mijn verzorgpony gaat bokken tijdens galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansen123

mijn verzorgpony gaat bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 12:37

hoi bokkers,
ik heb een probleem want mijn verzorgpony( tinker van 7 jaar) gaat bokken tijdens het galopperen
het aanspringen gaat goed en dan galoppeert hij wel een tijdje maar daarna doet hij er alles aan om niet meer te galopperen
ik ben een meisje van 12 en ik vind dit vervelend ik krijg wel les op hem maar mischien hebben jullie tips?
graag! groetjes Bente

jilinda

Re: mijn verzorgpony gaat bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:29

ik weet niet hoe jou houding is? Tegen mij is bij een manegepaard een keer gezegd dat hoe meer ik voorover viel (wat ik snel doe) hoe meer het paard ging bokken.
misschien begint het probleem bij jou.
heeft de eigenaar er ook last van?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:10

Dat is inderdaad erg vervelend, zijn het gewoon vreugde bokjes? of echt vervelende bokken?
Doet hij dit ook aan de longeerlijn?
Laat de teugels niet te lang, en houd kosten wat kosten je benen eraan. áls hij bokt, zet dan even door en tik hem bij, bokt hij weer, dan tik jij weer.. en zo door.. als jij tikt en hij niet meer bokt, beloon je.
Klinkt misschien grof, maar werkt wel!

Succes

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:17

wat zegt je instructrice van het bokken ?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:19

kleine stukjes (halve baan) galopperen, wat vaker aanspringen.
misschien kun je gaan staan in je beugels, dan ontlast je zijn rug, en bokt ie onder je door.

littlelola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:21

probeer ervoor te zorgen dat je het hoofd goed omhoog houd dan kunnen ze namelijk bijna niet bokken en altijd proberen om het naar voren op te lossen dus als hij bokt moet je hem goed aansporen en eventueel bijtikken zodat die goed doorloopt, desnoods gaat ie in rengalop verder maar het werkt wel want ik ben er op deze manier vanaf gekomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:41

Het hoofd sowieso omhoog houden (natuurlijk niet als een idioot aan de teugels gaan hangen maar hoe verder hij zn hoofd naar beneden doet, des te makkelijker is het voor hem om te bokken) En op de volte zetten. Tenminste werkt bij mij!

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:44

Naar voren blijven denken. Probeer inderdaad eerste kleine stukje te galopperen en dit uit te breiden, misschien vind je verzorgpaard het wel moeilijk? Is 'ie gewoon irritant bezig, een vreugdebokje kan, maar moet niet vervelend en eng worden natuurlijk. Ik accepteer veel als een paard iets niet snapt of het moeilijk vind, maar als hij/zij vervelend gaat doen, echt één keer een klap verkopen met je been dan wel zweep dat het gewoon in één keer over is:) Laten zien wie de baas is :)

Maar je moet eerst zeker weten waarom hij/zij het doet :) Als het zeer doet of moeilijk vindt of nog niet volhoud is het een kwestie van oplossing zoeken bij het probleem.. Succes

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:00

ikheb dit zelf ook vooral als ik met iemand rijd want hij wil altijd inhalen en gaat ie bokken maar zijn het nou echt boze bokjes ?

Femberry97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:06

Ik denk dat het er ook een klein beetje aan ligt aan hoe je erop zit. Als je heel onzeker bent, kan hij misschien eerder trucjes met je uithalen dan als je vol zelfvertrouwen bent. Hoe sta jij tegenover je verzorgpaard? De andere tips zijn natuurlijk beter, maar ik heb zelf een verzorgpony gehad die er vandoor ging omdat ik heel erg onzeker was...

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:57

bedankt voor de reacties!
we zijn nu kleine stukjes galop aan het doen dat gaat beter gelukkig!

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:18

Het kan ook een "gewoonte" van hem zijn geworden, omdat hij weet dat hij
er verder niet voor gestraft gaat worden door jouw en ben je gewoon eigenlijk te lief voor hem.
Zoals al eerder gezegt werd inderdaad naar voren blijven rijden met eventueel een zweepje erbij
en pas ophouden als hij opgeeft. (dus niet zelf opgeven hé!!!!)
Als je dit een paar keer volhoudt zal de lol er voor hem snel af zijn.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:06

Diana.v.l. schreef:
Het kan ook een "gewoonte" van hem zijn geworden, omdat hij weet dat hij
er verder niet voor gestraft gaat worden door jouw en ben je gewoon eigenlijk te lief voor hem.
Zoals al eerder gezegt werd inderdaad naar voren blijven rijden met eventueel een zweepje erbij
en pas ophouden als hij opgeeft. (dus niet zelf opgeven hé!!!!)
Als je dit een paar keer volhoudt zal de lol er voor hem snel af zijn.

Inderdaad. Als hij bokt en jij stopt, weet hij: bokken=rust!

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:50

Femberry97 schreef:
Ik denk dat het er ook een klein beetje aan ligt aan hoe je erop zit. Als je heel onzeker bent, kan hij misschien eerder trucjes met je uithalen dan als je vol zelfvertrouwen bent. Hoe sta jij tegenover je verzorgpaard? De andere tips zijn natuurlijk beter, maar ik heb zelf een verzorgpony gehad die er vandoor ging omdat ik heel erg onzeker was...

Heb veel vertrouwe in hem ik wist niet dat ie het ging doen dus was ook niet bang en onzeker

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:29

bedankt :)
ik ben nogal onzeker ! ik ben bang dat hij dus weer gaat bokken maar hoe kom ik er vanaf?

et97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:51

Meestal is het gewoon volledig negeren ook een optie... Gewoon doorgalloperen...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:01

Kan het zijn dat het paard het gewoon moeilijk vindt en dat hierdoor aangeeft, zoja dan kortere stukken galopperen, zonee dan been eraan, hoofd omhoog houden en doorgaan. Door de bokkesprongen heen rijden en zodra hij een paar meter goed galoppeert, terug naar draf en belonen

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:11

Mijn merrie heeft het tot nu toe 3 keer gedaan. Helaas ben ik er de 1e keer afgevallen want ze bokte in een bocht en tja dat kon ik niet houden. De 2e keer was ik verrast en heb ik geroepen dat ze moest stoppen en de 3e keer was ik voorbereid dus toen heb ik haar gestraft. Heb haar toen stop gezet en een klap verkocht. Het zijn vreugdebokken maar ik ben gewoon nog niet zo'n rijder dat ik er geen last van heb. Aan 1 kant vind ik het jammer want ze wil heel graag galop doen en bokt dan maar aan de andere kant om galop te doen moet ik wel op haar rug kunnen blijven zitten :') . Dusja ik ben toen erg kwaad geweest.

Hoop ook gewoon dat ze het niet meer doet want vallen is 1 ding maar je paard zien verdwijnen in het bos is echt schrikken.