Hoofd opgooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Laurie

Hoofd opgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:20

Hoi allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn knollie Grimaldo. Hij is vandaag 6 jaar geworden en is nu iets meer dan 1 jaar van mij. Hij is 'pas' op zijn 4 ingereden dus hij leert nog elke dag bij.

Toen ik hem ging testen, ging hij rechts heel de tijd over van draf naar een rustig galopje als ik buiging vroeg op een volte of zelfs maar in een hoek. Op links was dit niet het geval.
Toen hij uiteindelijk bij mij kwam te staan, hebben we eerst meteen tandarts en osteo laten komen. Tandarts heeft wolfstanden getrokken omdat hij daar last van had maar osteo kon buiten een paar kleine blokkeringen niets ernstigs vinden. Zadel past ook goed.
Nu, advies gekregen van instructrice om een tijdje met een elastiek te gaan rijden, dat hij zijn rug beter zou gebruiken. Dit heet ons heel erg geholpen! Dat galopperen is er nu helemaal uit. Maar nu zit ik met een ander probleem.
Tijdens het springen, gooit hij zijn hoofd heel erg op, pakt zijn bit tussen de kiezen en is nog moeilijk te controleren. Rug is niets aan, tanden ook niet en zadel past normaal. Ook dit komt enkel voor wanneer ik draai/buiging vraag. Heb er al zoveel kopstoten van gehad dat ik het stilaan beu ben :') ben aan het kijken of ik een geschikt filmpje of foto heb maar die vind ik op het eerste gezicht even niet.

Iemand enig idee wat dit is? Of wat ik eraan kan doen?

midgie

Re: Hoofd opgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:47

Andere instructrice nemen , want een die elastieken aanraad kan geen les geven op het technische vlak , wanneer is het zadel de rug na gekeken voor het laatst.
Of miss is jou zit en hulpen wel te grof, maar daar zul je een betere instructice bij moeten halen die jou kan leren hoe het wel moet .

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:08

Die elastiek is er ondertussen al een hele tijd af omdat hij zijn rug nu beter gebruikt. Was enkel in het begin. De instructrice die ik nu heb geeft goed les, geloof het of niet.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:16

Dus als ik het goed begrijp:
Als je gaat springen (maar niet tijdens/voor of eigenlijk in de buurt van de spron) en je maakt een bocht, gooit hij zijn hoofd omhoog en pakt hij zijn bit vast (Rent hij dan ook weg?)?

In eerste instantie dacht ik dat het iets met zijn rug of lichamelijke toestand te maken zou hebben, want bij springen word zijn rug natuurlijk aan het werk gezet. Omdat hij al eerder last van zijn rug had, zou het best een zwakke plek van je paard kunnen zijn.
Mischien komt het ook door de extra spanning die bij springen komt kijken. En dat hij door die spanning terugvalt op een oud tikje.
Als dat het geval zou zijn, zou je met rustig opbouwen, mischien wel vrijspringen of een sprongetje aan de longe, hem iets zelfverzekerder krijgen, waardoor het stressen niet meer nodig is .

Maar ik vind het wel een moeilijk geval hoor :?

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 04:21

Zoals Emily al zegt : laat hem eens vrijspringen, kijk naar zn reactie.

Ik vind het ook lastig te
"beoordelen" op deze manier.

Misschien is het een idee om een ervaren ruiter / instructrice eenste vragen om een keer te kijken naar
het probleem.

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 21:56

Hij doet het inderdaad enkel als ik een bocht neem. Verder doet hij het boven, voor of na de sprong niet. Ik wordt begeleid door een goede instructie die zich nu vooral bezighoud met mijn houding. Zodat ik hem zeker niet in de weg zit. We doen ook vooral lagere trainingen zodat hij zich daar veilig voelt zegmaar. Vrijspringen is geen optie omdat hij over de hekken springt, helaas. Aan de longe kan ik wel proberen. Bedankt voor de tip!s :)