Sundance terug in oude gewoonte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TornadoSchat

Sundance terug in oude gewoonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:32

Ze is niet meer in galop door te rijden, het is een hel geworden haar in galop te krijgen ze bokt tot ze terug in draf kan. Helaas is zij zo groot en ik zo klein, in het begin ree ik haar er gewoon door toen ging het terug even goed. Helaas had ik met de examens weinig tijd met als gevolg dat het probleem vergroot is. Ze wil niet meer aanspringen! ze gaat omhoog en bokt tot ik er bijna aflig ik ben niet een ruiter die dat accepteerd, maar hoe cordaater ik ben hoe harder ze bokt, dierenarts is geweest om haar rug en eierstokken te controlen( ze is daar zeer gevoelig) maar niets. Helemaals niet, gewoon lui zeggen ze. Maar ik vrees dat ik gewoon niet meer in m'n eentje dit kan oplossen, rijden moet leuk zijn en dat is het niet meer het is een gevecht... Ik weet niet meer wat te doen

Anoniem

Re: Sundance terug in oude gewoonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:34

Ik zou toch even een andere dierenarts erbij halen, dit is toch niet echt normaal en heeft niks met streng aanpakken te maken. Succes ermee.

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:36

Joolien schreef:
Ik zou toch even een andere dierenarts erbij halen, dit is toch niet echt normaal en heeft niks met streng aanpakken te maken. Succes ermee.

Hmm. Zal eens een andere dierenarts halen. Maar ik weet echt niet wat het is met haar, op sommige dagen, vooral op ander terein is ze wel te rijden. Maar thuis is het een hel... Dus weet niet of het echt pijn is.. Anders zou ze ook op ander terein zo doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:38

TornadoSchat schreef:
Joolien schreef:

Hmm. Zal eens een andere dierenarts halen. Maar ik weet echt niet wat het is met haar, op sommige dagen, vooral op ander terein is ze wel te rijden. Maar thuis is het een hel... Dus weet niet of het echt pijn is.. Anders zou ze ook op ander terein zo doen?

Lijkt me niet, misschien dat ze op ander terrein onder de indruk is en er doorheen loopt, maar een paard vertoont niet zulk extreem gedrag omdat ze geen zin heeft.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:40

Als ze heel gevoelig op haar rug is moet er wel iets aan de hand zijn. Ze geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is. Dit lijkt mij geen luiheid. Wil ze aan de longe wel galopperen en springt ze dan normaal aan? Springt ze veel over aan de longe in galop?

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:44

Aukelizzy schreef:
Als ze heel gevoelig op haar rug is moet er wel iets aan de hand zijn. Ze geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is. Dit lijkt mij geen luiheid. Wil ze aan de longe wel galopperen en springt ze dan normaal aan? Springt ze veel over aan de longe in galop?

Wel dat is het vreemde, aan de longe longeer ik haar altijd met een passoa omdat ze dan heel mooi haar achterhand ook gebruikt, en dan galopeerd ze heel rustig en regelmatig. Zelfs als ze vrijspring geen probleem. Maar als ik erop zit en haar in galop vraag barts de hel los.
Ze heeft eierstok problemen met hengstigheid en dat straald door naar haar rug, dus niet echt een zwakke rug, gewoon hormoon problemen.

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:53

Luister alsjeblieft naar je paard. Als ze zo doet is er wel degelijk iets mis. Dierenarts en eventueel een kraker/osteopaat erbij? Ligt je zadel wel goed?

Kan je DA niets aan dat hormoonprobleem doen?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:54

Past het zadel wel?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:57

Dan lijkt het er inderdaad op dat het gewicht van de ruiter op de rug van je paard drukt en ze daardoor zo fel reageert. Ik zou toch eens met haar naar een andere DA gaan omdat deze je klachten niet serieus neemt.. Weet je zeker dat je zadel wel goed ligt?

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:30

Aukelizzy schreef:
Dan lijkt het er inderdaad op dat het gewicht van de ruiter op de rug van je paard drukt en ze daardoor zo fel reageert. Ik zou toch eens met haar naar een andere DA gaan omdat deze je klachten niet serieus neemt.. Weet je zeker dat je zadel wel goed ligt?

Ik weet heel zeker dat het zadel goed ligt rijd ze al 4 jaar mee vanaf ze is ingereden dus dat is het probleem niet. Mensen alstublief denk niet dat ik mijn paard mishandel omdat ik ten einde raad ben en andertussen al 2 DA's heb geraadpleegt die zeggen dat ze gespannen is maar voor de rest er niets mis is met haar rug... we hebben rontgenoto's laten maken en hopen hier meer duidelijkheid te krijgen... Anders laat ik een osteopaat komen, maar als het niet beter... Ze heeft het nog nooit zo erg gehad en haar oren volldig in haar nek en maar bokken. Ik heb nu ook al een hele tijd niet gereden enkel aan de longe. Maar mijn vader is niet zo'n gedulig man en vind een paard dat stilstaat een paard dat geen nut heeft... Het is dankzij mijn gezaag dat ze op rust staat en DA's langskrijgt... Ik ben ten einde raad en ben blij met de tip voor een osteopaat aangezien ik daar nog niet aan had gedacht...

Het hormoon probleem is aangeboren helaas is hier niets aan te doen, ze krijgt hier wel medicadie voor die heel goed help waardoor ze hier helemaal geen last van heeft, het onderdrukt haar hengstigheid en daardoor heeft ze geen last van haar eierstokken, en haar medicatie is nog halfvol dus daar kan het echt niet aan liggen.
Laatst bijgewerkt door TornadoSchat op 21-06-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:32

TornadoSchat schreef:
Aukelizzy schreef:

Ik weet heel zeker dat het zadel goed ligt rijd ze al 4 jaar mee vanaf ze is ingereden dus dat is het probleem niet. Mensen alstublief denk niet dat ik mijn paard mishandel omdat ik ten einde raad ben en andertussen al 2 DA's heb geraadpleegt die zeggen dat ze gespannen is maar voor de rest er niets mis is met haar rug... we hebben rontgenoto's laten maken en hopen hier meer duidelijkheid te krijgen... Anders laat ik een osteopaat komen, maar als het niet beter... Ze heeft het nog nooit zo erg gehad en haar oren volldig in haar nek en maar bokken. Ik heb nu ook al een hele tijd niet gereden enkel aan de longe. Maar mijn vader is niet zo'n gedulig man en vind een paard dat stilstaat een paard dat geen nut heeft... Het is dankzij mijn gezaag dat ze op rust staat en DA's langskrijgt... Ik ben ten einde raad en ben blij met de tip voor een osteopaat aangezien ik daar nog niet aan had gedacht...

En juist daar gaat het fout. Een paard ontwikkeld zich enorm vanaf dat het ingereden wordt dus het kan makkelijk dat het zadel neit meer past.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:33

Als het zadel al op het paard ligt sinds dat hij is ingereden en dat is al 4 jaar geleden is de kans ontzettend groot dat hij niet meer past. Ik zou ook gaan voor een osteopaat en hopelijk geven de foto's ook meer duidelijkheid. Zadelpasser spreekt voor zich! :)

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:39

Glitfaxi schreef:
Als het zadel al op het paard ligt sinds dat hij is ingereden en dat is al 4 jaar geleden is de kans ontzettend groot dat hij niet meer past. Ik zou ook gaan voor een osteopaat en hopelijk geven de foto's ook meer duidelijkheid. Zadelpasser spreekt voor zich! :)

Ik weet niet ze is nu zeven en heeft het laatste jaar er ook geen last van gehad, en aangezien ze nu al even uit haar groei is en het de laatste maand pas is begonnen... Ik zal aan mijn vader vragen, maar ik vrees niet dat dit tot zijn oren zal dringen. Het paard loopt al 4 jaar met dat zadel daar ligt het niet aan, daar geef ik mijn geld niet aan. Dus dat zal pas zijn als ik gewerkt heb, ik hoop dat ik snel vind waar het aan ligt... Het is niet fijn om je eigen paard niet te kunnen helpen. En ze verveeld zich ook verschrikkelijk, ze is veel te nieuwsgierig en leergierig om in een stal te staan verkommeren...

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:42

Kun je niet naar je zadel laten kijken door iemand uit de buurt die der echt verstand van heeft? Ik zou liever geld uitgeven aan deskundig advies over mijn zadel dan dat ik mijn paard niet kan rijden om tot noch toe onverklaarbare redenen.. Ik snap wel dat je het goed voor hebt met je paard, maar ik zou eerder een osteopaat en een zadelpasser laten komen dan een DA voor dit geval.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:09

Ook ik denk dat je zadel een groot deel van je probleem is. Mijn paard reageerd ook heel erg extreem als het zadel niet goed meer ligt. Ik heb dit helaas al een paar keer meegemaakt.

Hij bokt dan ook erg extreem in de galop, stap en draf is hij gewoon braaf en aanspringen doet hij ook netjes, maar dan gaat hij uit zijn plaat. En hij doet dit al, als het zadel net niet lekker meer ligt. Ik heb de zadelmaker er al eens bij gehad die met vraagtekens stond te kijken, want het zadel lag gewoon goed. Ik heb hem verteld hoe en wat en hij heeft het zadel weer compleet bijgevuld. Dezelfde dag nog gaan rijden en mijn paard deed alsof er nooit iets gebeurd was en gallopeerde zeer braaf zijn rondjes.

Helaas heb ik tot nu toe nog geen kleinere signalen van discomfort op het zadel kunnen vinden, ik hoop dat ik dat in de toekomst wel ga kunnen, want dit is niet grappig.

Een zadelpasser en een osteopaat zijn denk ik de aangewezen personen om er bij te halen.