Paard komt de bocht niet door in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Paard komt de bocht niet door in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:20

Omdat mijn instructeur op vakantie is en ik dus nu even twee weken vastzit:

Mijn 3-jarige komt de bocht in galop niet door. Ze kan het wel maar ze wil over haar schouder weglopen en wanneer in een bocht ben. Als ik dit dan verhinder zijn er twee opties:

1) ze draait helemaal door met d'r kont naar die kant en begint dus 'overdreven' te wijken
2) ze galoppeert schuin ter plaatse

Meestel valt ze daarna stil omdat ze zo natuurlijk helemaal niet in galop kan blijven. Ik draai altijd erg grote voltes, de eerste helft (dus de helft van de hoefslag af) loopt ze goed, tot op de middellijn. Ze komt dus eigenlijk eerst met d'r kont aan op de hoefslag. De laatste 2 keer heb ik gewoon alleen rechte stukken gegaloppeerd. Ze springt ook nog niet in de juiste galop aan, maar ik zet haar voor de bocht in draf als ze fout zit. Ohja, een zweep heeft niet echt effect bij haar }:0

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? En misschien ook hoe jullie je paarden in juiste galop leren aanspringen?

Bedankt!

Anoniem

Re: Paard komt de bocht niet door in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:22

Ik zou daar nog gewoon even mee wachten, je paard is nog jong en heeft waarschijnlijk erg veel moeite met haar balans.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:32

Joolien schreef:
Ik zou daar nog gewoon even mee wachten, je paard is nog jong en heeft waarschijnlijk erg veel moeite met haar balans.

Ze deed het vroeger wel, dus ik denk dat ze er gewoon wat van het profiteren is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:35

jumpiewumpie schreef:
Joolien schreef:

Ze deed het vroeger wel, dus ik denk dat ze er gewoon wat van het profiteren is. :+

Dat denk ik niet, dan is er toch iets waardoor ze het niet kan of wil.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:35

Ik denk dat Joolien gelijk heeft. Ook al kon ze het wel. Ze zit nog wel in de groei. En kan daardoor zo nu en dan weer problemen krijgen met haar balans. Gewoon lekker rustig aan doen. Komt vanzelf wel weer goed.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:37

vroeger deed ze het wel?
hoe lang is jouw 3 jarige dan al onder het zadel :+

geef je, je paard wel de tijd om alles te verwerken?
ik zelf vermoed dat het scheefheid is in combi met balans probleem en geen kracht van achteren..
of juist ergens een blokkade waarbij het pijn doet als dit wilt oplossen en er daarom zijwaarts eronder uit loopt.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:42

onley schreef:
vroeger deed ze het wel?
hoe lang is jouw 3 jarige dan al onder het zadel :+

geef je, je paard wel de tijd om alles te verwerken?
ik zelf vermoed dat het scheefheid is in combi met balans probleem en geen kracht van achteren..
of juist ergens een blokkade waarbij het pijn doet als dit wilt oplossen en er daarom zijwaarts eronder uit loopt.

Ergens midden juli wordt ze 4, je moet geen overhaaste conclusies trekken.. :+ Ze is nu een half jaar onder het zadel en kent stap, draf en galop. Meer niet. Daarbij valt ze ook vaak nog wel naar binnen, dat kent ze ook nog niet.

Het is eigenlijk alleen aan één kant van de piste, de kant waar de uitgang is (hoe kan het ook anders := )

Blokkade.. Het kan natuurlijk altijd, maar ze loopt heel fijn en ontspannen in stap, draf en galop (op de rechte stukken) dus ik vermoed het niet.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:44

FriesWytske schreef:
Ik denk dat Joolien gelijk heeft. Ook al kon ze het wel. Ze zit nog wel in de groei. En kan daardoor zo nu en dan weer problemen krijgen met haar balans. Gewoon lekker rustig aan doen. Komt vanzelf wel weer goed.

Dus gewoon rechte stukken blijven galopperen? :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:45

Hoe is ze op buitenritten? Heb je de mogelijkheid om daar ergens lekker te galopperen op een recht stuk? Dan leren ze pas echt op hun eigen benen lopen en krijgen ze wat kracht in die galop.
Je paard is dan wel bijna 4, maar is en blijft heel erg jeugdig. Mist dus kracht en balans.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:51

Leonoor schreef:
Hoe is ze op buitenritten? Heb je de mogelijkheid om daar ergens lekker te galopperen op een recht stuk? Dan leren ze pas echt op hun eigen benen lopen en krijgen ze wat kracht in die galop.
Je paard is dan wel bijna 4, maar is en blijft heel erg jeugdig. Mist dus kracht en balans.

De mogelijkheid, ja dat heb ik! :) Alleen durf ik dat toch niet zo goed (niet dat ze niet braaf is hoor, maar het blijft een jong paard hè) maar wel al enkele keren gedaan met m'n lesgever achter zijn paard... Hoe kan ik haar die balans en kracht geven? Balkjes beginnen draven, daar zijn we mee bezig. :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:53

Juist met de jonge paarden ga ik zo snel mogelijk naar buiten :j Ook alleen. Lange rechte lijnen zijn immers veel minder belastend dan de rondjes door de bak.
Dus gewoon doen. Blijven ze ook lekker fris van in het koppie. En die kracht komt dan vanzelf, als je je paard lekker op eigen benen laat lopen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:56

Leonoor schreef:
Juist met de jonge paarden ga ik zo snel mogelijk naar buiten :j Ook alleen. Lange rechte lijnen zijn immers veel minder belastend dan de rondjes door de bak.
Dus gewoon doen. Blijven ze ook lekker fris van in het koppie. En die kracht komt dan vanzelf, als je je paard lekker op eigen benen laat lopen.

Ik stap/draaf haar ook wel elke keer uit in het bos en dan een stukje over straat (langs de enge koeien!) dat wel :) Maar galop... als ze schrikt en ze is weg, dan heb je wel een probleem... :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:58

Maar als ze schrikken in stap en ze vliegen weg, heb je ook een probleem hoor ;) Dus dat maakt weinig verschil. Is waarschijnlijk een drempel die je over moet, maar het zou in dit geval wel handig kunnen zijn om die te overwinnen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 22:03

Leonoor schreef:
Maar als ze schrikken in stap en ze vliegen weg, heb je ook een probleem hoor ;) Dus dat maakt weinig verschil. Is waarschijnlijk een drempel die je over moet, maar het zou in dit geval wel handig kunnen zijn om die te overwinnen.

Hahaha, in stap kan je er wel nog afspringen of ze omdraaien met hun neus in de bossen. :') Ik ben ooit zo eens met een pony die op hol sloeg de drukke baan opgegaan, daar was ie dan onderuit gegaan en de beugels zat in m'n enkel... Ik weet wel dat ze zo'n dingen nooit zal doen maar het zit gewoon nog een beetje in m'n hoofd :') Ik zal het eens proberen op een doodlopend stukje als ik dat vind :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:52

Je zegt dan heb je een probleem.
Ik zou niet weten welk probleem, rijden en voorwaarts dus.
het schuin gaan denk ik dat dat eigenlijk jouw eigen schuld is, te veel tegen houden met de teugels, ongelijke druk, mssn ook ongelijke gewichtsverdeling, ......
Er is nog heel veel werk aan de winkel, en ik bedoel hier niet aan het paard, maar aan de rijkunst van de ruiter.
Neem les, privéles bedoel ik hier.

jumpiewumpie schreef:
Leonoor schreef:

Ik stap/draaf haar ook wel elke keer uit in het bos en dan een stukje over straat (langs de enge koeien!) dat wel :) Maar galop... als ze schrikt en ze is weg, dan heb je wel een probleem... :D

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:53

Excuseer? PROBLEEM = traumatische ervaring. Voorwaarts rijden DOE IK, thuis in de piste, niet in het bos maar dat ga ik proberen. Ten eerste: volgens mij moet je je paard niet tegenhouden met de teugels om ervoor te zorgen dat je paard niet over de buitenschouder wegloopt. Ten tweede, ik heb hier les van een internationale springruiter die ik genoeg betaal, je hebt me nooit zien rijden dus ik zou liever hebben dat je wacht met opmerkingen geven vooraleer je gezien hebt wat er fout is. De ruiter die erop zit kan niets doen aan de balans en het evenwicht van een paard.

Er staat trouwens bovenaan vermeld dat mijn instructeur op vakantie is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:06

jumpiewumpie schreef:
Excuseer? PROBLEEM = traumatische ervaring. Voorwaarts rijden DOE IK, thuis in de piste, niet in het bos maar dat ga ik proberen. Ten eerste: volgens mij moet je je paard niet tegenhouden met de teugels om ervoor te zorgen dat je paard niet over de buitenschouder wegloopt. Ten tweede, ik heb hier les van een internationale springruiter die ik genoeg betaal, je hebt me nooit zien rijden dus ik zou liever hebben dat je wacht met opmerkingen geven vooraleer je gezien hebt wat er fout is. De ruiter die erop zit kan niets doen aan de balans en het evenwicht van een paard.

Een ruiter/amazone kan heel veel doen aan de balans en het evenwicht van een paard. Als jij al scheef zit, kan een paard nooit in balans lopen. Hoe jong of oud ze ook zijn. Als een paard over de buitenschouder loopt, dan begrens jij dus niet goed genoeg met je buitenhand en been. Zoals ik het lees moet jij nog heel veel leren. Want anders wist jij dit. En dan kun je wel van een internationale springruiter les hebben. Hij of zij moet het wel goed over kunnen brengen. En dat heeft niks met het niveau van hem of haar te maken.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:18

FriesWytske schreef:
jumpiewumpie schreef:

Een ruiter/amazone kan heel veel doen aan de balans en het evenwicht van een paard. Als jij al scheef zit, kan een paard nooit in balans lopen. Hoe jong of oud ze ook zijn. Als een paard over de buitenschouder loopt, dan begrens jij dus niet goed genoeg met je buitenhand en been. Zoals ik het lees moet jij nog heel veel leren. Want anders wist jij dit. En dan kun je wel van een internationale springruiter les hebben. Hij of zij moet het wel goed over kunnen brengen. En dat heeft niks met het niveau van hem of haar te maken.

Een jong paard heeft nog geen balans, dus in dit geval helpt een andere ruiter niet, dit wist is dus wél. Die ruiter is een van de beste instructeurs hier in de buurt en heeft nog nooit gezegd dat ik scheef zit of dergelijke dus dan geloof ik eerder hem dan iemand die mij nog nooit heeft zien rijden. Mijn paard wíl touwens over de buitenschouder lopen maar ik begrens met buitenteugel en buitenbeen, maar omdat ze opzij wil breekt ze met haar achterhand doorheen mijn been (ik weet niet hoe ik het moet uitleggen :+ ) Ze kent dit ook nog niet zo goed dus dat heeft er ook al mee te maken. Ze blijft een beetje terplekke galopperen omdat ik dus niet toesta dat ze opzij gaat, en als zij dan opzij wil en dus niet naar voren wil dan krijg je dit dus. Voorwaartse impuls geven, dat doe ik dan ja, maar vaak valt ze stil doordat ze de kracht niet heeft om zo in galop te blijven.

Ik moet ook nog veel leren, maar ik ben wel een gevorderde ruiter. En voor als iemand in mijn profiel gaan kijken, het betekent niet dat ik niet kan rijden omdat ik nog maar 17 ben.

Nu liefst nuttige tips. :) Jullie kennen de situatie nu.
Laatst bijgewerkt door jumpiewumpie op 21-06-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:21

jumpiewumpie schreef:
Joolien schreef:

Ik denk dat ze dan weer aan het groeien is waardoor haar balans tijdelijk van slag is. Een paard kan niet plannen of vooruitdenken, waarschijnlijk vind ze het op het moment gewoon moeilijk om met haar eigen lichaam in combinatie met een ruiter bochten te galloperen. Laat haar gewoon aan de lounge galloperen en gallopeer voorlopig gewoon of niet of alleen rechtuit zodat ze het aan kan.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:23

Joolien schreef:
Ik denk dat ze dan weer aan het groeien is waardoor haar balans tijdelijk van slag is. Een paard kan niet plannen of vooruitdenken, waarschijnlijk vind ze het op het moment gewoon moeilijk om met haar eigen lichaam in combinatie met een ruiter bochten te galloperen. Laat haar gewoon aan de lounge galloperen en gallopeer voorlopig gewoon of niet of alleen rechtuit zodat ze het aan kan.

Momenteel ben ik ook rechte stukken aan het galopperen in de piste, ik zal maar eens een geschikt bospad zoeken straks :) Het is wel vreemd dat ze het maar langs een kant doet of kan dat?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:26

Een paard is ook rechts of links net als mensen dat zijn. Ze hebben een slappe en een sterke kant. De sterke kant is vaak beetje stijf (beetje tegenstrijdig) en de slappe (achter)kant is vaak soepel (omdat die geen kracht heeft om tegen te stribbelen). Wel belangrijk dus om op beide zijdes te blijven werken, anders draait de situatie zich gewoon om, want dan wordt de andere kant sterker (en stijver ;-)) en de andere zijde weer slapper omdat er te weinig mee gedaan wordt. Sterkte. Jonge paarden moet je af en toe een beetje helpen en ontzien ;) bij stiekeme groeispurts e.d.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:29

fargo schreef:
Een paard is ook rechts of links net als mensen dat zijn. Ze hebben een slappe en een sterke kant. De sterke kant is vaak beetje stijf (beetje tegenstrijdig) en de slappe (achter)kant is vaak soepel (omdat die geen kracht heeft om tegen te stribbelen). Wel belangrijk dus om op beide zijdes te blijven werken, anders draait de situatie zich gewoon om, want dan wordt de andere kant sterker (en stijver ;-)) en de andere zijde weer slapper omdat er te weinig mee gedaan wordt. Sterkte. Jonge paarden moet je af en toe een beetje helpen en ontzien ;) bij stiekeme groeispurts e.d.

Daar ben ik nu ook op aan het werken, dus dat komt wel in orde *\o/*

Maar ook gewoon aan de linker en de rechterkant van de piste: dus langs de linkerkant draait ze een volte maar aan de andere kant van de piste draait ze geen volte. :')

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:31

Het is een jong paard, die zijn nooit constant in hun doen en laten. Ik zou er niet zo'n probleem van maken en gewoon een paar weken niet galopperen. Wacht tot je instructeur weer terug is, waarschijnlijk helpt hij je in twee minuten het probleem oplossen. Ga je zelf van alles proberen, dan beloop je de kans dat je je paard flink gaat forceren. Plus alle ergenis die het geeft als het niet lukt etc, etc. Wordt de band met je paard over het algemeen niet beter van. En wat is nu drie weken niet galopperen op een heel paardenleven?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:34

sliert schreef:
Het is een jong paard, die zijn nooit constant in hun doen en laten. Ik zou er niet zo'n probleem van maken en gewoon een paar weken niet galopperen. Wacht tot je instructeur weer terug is, waarschijnlijk helpt hij je in twee minuten het probleem oplossen. Ga je zelf van alles proberen, dan beloop je de kans dat je je paard flink gaat forceren. Plus alle ergenis die het geeft als het niet lukt etc, etc. Wordt de band met je paard over het algemeen niet beter van. En wat is nu drie weken niet galopperen op een heel paardenleven?

Dat is waar. Ik ga wel even rechtuit galopperen in het bos, daar kan ik zeker geen kwaad mee doen. :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:37

Het lijkt erop dat je teveel aan de binnenteugel zit. Je paard gaat tegenhangen en valt over de buitenschouder weg. Als je teveel aan de binnenteugel komt, dan kan ze niet doorgalopperen, je blokkeert het binnenvoorbeen. Dan vallen ze in draf of bij aanspringen springen ze verkeerd aan.
Veel meer begrenzen met de buitenteugel en met buitenteugel en buitenbeen de bocht in sturen, binnenhand geeft ruitmte.
Kijk maar eens of je de binnenhand even naar voren kan steken en of je paard dan dezelfde ontspanning houdt.

Succes ermee en als het niet lukt, dan gewoon even andere dingen oefenen. Beter niet geleerd dan verkeerd geleerd. :)