Paard te voorwaarts, ontspant niet in de rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard te voorwaarts, ontspant niet in de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:15

Beste bokkers,

Momenteel rijd ik een jong paard van iemand anders.
Het is echter een heel energiek paard, niet moet te krijgen. Al galopeer je eerst een kwartier met haar, ze wordt nog niet moe.
Longeren of losspringen helpt ook niet, ze is en blijft pittig.

Als ik met haar aan het stappen ben, wil ze constant in draf.
Dit sta ik niet toe, ik wil eerst netjes en rustig instappen.
In stap loopt ze dan opzich wel netjes zodra ze merkt dat ze toch niet harder mag.
Maar ga je eenmaal in draf, dan wil ze constant harder draven of in galop.
Ook lijkt het soms of ze omhoog wil komen; ze gooit haar hoofd omhoog en het lijkt of ze een klein sprongetje maakt.
Nu is gister de eigenaar even wezen kijken en die zag dat ze ook niet ontspant in de rug.
Hij gaf me de tip om de teugels wat losser te doen.
Echter gevolg; ze gaat nog harder en sturen wordt lastiger.
Wat ook een probleem met haar is, is dat ze als je een van je benen aanlegt harder wil gaan.

Ik rijd trouwens met een martingaal sinds kort, echter heeft dat niet veel zin, ze gooit alleen haar hoofd iets minder ver omhoog. Met slof heb ik ook eens gereden, alleen vind ik dat lastig en ben ik bang dat ik haar verkeerd laat lopen.

Nu is mijn vraag of jullie tips voor mij hebben. De eigenaar zat te denken aan een scherper bit/passoabit maar daar ben ik geen voorstander van, en ik vraag me af of het uberhaupt helpt.

corientjuhh

Re: Paard te voorwaarts, ontspant niet in de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:17

Heeft ze niet last van haar rug?
Of van haar tanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:22

Is paar maanden geleden al naar gekeken, dus dat is het ook niet. Bovendien is ze altijd al zo geweest. Ik heb haar niet ingereden, maar de dochter van de eigenaar. Toen was ze ook al zo voorwaarts. Het zit echt in haar karakter, moeder was ook zo...

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:34

Ik denk dat je juist het tegenovergestelde effect krijgt als je haar steeds terugneemt, zorgt vooral voor frustratie van haar kant want ze moet haar energie blijkbaar kwijt... ik ben toch van het voorwaarts oplossen. Dan bedoel ik niet dat je haar als een gek rond moet laten crossen, maar heb je al geprobeerd om haar in draf constant bezig te houden door bijvoorbeeld kleine voltes te rijden (linksom, rechtsom, schakelen..) en op het moment dat ze terugkomt weer op een rechte lijn zetten.. versnelt ze dan weer, direct op een kleine cirkel tot ze weer terugkomt in tempo etc etc. ? Dus juist bezig houden als ze zo onrustig is zodat ze iig haar aandacht bij jou heeft en dan zal ze het op een geven moment juist toch gaan waarderen als ze wat rust als beloning krijgt :) Denk dat je haar niet ontspannen zal krijgen door haar steeds in te houden...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:39

Zit er draversbloed in ?
Of is ze overbouwd ?
Zo te lezen heeft ze de neiging zich op de voorhand te gooien en zo te blijven lopen vanuit haarzelf...Questi van manier van lopen en ws niet goed beleren ...
Ik lees net wat klimop schrijft, is een prima tip !
Maar ook haar voeding sober houden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:45

@ Klimop; wat je zegt klopt inderdaad. rijd ik op een volte met haar, is ze super braaf; niet te hard, aandacht bij de les en redelijk ontspannen. maar zodra ik dan weer op de hoefslag wil sjeest ze weer weg.
@broadway; nee geen draversbloed, het is een afstammeling van Corland. Nee overbouwd is ze niet! Kan je dat er nog uit krijgen dan, dat op de voorhand lopen?

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:07

Probeer haar energie om te zetten in het werk. Door haar na te laten denken.. Wijken door druk en buitenhand erbij, probeer je binnenhand overdreven te ontspannen :)
Doordat ze juist mag gaan lopen, dus lekker door laten lopen, ze vind het lopen leuk dus zal dit juist positief werken.. Probeer oefeningen te rijden zodat haar aandacht bij jou blijft en haar energie dus omzetten in het werk..
Misschien is het een optie om van te voren even te longeren en dan erop?
En ik zou mij om de stap niet te druk maken bij een jong beestje dat het nog niet direct goed lukt, veel energie en dan moeten stappen, moeilijk voor haar hoor :) Ik zou het proberen juist op het einde het stappen te oefenen, nu dan (begrijp me niet verkeerd, ze moet straks natuurlijk gewoon stappen).

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:12

Ik heb ook een tijd terurg zo'n pony gereden. Daar was het ook opstappen en gelijk aan het werk. Dus niet eerst rustig stappen maar gewoon gaan draven en oppakken. Ook niet eerst lang en laag rustig in willen draven. Eerste tijd alleen maar op de volte gereden tot ik daar controle had en dan rustig uit gaan breiden.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:14

Met mijn 5 jarige had ik hetzelfde probleem.
Ik heb het grotendeels kunnen oplossen door haar bezig te houden, veel grote en kleine circels, van hand veranderen. Wat bij mij ook heel goed heeft geholpen is overgangen en tempowisselingen. Op je zit terugnemen naar stal. Lukt niet ineenkeer, maar uiteindelijk gaat het lampje wel branden bij haar :)*
Als dit goed gaat, kun je in draf veel tempowisselingen rijden op je zit. Op die manier kun je het tempo beter bepalen. Ik zou er geen ander bit in hangen, zoals je zelf al aangeeft, verplaats je daar het probleem mee.
Edit: Misschien kun je haar voerschema/buitenschema ook eens onder de loep nemen. De mijnes staat 24/7 buiten met 0% krachtvoer. Dat scheelt ook al stukken :D

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:21

Ik heb dit ook gehad met mijn e-pony. Het is wel lang geleden.
Ze gooide haar hoofd omhoog, bit vast en rennen. Mijn instructrice heeft mij toen leren rijden met slof.
Ze mocht dan flink warm stappen. Proberen haar na te laten geven, en als dat niet lukte, even heel kort de slof erbij.
Dan moest ze wel, en kon ik eigenlijk meteen de slof weer loslaten. Ik had de slof voor het zadel liggen, zodat ik hem makkelijk op kon pakken, en veilig kon laten liggen.

Misschien kan je deze manier met je instructrice overleggen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:44

Zeker geen slof gebruiken! Daar kan je het paard goed mee verpesten.
Ga gewoon lekker veel figuren rijden. Hoeveel uur staat ze trouwens buiten op een dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:32

Bedankt voor de reacties! Als het deze week mooi weer is ga ik met de tips aan de slag!
Ze staat 24/7 buiten, en krijgt geen krachtvoer (heel soms na het rijden een handje, maar dat is meer als beloning). Met slof heb ik 1 keer geprobeerd, ik kan er echt niet mee rijden want dan heb ik ze in een boog en de teugels te kort of andersom. Dat is dus geen oplossing en ben er ook niet echt voorstander van. Maar hebben jullie ook nog een tip voor dat ze zo vooruit schiet als ik haar ook maar iets aan drijf? Ik rijd al niet met sporen, maar bij de lichste aanraking maakt ze al een enorme sprong voorwaarts.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:38

Leer haar te wijken voor het been, dmv van de keertwending om de voorhand.
Dit leert haar de druk van het been te accepteren en er beter mee om te gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:42

Wat ik nu ook veel met haar doe, is op de hoefslag rijden en dan stelling vragen. Maar dan geef ik druk met mn binnenbeen; dan schiet ze vooruit, maar niet op de hoefslag. Ze denkt dus echt; been is vooruit, en niet been is opzij. Hoe kan ik dat beter krijgen?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:46

Op iemand z'n vraag of het paard last van haar rug of gebit heeft, antwoordde je dat er naar is gekeken.
Waar is precies naar gekeken en door wie?
En komt op mij over als enorme spanning namelijk. Een paard is niet voor niets zo rennerig, helemaal niet als ze lekker 24/7 buiten lopen. Is er al eens een fysio/osteo/zadelmaker bij geweest?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:54

Ik heb daar ook last van gehad met mijn pony. Nu gaat het zo stukken beter! Haar gangen zijn ruimer en ze galoppeert rustig. Ik rijd heel veel figuren, grote/ voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen. Ook heeft het mij geholpen om heel vaak de verschillende gangen te rijden. Zoals versnellen in de draf en galop maar ook weer terug kunnen nemen. Bij mij heeft het heel erg geholpen. Alleen beneden rijden komt vanzelf wel, ik wil er ook geen hulpmiddelen bij. Daarvoor heb je goede lesgeefsters meestal ligt het aan jezelf Ik dacht ook eerst dat ze last van haar rug had en tanden.. Rug is nagekeken door de zadelmaker zadel was ook nog goed en tanden door de tandarts maar is niets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:02

Dierenarts heeft er na gekeken, naar gebit en rug. Was verder niets aan te zien/te merken. De eigenaar is jammer genoeg niet echt iemand die er graag hulp bij haalt, hij denkt altijd dat het wel mee zal vallen. Maar zoals ik al zei is ze altijd al zo geweest en zit het (volgens mij) echt in het karakter. Haar moeder had het ook en er zijn meer nakomelingen van dezelfde merrie, die zijn allemaal aardig pittig, alleen is deze wel heel snel.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:34

Het kan hoor, dat het in het karakter zit. Sommige paarden zijn gewoon heel voorwaarts. Hoeft niet altijd iets lichamelijks te zijn.
Wat ook heel goed mogelijk kan zijn, is dat ze een balans probleem heeft. Je geeft al aan dat ze niet lekker over haar rug loopt. Als ze niet geleerd hebben om op de juiste manier balans te vinden, gaan ze harder lopen of wegschieten, waardoor ze juist nog minder balans hebben. Vaak maken wij ruiters het er niet makkelijker op, want behalve zichzelf moeten ze ook nog een ruiter dragen.
Het zou goed kunnen werken om met haar te werken aan dubbele lijnen. Op die manier kan ze eerst leren om zelf evenwicht te zoeken en kun je haar ook heel makkelijk vragen. Waarschijnlijk komt ze daarna ook makkelijker naar beneden.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:27

Zolang er teveel druk bij de voorbenen blijft hangen is er een overcapaciteit aan spanning en verkramping, waardoor het paard instinctief wil strekken...
Op de voorhand lopen doen de meeste jonge paarden en moeten inderdaad veel gymnastiseren om in balans te komen en dat kost tijd !
Kun je een filmpje laten zien hoe ze loopt, dan zie je het vaak wel of het een karaktertrekje is of een lichamelijke reactie op de manier van lopen'....?!
Verkeerd beleerd betekend extra werk ...eerst lengte terug krijgen en dan opnieuw vormen d.m.v veel oefeningen en vooral niet te lang op rechte lijnen werken, dus voltes, gebroken lijnen,beide kanten op ,overgangen maken ,veel afwisselend in tempo's, terugnemen en gedoseerde tempo's vasthoudend ,dus begrenzend maar absoluut niet trekkend of helemaal vrij gevend !
Zodra ze voor los gaat laten kun je je benen normaal aanleggen en de druk doseren.
Reageert ze niet op de singel (aansingelen) of handdruk op de singelplek ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:37

Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken, maar heb zelf geen camera dus moet ik ff regelen. Nee heb ik vandaag ook wel opgelet, maar op zadel opleggen + aansingelen reageert ze niet. Dus dat het in haar rug zit lijkt me niet. Van de week maar hard aan het werk met haar! :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:09

Misschien is ze wel heel scheef, kan ze geen balans vinden met een ruiter op haar rug en gaat ze dus "rennen" om in balans te blijven?

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:41

Vergeet niet je buitenteugel erbij te houden.. Wanneer je bijvoorbeeld op links rijdt en haar wil laten wijken voor je linkerbeen, druk alleen je kuit aan links en geef met je rechtbeen lucht, dus je rechterbeen juist van het paard af(steken).. Misschien legt je paard zo beter de link met de zijgangen, doordat ze aan een kant druk krijgt en de andere kant juist lucht :) succes, ben benieuwd!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:59

Fijn als we een filmpje zien, misschien kunnen we vanaf een filmpje je beter helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:06

Vanmiddag met haar gereden! En ze liep al stukken beter! Wat meer vrije teugel en veel oefeningen zodat ze meer haar hoofd er bij moet houden. In het begin liep ze weer hard maar wat later kreeg ze door dat dat toch geen zin heeft en ze haar gedachten beter bij de figuren kan houden. Heb het wijken ook geprobeerd (in stap) en daar reageert zo ook al wat aardig op. Rechts beter dan links maar daar moet nog even aan gewerkt worden. Hoop haar van de week nog een aantal keren te rijden, houd jullie op de hoogte!

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:16

Een filmpje zou zeker helpen!
Wat ik altijd mee geef aan mijn lesklanten; 'Een paard dat wilt lopen, moet je ook laten lopen!'

Dan maar kilometers maken.