stijf/stug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

stijf/stug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:24

Hallo!

Ik rijd een paard voor iemand anders bij, en ik loop tijdens het rijden tegen een aantal problemen aan.
Het is een merrie die eigenlijk altijd recreatief is gereden. Vroeger heeft ze wel in de sport gelopen, maar werd ze met een vrij 'lange hals' gereden, dus niet laag en rond en niet over de rug.
Nu rijd ik haar al enige tijd, en ze is zo ontzettend stug en stijf. Het is lastig rijden omdat ze van achteren niet echt aan het werk wil, en van voren wil ze alleen maar in je handen gaan hangen. Buigen is lastig, laag en rond komt al snel uit op hangen.
Ik weet niet zo goed wat te doen, dit gaat namelijk al enige tijd zo en ik vraag me ernstig af of het paard er wel zin in heeft.
Wanneer ik namelijk met een lang teugeltje stap dan stapt mevrouw lekker door, pak ik haar op, dan valt ze meteen terug in tempo. Na een grovere beenhulp of een tik met de zweep loopt ze een aantal passen harder, maar valt dan meteen weer terug. Bij de tik met de zweep: losgooien van voren of contact blijven houden?

Dus eigenlijk zijn kort samengevat de problemen: Stug in de mond, lastig willen buigen, niet goed laag en rond willen lopen (het ontspannen van de rug), en voorwaarts blijven gaan is problematisch (weinig respect voor het been en sowieso wat lui). Ik zit dus zowel voor- als achteren met een probleem.

Er is niets mis met het paard, bloed is afgenomen, de hoefsmid komt iedere 6 weken, de tandarts komt minimaal eens per jaar en de osteopaat staat alweer op het programma.
(en natuurlijk heb ik les, ik wil alleen graag horen hoe jullie dit op zouden lossen)

Ik denk er overigens over na dit met longeren op te lossen. Wellicht zet dat wat zoden aan de dijk ;)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:30

met een slofteugel gaan rijden. ik had hier namelijk ook last van. eerst gewoon echt een half uur stappen met de slofteugel eraan, zodat je paard gewend raakt aan het nageven. en dan uit t niets aandraven en doet hij dit niet actief, dan gewoon is een keer een goede tik geven, geen sporen gebruiken want dit werkt averechts! je moet been geven, en been weer los! doe je dit niet, dan snapt je paard er niks van! dus; been,los.. word je paard weer traag, weer been, los.. na 3 keer , gewoon echt even 1 keer een goede tik geven.. want hij mag niet lakuniek zijn aan het been!

nina82

Re: stijf/stug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:26

Ik zou dit zeker niet met slof gaan oplossen, dan ga je het paard waarschijnlijk alleen maar vaster zetten.
Ga het paard lekker longeren met pessoa, niet te strak zetten vooral lang en laag.
Ga ze zo eerst een tijdje lekker loswerken zodat ze haar achterhand te gaan gebruiken en haar hals kan laten zakken en uitschuiven.

En als je gaat rijden de voorkant even met rust laten, wel contact houden natuurlijk, en vooral even goed aan been zetten door veel (schijn)overgangen en tempowisselingen te rijden.
Voor de buiging zou je veel stelling en contrastellingen kunnen rijden, en natuurlijk veel figuren rijden.

En idd even door de osteopaat laten controleren!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:29

Dan weet ik niet hoe jij een slof gebruikt, maar als je een slof op de goede manier gebruikt, zet je het paard absoluut niet vast!

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:36

@mandy_shenzi
als de slof goed gebruikt wordt ben ik er zeker niet op tegen, maar helaas zie ik het in de praktijk heel anders.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:37

Daar geef ik je gelijk in!

xvanny

ik vind slofteugels niet echt de goede oplossing, je kan beter zorgen dat het paard uit zich zelf beter loopt en niet dat tie gedwongen wordt. Dit lost het problem
Niet op ;)

CM_

Ik zou idd ook niet met slof gaan werken.
Is het al een ouder paard?
Vaak als een paard jaren slecht is gereden zal het stijve nooit helemaal weggaan.
Ik denk dat je het beste geholpen bent bij goed les, samen met een goede instructie het paard lekker gaan loswerken, en het zijn tijd geven.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:40

Het paard loswerken, doe je toch zoiezo altijd voordat je met de training begint? Want een oud paard die niet goed gereden is, gaat nooit over. Het jammere daarvan is, is dat je er zelf niks aan kan doen..

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:05

Het paard niet teveel forceren, als de spieren jaren vastgereden zijn dan moet je heel heel rustig en voorzichtig te werk gaan om die weer los te kunnen rijden. Rijd veel figuren, voltetjes openen en sluiten en probeer spelenderwijs steeds meer buiging en losheid in haar lijf te krijgen. Neem een goede instructrice in de hand, want het is echt héél moeilijk om je vanaf een computerschermpje hiermee te helpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:23

Hoelang rijdt je het paard nu?
Een paard wat alleen maar recreatief is gereden neem aan dat je bedoelt dat dressuurmatig op een laag pitje stond of er helemaal niet was. Dan duurt het gewoon best een tijdje voordat het paard lekker los wordt. Ik zou eerst werken om het paard aan het been te krijgen en op eigen benen zonder dus te gaan hangen. Veel afwisseling, koppie erbij houden dus veel overgangen, tempowisselingen, figuren. Gewoon goed actief gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:21

Bedankt voorde tips! In een slofteugel zie ik zelf niet zoveel heil, maar toch bedankt.
Hij is wel gereden, maar altijd met een vrij lange nek, en wat meer sloffen met de beentjes. Wel makkelijk voor het peerd ;) De osteopaat is gekomen en er komt een nieuw zadel, wellicht dat dat ook wil helpen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:01

Ga gymmen/rechtrichten met het paard. je zal het stap voor stap moeten op bouwen, idd longeren, maar dat zou ik niet aan het bit doen , neem een kaptoom want daar kun je het achterbeen mee bereiken door de schedel te plaatsen met bit heb je alleen de onderkaak vast en daar word een paard juist stug en stijf van.
Met rijden kun je gaan werken aan stelling en buiging daarna de zijganegn gaan aanleren, laat het tempo even voor wat hety is het dier kan waarschijnlijk niet anders want is niet soepel genoeg om voorwaarts te bewegen, als je met het voorwaartse aan de gang gaat komt het tempo en de energie vanzelf, maar heb geduld, jij kan ook niet in 1 week de marathon lopen of in de split vallen, ook een paard heeft spieren en aan de ruiter die soepel en sterk te maken, kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl staan veel nuttige oefeningen en het hoe en waarom di ezo belangrijk zijn, een stug en stijf paard word vaak ook mentaal niet beter, dus dan krijg je paarden die het werken echt niet fijn vinden en zich afsluiten door langzamer te gaan of juist weg te gaan rennen, neem les van iemand die jou kan leren wat rechtrichten is en ook de theorie erbij kan vertellen,

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:12

Wat bij mijn verzorgpaard erg heeft geholpen is ontelbaar veel slangenvoltes met steeds meer bogen. Gewoon in stap, en naarmate je dit langer doet (dan bedoel ik na bv. 3 weken, niet diezelfde les nog) voel je je paard soepeler worden en kan je meer bogen gaan rijden waardoor je paard kleiner moet draaien en meer moet buigen.

Doe dit niet 10 keer achter elkaar want het is wel belastend, doe tussendoor ook gewoon veel voltes, ook volte sluiten en openen etc.

Ook kan het helpen om eerst lekker lang en laag te rijden. Dit kan ook bijvoorbeld tussendoor, na een aantal moeilijke oefeningen lang en laag instellen zodat je paard even lekker kan ontspannen, probeer haar daarbij wél voorwaarts te houden maar je zei dat ze bij langere teugels wel voorwaarts is dus dat moet geen probleem zijn dan. Doe dat net zolang totdat ze helemaal lekker ontspannen en over de rug loopt, in stap of draf.