jong paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

helgaloba

jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:11

even een vraagje onze 4 jarige ruin die wij in februari hebben gekocht was in de omgang en met rijden in de bak erg lief.
nu na 4 maanden schrikt hij van alles en heeft hij onze dochter eraf gegooid omdat hij naar opzij uitwijkte.
ook onze trainer is er nu vanaf gegooid.
zij verloor haar evenwicht toen hij op zij sprong.
hij schrikt van struikjes mensen ect terwijl er eerst niets aan de hand was.
wie weet raad /3

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:28

Omdar Overig Nieuws alleen bedoelt is voor nieuwsberichten over paarden vehuis ik dit topic naar Rijtechnisch.
ON --> RT-P

Marita

Re: jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:31

Een oplossing is zo vanachter de computer niet aan te reiken. Het hangt helemaal af van het paard en van jullie zelf (wat doe je en hoe doe je het). Dat is alleen te beoordelen in het echt.

De beste optie is een goede instructeur vinden en je door hem/haar laten begeleiden. Dit gaat niet vanzelf over en wordt waarschijnlijk alleen maar erger. Jonge paarden inrijden c.q. verder opleiden is een vak op zich en goede begeleiding is cruciaal. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:42

Ik denk dat het misschien handig is om eerst weer wat grondwerk te doen voor je er weer opstapt. Maar net wat Marita zegt; zo achter de computer is het lastig te beoordelen. Jullie kennen het paard het best. Als ik het goed begrijp was hij al zadelmak toen jullie hem kochten?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:49

heb je het paard zijn bloed al onderzocht? vaak als paarden vanuit niets schrikkerig worden kan het zijn dat ze een vitamine E of/en selenium tekort hebben.
dat zou al veel kunnen verklaren.
is je paard verder veranderd in voer, stalling, rijden,... andere vriendjes andere omgang in het algemeen?
zorg dat je goede begeleiding hebt, niet zomaar iedereen er mee laten rijden tot de oorzaak is achterhaald.
dit kan op lange termijn meer schade aanrichten dan nu doelgericht gaan werken met een goede ruiter die je paard kan helpen met rijden.

succes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:51

Ik wil absoluut niet vervelend zijn maar er is wel een verschil tussen een paard wat iemand eraf gooit door bijvoorbeeld te bokken en een paard dat gewoon opzij springt. En naar aanleiding van jouw post zeg je dat hij opzij springt, omdat hij schrikt. Ik zou toch een ervaren iemand vragen hem door te rijden iemand die stevig in het zadel zit en het paard aan het werk zetten zodat deze geen tijd heeft om te schrikken en omspringen. Verder kun je op de grond ook werken bv een schriktraining.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:54

Wat meest voor de hand ligt is dat hij door een zelfverzekerde ervaren ruiter is gereden wat hem zelfvertrouwen geeft.
Nu heeft hij een nieuwe omgeving, nieuwe ruiter enz, je dochter is jonger (?) minder ervaren, onzekerder en dan kan een braaf paard heel snel omslaan naar angstig, schrikkerig of vervelend, puur omdat hij leiding en duidelijkheid mist.

Beter kun je een ervaren ruiter zoeken die hem een paar maanden goed door kan rijden, alles kan bevestigen en daarna je dochter kan begeleiden met rijden zodat je ook op dezelfde manier verder gaat.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:55

Dit heeft mijn paard nu ook.. Hij gaat nu vanalles uitproberen, zeker omdat hij dus nog niet veel van de omgeving gezien heeft.

Momenteel werk ik eraan bij mijn paarden, door veel grondwerk te doen en te longeren. gewoon door een betere band te krijgen met je paard. Het werkt echt, het gaat al steeds beter. Ohja.. ga kilometers maken, laat hem rustig, aan de hand of onder het zadel, de omgeving lekker verkennen.

succes!

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:01

Je kunt eerst proberen iets minder brok/muesli te voeren, wel veel hooi of kuil.
Duurt misschien wel even voor je hier effect van merkt. Verder kun je magnesium voeren bv Biofarm Biomag, als een paard te weing magnesium in zijn rantsoen heeft kan dit ook meer spanning en schrikreakties geven.
Samen trainen met een rustig paard kan ook helpen.

Veel succes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:07

Het paard heeft er niemand afgegooid, de ruiters waren er niet op voorbereid dat hij weleens opzij kon springen, jonge paarden hebben wel vaker eerst een redelijk brave periode en dan word het soms wat saai, die rondjes, ze krijgen vaak veel te veel krachtvoer en gaan eens wat uitproberen ipv braaf huin rondjes te lopen. Dus gewoon doorrijden maar veel afleiding in het rijden zodat de aandacht bij de ruiter blijft en kunnen jullie dit zelf rijtechnisch nog niet dan iemand inhuren die hem een poos rijd zodat je dochter niet het vertrouwen kwijt raakt en nog belangrijker, dat het paard niet het vertrouwen kwijtraakt, succes.

hennyleijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:39

oh, ik herken dit zo,,mijn pard deed dit ook het is echt onervarenheid,van het jonge paard mijn paard was ook zoo erg veel geduld rust en regelmaat en tijd in investeren,,echt waar dan wordt het wat mijn paard is nu net 6 jaar en hij begint,,het nu pas door te hebben dus niet opgeven.

helgaloba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:30

bedankt voor jullie reacties ik herken dit toch ook wel allemaal , zijn karakter is goed en hij had niet de itensie om iemand eraf te gooien.
hiervoor werd hij bereden door een ervaren iemand en inderdaad wij hebben die ervaring nog niet.
als ik met hem grondwerk doe gaat het prima ook is hij heel aanhankelijk.
wij hebben ook besloten om hem niet weg te doen want soms wordt je gek gemaakt door mensen in je omgeving die vinden dat je een stomme zet gedaan hebt.
nu is hij een weekje op de manege en rjd de eigenaar hem, dat gaat goed.
hij merkt wel op dat hij nog hengste gedrag vertoont en dat hij dominant gedrag heeft.
daarnaast let hij niet op de ruiter en zoek hij dingen om van te schrikken.
hem wordt nu geleerd op te letten .
ik hoop dat we in de toekomst nog veel mogen genieten van deze kanjer want zonder hem kunnen we niet meer.

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:15

Je kunt ook proberen als hij bijvoorbeeld in de wij loopt of in de paddock staat hem wat schriktraining te geven. Door eens met een paraplu langs te lopen of in bosjes te ritselen. Dan kan hij daar van schrikken en weglopen, maar mijn ervaring is dat paarden vaak zo nieuwsgierig zijn dat ze toch gaan kijken wat het is en er achter komen dat het allemaal wel meevalt.

succes in ieder geval!

bohaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:31

Mijn pony doet dat ook maar die is inmiddels al 13 jaar... Hij kan er 33x langs lopen en dan de34e keer schrikt hij ervan. Dat is natuurlijk ook onverwachts en ooit zal ik er daarom ook vanaf vallen.. Laats vond hij een plastic zak zoo eng dat mijn moeder de zak ging halen en toen hebben we het hem laten zien. Daarna vondt hij het niet meer zo heel eng. Veel paarden moet je zoveel mogelijk laten zien. Dan wennen ze eraan!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:11

Heel verstandig ts en misschien is het een idee dat je dochter daar ook gaat rijden onder zijn begeleiding tot zij het vertrouwen in het paard heeft en met zijn gedrag overweg kan, veel succes en een goede oplossing.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:08

Eerst helemaal rondom desensibiliseren met vanalles en nog wat voor je gaat rijden!! Dus vertrouwd maken met allemaal gekke dingen d.m.v. schriktraining.