Paard kijkt veel naar de omgeving hoe dit oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bornn

Paard kijkt veel naar de omgeving hoe dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 13:53

Mijn paard is nu net een jaar onder het zadel, is 6 jaar. Als we aan het rijden zijn en hij ziet iets interessants gaat hij met zijn hoofd omhoog om te kijken, gewoon puur nieuwsgierigheid zodra we het 'interessante' voorbij zijn kan ik hem weer bij de les houden, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Hebben jullie misschien tips om hem bij de les te houden en hem meer te laten concetreren op mij en het rijden en niet op de omgeving?

Heb ook nog een ander probleempje, hij neemt links altijd vast nu zal dat probleem zeker bij mij liggen, maar zou toch graag wat ervaringen of tips hebben van andere mensen.

Graag hoor ik van jullie

Alvast heel erg bedankt :D

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:00

Als hij ergens naar kijkt en hij heeft zijn aandacht dus niet bij jou, direct 'aan het werk' zetten door bijvoorbeeld een kleine volte in te sturen/pasje wijken/schakelen/etc etc, verzin maar spontaan iets. Het maakt niet zo zeer uit wat je van hem vraagt, maar houd hem op zo'n moment flink bezig tot hij weer met zijn hoofd bij jou is en beloon hem dan weer met rust. Zo leert hij dat hoe meer hij op z'n omgeving let en niet op jou, hoe harder hij moet werken ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:04

Klimop schreef:
Als hij ergens naar kijkt en hij heeft zijn aandacht dus niet bij jou, direct 'aan het werk' zetten door bijvoorbeeld een kleine volte in te sturen/pasje wijken/schakelen/etc etc, verzin maar spontaan iets. Het maakt niet zo zeer uit wat je van hem vraagt, maar houd hem op zo'n moment flink bezig tot hij weer met zijn hoofd bij jou is en beloon hem dan weer met rust. Zo leert hij dat hoe meer hij op z'n omgeving let en niet op jou, hoe harder hij moet werken ;)

:j :j Hij hoort met zijn gedachten bij jou te zijn en niet de omgeving. Aan het werk zetten, veel overgangen rijden en als je merkt dat hij afgeleid raakt gelijk aandacht vragen in een oefening.

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:08

Bedankt voor de tip!
Ben misschien alleen nog wat achtergrond informatie vergeten te melden.
We zijn nog echt bezig met de basis, stelling vragen is soms ook nog moeilijk zelfs het sturen wilt hij soms over de schouder weglopen. Dus heb je misschien een iets ' gemakkelijker ' tip ? :D

Met wijken zijn we ook nog niet echt bezig, wil echt die basis bevestigd hebben voordat we daaraan beginnen. Ik laat hem soms wel met druk van m'n binnenbeen naar buiten lopen, maar merk dat hij het daar soms ook nog lastig mee heeft.

Toch bedankt voor je snelle reactie!

Bornn

Re: Paard kijkt veel naar de omgeving hoe dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:10

@ Weidebloem, dat doe ik nu ook al, maar misschien veel te weinig, ga morgen eens proberen en kijken wat het resultaat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:14

Let ook goed op het orenspel, vaak kun je daaraan al zien dat een paard afgeleid is, als hij nog niet zo goed aan de hulpen is, kun je ook tegen hem praten om de aandacht bij jou te houden. Succes :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:17

Bij sommige paarden gaat het nooit over. :D Helaas hebben mijn paard en ik het probleem, dat als hij kijkt, ik het niet kan laten om te kijken waar ie naar kijkt. _O- Maar het is inderdaad waar. Als je zorgt dat er voldoende te doen is, is een paard minder geneigd om te gaan kijken.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:21

UkkieY schreef:
Bedankt voor de tip!
Ben misschien alleen nog wat achtergrond informatie vergeten te melden.
We zijn nog echt bezig met de basis, stelling vragen is soms ook nog moeilijk zelfs het sturen wilt hij soms over de schouder weglopen. Dus heb je misschien een iets ' gemakkelijker ' tip ? :D

Met wijken zijn we ook nog niet echt bezig, wil echt die basis bevestigd hebben voordat we daaraan beginnen. Ik laat hem soms wel met druk van m'n binnenbeen naar buiten lopen, maar merk dat hij het daar soms ook nog lastig mee heeft.

Dan ga je op zo'n moment juist de dingen vragen die hij nog 'moeilijk' vind, dan heeft ie heel snel door dat hij het zichzelf veel makkelijker maakt door gewoon op jou te blijven letten :D even zonder gekheid.. ik neem aan dat je dan nog volop aan het oefenen bent met sturen, stoppen, pasje achterwaarts en wegstappen/draven op je zit, beenhulpen etc..? Dat zijn al basisdingetjes die je kan meenemen in je training en op zo'n moment gebruik van kan maken :j Zoals ik al zei, het maakt niet zoveel uit WAT je doet, een oefening stelt bij het ene paard veel minder voor dan bij het andere, maar hij zal toch op een geven moment dingen moeten leren en jij bent er op zo'n moment voor om zijn aandacht weer bij jou te krijgen. Ik zeg niet dat je dingen van hem moet vragen die hij nog niet snapt... maar ik neem aan dat je niet alleen rondjes op de hoefslag aan het stappen bent, dus gebruik de hulpen waarvan hij weet hoe hij daarop moet reageren en idd je stem erbij gebruiken :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:17

Zorg voor voldoende afwisseling. Je paard leest als een paard wat al snel de automatische piloot er op gooit. Dan kunnen ze ook gaan kijken. Dus maximaal 3x een oefening en dan weer wat anders. En als hij iets moeilijk vindt, niet constant herhalen, maar juist af en toe een overgang rijden een keer afwenden of op de binnenhoefslag gaan rijden. Als hij dan weer goed bij de les is, kan je weer stelling gaan rijden en dergelijke.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:32

Mijn paard heeft hier ook een enorm handje van, bij haar werkt het heel goed om haar goed aan het werk te zetten zoals hier ook al is geschreven. Ik doe veel oefeningen waarbij ze respect moet hebben voor het binnenbeen, wijken, volte openen, paar pasjes schouderbinnenwaarts en weer wegrijden. Consequent blijven, maar ik moet toegeven dat als we op buitenrit zijn ik haar ook lekker laat kijken hoor. Zolang ze maar wel blijft luisteren naar de hulpen die ik tussendoor geef :).

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:15

ook basisoefeningen kunnen goed helpen om de aandacht bij jouw te houden. Het kan ook wederzijds zijn. Heb jij ook goed je gedachten bij het paardrijden? Ben je geconsentreerd op wat je voelt en hoe hij reageerd?

succes!