar gewoon noodzaak. Maar ik bedoel dat ik nog maar moet zien of mijn paard uiteindelijk beter loopt dan daarvoor.

Maar een instructeur is ook een mens en niemand is heilig en vooral in Paardenland is níemand het met elkaar eens, ook de geleerden niet!! Wie moet je als 'leek' dan volgen?? Los van het feit dat je ook met ego's te maken hebt en je misschien als lesklant wel een keer gelijk hebt omdat jij je paard het beste kent en er elke dag opzit.

Ik heb de laatste weken vaak gedacht aan al die paarden die ook een mankement hebben wat nooit wordt ontdekt omdat tegen de ruiters/eigenaren maar wordt gezegd dat het paard niet moet zeiken, gewoon dwars is en door moet lopen. "Gewoon lekker aan het werk"....jaja

Ik ben trouwens opzoek naar een nieuwe instructeur ( nou ja, na de revalidatie Haha! ) en ben ook zeker van plan die bijna blind te volgen als het een goede is Knipoog maar ben zoals gezegd blij dat ik het in dit geval niet gedaan heb en mijn onderontwikkelde leken gevoel heb gevolgd!!! OK dan!

Apple

Berichten: 76213
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:03

Gaat het nog lukken om ontopic te blijven hier? Haha!.

Wellicht is het een idee om hiernaast een topic te openen om daarin te bespreken hoe paarden het uiten als ze het ergens niet mee eens zijn of iets moeilijk vinden. De interpretatie van de verschillende signalen leeft blijkbaar Haha!.

[Edit: en een erg off-topic plukje gesplitst naar de MH]
Laatst bijgewerkt door Apple op 29-10-03 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:40

Lot schreef:
Maar een instructeur is ook een mens en niemand is heilig en vooral in Paardenland is níemand het met elkaar eens, ook de geleerden niet!! Wie moet je als 'leek' dan volgen?? Los van het feit dat je ook met ego's te maken hebt en je misschien als lesklant wel een keer gelijk hebt omdat jij je paard het beste kent en er elke dag opzit.

Daar ben ik het dus volledig mee eens!

Maar het valt mij op dat de echt goede instructeurs daar wel goed mee omgaan en dus ook geen tweespalt proberen te zaaien bij de combinatie.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:49

Citaat:
Lot schreef:
Maar een instructeur is ook een mens en niemand is heilig en vooral in Paardenland is níemand het met elkaar eens, ook de geleerden niet!! Wie moet je als 'leek' dan volgen?? Los van het feit dat je ook met ego's te maken hebt en je misschien als lesklant wel een keer gelijk hebt omdat jij je paard het beste kent en er elke dag opzit.


Daar ben ik het dus volledig mee eens!

Maar het valt mij op dat de echt goede instructeurs daar wel goed mee omgaan en dus ook geen tweespalt proberen te zaaien bij de combinatie.

En ik ben het er ook al mee eens...

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:03

marloezzke schreef:
lielle, ik bedoel dat als je instructeur je een opdracht geeft om uit te voeren dat er ook uitgelegd wordt waaroor deze nuttig is om te doen, dus eigenlijk wat die oefening bijdraagt aan het "beter" worden van je paard of bij jou als ruiter. dus niet dat het zo is dat je intructeur iets zegt en dat jij dan vraagt wat is het nut ervan en dat de instructeur b.v dan zou zeggen gewoon omdat het zo is, daar kan ik naar mijn mening weinig mee ik wil ook de theorie er achter weten.

en met abby's verhaal ben ik het ook helemaal eens, dat is net waar ik op doelde


helemaal mee eens Marloezzke, dat is nu precies wat ik bedoel waarom ik vertrouwen heb in mijn instructie. Juist omdat ik altijd een gefundeerd antwoord krijg op mijn vragen (waarom, etc) doe ik braaf wat hij zegt.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:05

Lovely schreef:
Maar het valt mij op dat de echt goede instructeurs daar wel goed mee omgaan en dus ook geen tweespalt proberen te zaaien bij de combinatie.


Dat is dus het lastige, ik mag hopen dat als jij je instructeur blindelings volgt dat je denkt dat je met een goede te maken hebt....

Rolleyes En inderdaad, niemand is het met elkaar eens, stelletje egotrippers allemaal! Mijn fysiotherapeut vindt dat mijn paard een brede boom moet hebben op het nieuwbestelde zadel, de zadelman dat ik een smalle moet hebben. Beide hebben een plausibele verklaring, en wat nu? Verward

Ik word er soms echt radeloos van! >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:34

Gail"]
[quote="Lovely schreef:
Maar het valt mij op dat de echt goede instructeurs daar wel goed mee omgaan en dus ook geen tweespalt proberen te zaaien bij de combinatie.


Dat is dus het lastige, ik mag hopen dat als jij je instructeur blindelings volgt dat je denkt dat je met een goede te maken hebt....


[/quote]
Ja hoor, zonder enige twijfel Lachen. Een goede instructeur bewijst zichzelf zonder daar moeite voor te hoeven doen.

Maar goed "blijven zitten" is ook een goed advies immers.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:42

In mijn ogen ben je een goede instructeur als je logica eenvoudig vindt(dus problemen kan oplossen), je de lesser kan en blijft motiveren, je goed kan kijken naar zowel paard als ruiter, veel geduld hebt, paarden en de ruiter ten alle tijde in hun waarde laat, met respect behandelt, opbouwende kritiek geeft, goed luistert naar het gevoel en de beleving van de lesser en de manier van overbrengen aanpast aan de situatie en alles uitlegt en verklaren kan. Het gevolg is je elke week een verbetering ziet, al is hij nog zo klein, en de lesser met plezier naar de les blijft komen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:49

Laat ik t dan zo zeggen, sommige instructeurs zijn ernstig geloofwaardig totdat je erachter komt dat ook zij t niet bij t rechte eind hebben.

Wat als iemand gemotiveerd is, positief les geeft, zelf goed presteert, en voor alles een goed argument cq uitleg hebt?? Dan denk ik JIPPIE! Nou misschien ben ik dan oliedom maar ik heb me dus schijnbaar vergist. Of niet, want ze is vast heel goed voor heel veel andere klanten van haar. Maar niet voor mij met dit betreffende paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:51

Gail schreef:
[ Mijn fysiotherapeut vindt dat mijn paard een brede boom moet hebben op het nieuwbestelde zadel, de zadelman dat ik een smalle moet hebben. Beide hebben een plausibele verklaring, en wat nu? Verward

[/quote]


De zadelmaker de fysio laten bellen, zodat ze het samen kunnen uitvechten wat voor jou paard het beste is. Moeilijk geval overigens.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:58

JA! Boos! Inderdaad...ze komen er helaas samen niet uit...eigenwijze ego's he?!! Knipoog

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:01

Gail schreef:
Laat ik t dan zo zeggen, sommige instructeurs zijn ernstig geloofwaardig totdat je erachter komt dat ook zij t niet bij t rechte eind hebben.

Wat als iemand gemotiveerd is, positief les geeft, zelf goed presteert, en voor alles een goed argument cq uitleg hebt?? Dan denk ik JIPPIE! Nou misschien ben ik dan oliedom maar ik heb me dus schijnbaar vergist. Of niet, want ze is vast heel goed voor heel veel andere klanten van haar. Maar niet voor mij met dit betreffende paard...


ik denk dat je dan gewoon pech hebt gehad. Daar kun je ook weinig aan doen, behalve op je eigen gevoel vertrouwen. Ik vind idd wel dat je zelf uiteindelijk je paard het beste kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:18

Ik heb ook eens gehad dat ik van mijn instructie iets moest doen, waarbij ik van te voren wist dat het bij Kawa niet zou werken.
Ik zei dat ook, maar deed het wel.
Toen zag zij dat ook en wist dat ze voor Kawa op een andere manier op dat stukje verder moest.
Wat ze dan ook kan.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:18

Aanvulling op omschrijving goede instructeur: eentje die erkent en aangeeft als je boven hem of haar uitgroeit (qua niveau) en je dus beter naar een ander kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:23

Als je bij een beetje fatsoenlijke lest, zal dat niet zo snel gebeuren, denk ik. Lachen
Tenminste ik niet Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:23

Ik had het twee of drie weken geleden bij sily dat ik met een oplossing kwam voor een probleem wat helemaal niet werkte..... Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 29-10-03 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:31

runningkawa schreef:
Als je bij een beetje fatsoenlijke lest, zal dat niet zo snel gebeuren, denk ik. Lachen
Tenminste ik niet Lachen

Dat ligt er maar net aan waar jezelf bent.
Als 'beginnende' ruiter kun je prima toe met iemand die de cursus basis-instructeur gevolgd heeft. Maar als die persoon niet verder gaat in de opleiding, omdat die gewoon heel veel startende klanten heeft, kan er een moment komen, dat je huidige instructeur je niet meer genoeg kan bieden.
Dan is de tijd rijp om naar een verder geschoolde instructeur om te kijken. Daar had je ook wel mee kunnen beginnen, maar meestal zijn de verder geschoolde instructeurs ook duurder, dus waarom zou je niet beginnen met iemand die op dat moment nog een prima niveau van lesgeven voor jou heeft?
Ok, als je verder komt, dan zul je op een gegeven moment wel een instructeur hebben waarboven je niet zo snel zult uitsteigen, als je dat dan tenminste kunt betalen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:55

Los van het feit dat de een heel goed is in de basis, de ander heel wedstrijdgericht, sommigen expert zijn in het rijden en begeleiden van jonge paarden en anderen juist weer tot hun recht komen in het hogere werk. En als je een combi van bovengenoemde kwaliteiten kent, PB me dan ff?!! Knipoog

gomir

Berichten: 25547
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:32

Aqua8horse schreef:
In mijn ogen ben je een goede instructeur als je logica eenvoudig vindt(dus problemen kan oplossen), je de lesser kan en blijft motiveren, je goed kan kijken naar zowel paard als ruiter, veel geduld hebt, paarden en de ruiter ten alle tijde in hun waarde laat, met respect behandelt, opbouwende kritiek geeft, goed luistert naar het gevoel en de beleving van de lesser en de manier van overbrengen aanpast aan de situatie en alles uitlegt en verklaren kan. Het gevolg is je elke week een verbetering ziet, al is hij nog zo klein, en de lesser met plezier naar de les blijft komen.


En het is bijna niet te geloven, maar ze bestaan ook nog al moet je wel goed zoeken Knipoog

Ik ben volgens mij langer bezig geweest om een goede instructeur te vinden dan dat ik 'echt' aan het rijden ben Bloos *LOL*

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:03

Ik heb niet het hele topic gelezen (iets teveel leeswerk), maar ik volg dus zeker niet klakkeloos wat mijn instructeur zegt.
Ik bekijk zelf eerst of het logisch klinkt in mijn oren, als dat zo is, zal ik hem opvolgen, klinkt het in mijn oren niet goed, zal ik het zeker NIET opvolgen!