Nu nog enkel de galop !!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Nu nog enkel de galop !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 18:37

Hoi iedereen,

Na een topic en overtuiging van anderen hier op bokt heb ik dan besloten om een bak te zoeken en aan de slag te gaan.
Foto's volgen binnenkort :)

Het was echt heftig in het begin en heb vaak men leven zien voorbij flitsen zoal op als naast het paard.
Maar na veel geduld en begeleiding zijn we er toch al voor een deel geraakt.
Mijn draver loopt ontspannen, lekker tempo en vooral met het neusje lekker tegen de grond.
Maar waar ik het meeste blij mee ben is dat hij vooral soepel word en lekker gespierd word. Hij ziet er nu zo veel beter uit en hij straalt ook echt, hij voelt zich zo veel beter.

Maar nu, hij kent de draf en vooral de stap al goed maar de galop is ons volgende punt.

Hoe ik het nu doe :
Grote cirkel, C of A
binnenstelling en buiging vragen (normaal :) )
binnenbeen op singel, buiten achter singel en dan drukken.

het gevolg :
sneller in draf
hoofd op 12h
en valt daarna in galop contra of kruis en wisselt dan naar contra

Mijn lesgeefster gaf me de tip om hem over een laag balkje te laten draven en vlak voor de "sprong" bij te geven zodat hij in galop valt en dan verder te gaan op de kant waarin hij zit. Maar ik vind het een beetje eng om nu al te springen aangezien hij net doorheeft dat hij zijn voetjes moet opheffen bij de dressuur :)

Dus heeft iemand een idee van hoe het aan te pakken dan kan ik even overleggen :)
Ook doet hij het tijdens het longeren ook zo.

Groetjes

delerium

Re: Nu nog enkel de galop !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:56

Is het een optie om hem eerst aan de longe een goede galop te leren, en de galop op stemcommando te zetten? Dan kun je onder het zadel met een stemhulp ondersteunen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:24

uhu had ik ook aan gedacht. Maar het probleem is hij is en blijft een draver en eens je vraagt om galop gaat die als een gek draven, naar binnen vallen en tenslotte alles behalve de goede galop doen in mijn geval. Ik dacht dat als je erop zat je misschien duidelijkere hulpen kon geven en je hem terug kon rijden moest hij beginnen rennen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:40

Wat doe je aan zijgangen, paard snapt waarschijnlijk jou been hulp niet en jou zit gaat miss tegen de bewegingin, dan is het erg moeilijk om op de volte aan te springen want je wil het buiten been onder hebben , dus of eens proberne op een rechte lijn en je stem erbij gebruiken en ook de travers gaan aanleren is tenslotte de basis

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:50

Heb je het aan de longe al eens geprobeerd om over een balkje te gaan en dan aan te springen? Longeer je gewoon los of met een hulpteugel?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:56

Eventueel beginnen met wandelingen en buiten te gaan galoperen zodat je lange stukken hebt en nog niet zozeer moet bezig zijn met het juist aanspringen, gewoon dat je paard al leert aanspringen en leert galoperen? Voor dravers is dat niet altijd eenvoudig.
Als je dat niet ziet zitten wegens niet veilig ofzo, proberen lange lijnen te maken in de bak en niet direct op een cirkel. En gewoon beginnen met 'in een galop geraken'? Want zoals ik het lees, vindt je paard galop in het algemeen moeilijk en/of snapt hij het niet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:58

Dat is juist iets wat ik niet aan zou raden :+ Vaak springen ze makkelijker aan op de volte, en houden ze het ook makkelijker vol. Rechtuit vergt veel meer kracht en balans, dan krijg je vaak een hele rennerige galop.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:01

Er zijn heel wat paarden die zich te beperkt voelen op een volte en niet aangaloperen, dan kunnen langere lijnen wel handig zijn. Dat is een beetje zoeken per paard hoe je dat het beste aanpakt. Met mijn jonkie heb ik eerst gewoon geprobeerd om in de wendingen aan te galoperen en dan gewoon de hele bak rond, hoeken afsnijden uiteraard en fijn voorwaarts, op de volte verloor ze net haar impuls en balans. Ik zag de bak een beetje als heel grote volte. Ging een pak fijner voor haar.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:05

Ik heb een paar jaar terug een draver hetzelfde moeten leren. Het heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat ze het echt goed snapte.
Vooral het aanspringen is meestal erg moeilijk. Als ze er eenmaal in zitten lukt het wel. :j

Wat belangrijk is is dat je hem iedere keer als je de galophulpen geeft, hem niet laat versnellen in draf. Begrenzen dus. En dan weer opnieuw. Na een tijdje zal hij moeten gaan nadenken over een andere manier om op je hulpen te reageren. Het is dus wel belangrijk dat je de hulpen vaak achter elkaar herhaald, anders gaat hij leren dat het versnellen in draf de juiste manier is om op je hulpen te reageren.

En vooral heeel rustig blijven. :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:08

Izzy19 schreef:
Er zijn heel wat paarden die zich te beperkt voelen op een volte en niet aangaloperen, dan kunnen langere lijnen wel handig zijn. Dat is een beetje zoeken per paard hoe je dat het beste aanpakt. Met mijn jonkie heb ik eerst gewoon geprobeerd om in de wendingen aan te galoperen en dan gewoon de hele bak rond, hoeken afsnijden uiteraard en fijn voorwaarts, op de volte verloor ze net haar impuls en balans. Ik zag de bak een beetje als heel grote volte. Ging een pak fijner voor haar.

Maar een draver die al moeite heeft met aanspringen, zal op een rechte lijn waarschijnlijk snel weer terugvallen in een (harde) draf, dat wil je dus niet. Die moet je júist in de bocht hebben om het tempo eruit te halen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:31

WendyBZ schreef:
Izzy19 schreef:

Maar een draver die al moeite heeft met aanspringen, zal op een rechte lijn waarschijnlijk snel weer terugvallen in een (harde) draf, dat wil je dus niet. Die moet je júist in de bocht hebben om het tempo eruit te halen.

Dat kan best zijn, maar bij dit paard lukt het blijkbaar toch niet op de volte, paard verliest balans en gaat in kruis of contra? Het 'aanspringen' zelf zou ik in een wending doen omdat dat inderdaad begrenst, maar daarna een stukje rechtuit of gewoon een soort van ei maken ipv een volte kan misschien ook helpen. Proberen gaat mee? Lukt dat niet, dan iets anders proberen hé.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:43

Op een rechte lijn is het het zelfde, rennen rennen en plots een of andere galop, ook vaak kruis.

Qua longeren doe ik altijd los (1x geprobeerd met hulpteugel en was een nagel minder dus niet meer :n )

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:44

NiKip schreef:
Ik heb een paar jaar terug een draver hetzelfde moeten leren. Het heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat ze het echt goed snapte.
Vooral het aanspringen is meestal erg moeilijk. Als ze er eenmaal in zitten lukt het wel. :j

Wat belangrijk is is dat je hem iedere keer als je de galophulpen geeft, hem niet laat versnellen in draf. Begrenzen dus. En dan weer opnieuw. Na een tijdje zal hij moeten gaan nadenken over een andere manier om op je hulpen te reageren. Het is dus wel belangrijk dat je de hulpen vaak achter elkaar herhaald, anders gaat hij leren dat het versnellen in draf de juiste manier is om op je hulpen te reageren.

En vooral heeel rustig blijven. :D

dus je bedoelt blijven hulpen geven met je benen maar "inhouden" totdat hij door heeft dat hij niet sneller moet draven maar een andere gang in moet ? :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:48

ik heb jaren geleden ook een draver gereden, zelfs dressuurwedstrijden gereden.
Ik heb het ook geprobeerd om op een lang zandpad aan te galopperen, maar jeetje, dan kunnen ze hard draven hoor!

Ik weet zo niet meer hoe ik het voor elkaar kreeg, maar volgens heel veel herhalen.
Proberen aan te galopperen in de hoek, draaft ie hard weg, gelijk terugnemen en dan gelijk weer opnieuw proberen aan te galopperen. Dit herhalen. Hou wel je rust erin, anders wordt het allemaal zo hectisch. En korte stukjes laten galopperen.

Later kon ie heel fijn galopperen en ook netjes aangalopperen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:49

hahaha, had het bericht van Nikip niet gezien, maar dat bedoelde ik dus

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:50

Ja op lange wegen kunnen ze inderdaad hard draven :P
En slecht zitten dat het doet, je kan niet lichtrijden of doorzitten :D

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:18

disndag heb ik hem laten beslaan (voorkant) en ik vroeg me af of dit misschien effect kon hebben op zijn rijden. Hij staat al jaren zonder ijzers maar het moest nu (pb als je het wil weten).
Kan hij hier raar op reageren nu, bij het stappen aan de hand is er geen probleem.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:25

Ik heb zelf ook een draver, ik ben hem nu ook de galop in de bak aan het leren... Ik leer het hem zelf eerst gewoon met longeren ( los longeren, zonder touw helemaal niks behalve de zweep) En dan aan laten galoperen, als ie het eenmaal doet beloon ik hem heel goed, en ben dan nu bezig met het aanspringen in de galop... Zo ben ik het eigenlijk aan het opbouwen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:34

Goed idee, dit kan ik proberen. Maar wat als hij door de bochten begint te scheuren, hij is zo al eens gevallen door veeeeeel te snel te gaan. Als je er niet opzit heb je eenmaal als je meer vraagt dan draf geen controle meer over zijn snelheid.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:52

Ik ben zelf begonnen met hele kleine stukjes galop, en anders aan een enkele longeer touw? Dat als ie te snel gaat of iets dat je hem dan terug kan nemen (naar binnen)? Of een stukje bak afzetten, zodat je een soort van roundpen krijgt? Dat hij niet te veel vaart kan maken? Zo ben ik zelf begonnen, en dat gaan uitbreiden... Het gaat niet snel, nu 3 maanden verder kan mijn paard misschien 4 rondjes/voltes galoperen zonder terug te vallen... Maar er zit wel vooruit gang in. Succes

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:00

Ik zou hem eerst leren te galopperen aan de longe.
Als hij dat goed kan, kan jij bijv erop zitten terwijl iemand anders hem longeert.
Zo kan diegene hem op commando in de galop laten gaan terwijl jij de juiste hulpen geeft.
Dan gaat hij het verband leggen tussen galopperen en jou hulpen en kan hij na een tijdje het gewoon met de hulpen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 17:10

Bedankt voor de tips iedereen :)
Zaterdag ga ik rijden dus is het verstandig om het eerst te rijden en daarna even te proberen te longeren dan is hij ook al lekker los in zijn lijf :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:44

ik denk wel dat dat handig is, ik deed/doe ook veel balkjes draven... Schijnt goed te zijn :)