Paard komt enorm terug tijdens de proef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Paard komt enorm terug tijdens de proef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:06

Voor een tijd terug heb ik een Fries paard van iemand gekocht, al snel had ik door dat het een en ander niet klopte..
Ik besloot daarom contact op te nemen met de aller eerste eigenaar, en zo zijn mij heel veel dingen duidelijk geworden, gelukkig heb ik de meeste dingen kunnen oplossen maar bij een ding kom ik er gewoon niet uit..
Het rijden thuis gaat super, ze voelt fijn is goed aan het been lekker voorwaarts en erg leergierig.
Zodra ik op wedstrijd ga is ineens alles anders, het voorrijden gaat zo goed dat ik me echt een prinses op haar rug voel.
Maar dan de proef, ze komt ONTZETTEND veel terug is absoluut niet aan het been, en reageert gewoon totaal nergens meer op.
Dit is gewoon echt niks voor deze Fries ze is juist altijd zo gedreven en gemotiveerd maar zodra de proef begint valt ze als een blokken toren in elkaar.
Ik heb nu pas 3 wedstrijden gereden, de eerste wedstrijd ging super met 212 punten zo in eens de tweede wedstrijd was ze zo anders en werd ik iets van laatste met 166 punten.
De eerste eigenaar gaf dit probleem ook aan en wist ook niet wat ze er mee moest doen..
En nu zit ik met de handen in het haar, het is voor mijn doel echt een top paard maar ik weet gewoon echt niet hoe dit op te lossen is gezien ik er ook niet op kan ‘trainen’ want het komt echt enkel op wedstrijden voor..
Zijn er hier misschien mensen die dit herkennen en wel hebben opgelost?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:14

Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem, zo snel als het moet gebeuren kapt het paard ermee. Ze is ten einde raad. Ik volg dit even.

Anoniem

Re: Paard komt enorm terug tijdens de proef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:20

Misschien niet leuk om te horen, maar een paard stapt niet de baan binnen en denkt dan 'hey nu moet ik een proef lopen, daar heb ik geen zin in.' Voor een paard maakt dat vaak geen verschil, losrijden of de proef zelf. De spanning komt meestal toch bij de ruiter vandaan, het kan minimaal zijn, je knijpt iets meer met je bovenbeen of hebt iets meer spanning in je schouders en je kunt je paard al zodanig belemmeren of onbewust de verkeerde signalen of hulpen doorgeven dat je paard anders reageert.
Dus ga eens opletten op wat jij anders doet.
Succes :)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:23

Joolien, ik snap je reactie volkomen en zou heel goed waar kunnen zijn.. Maar ik rijd echt al jaren wedstrijden en het voelt niet als of ik spanning opbouw, en ben juist erg relaxt. :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:23

Joolien schreef:
Misschien niet leuk om te horen, maar een paard stapt niet de baan binnen en denkt dan 'hey nu moet ik een proef lopen, daar heb ik geen zin in.' Voor een paard maakt dat vaak geen verschil, losrijden of de proef zelf. De spanning komt meestal toch bij de ruiter vandaan, het kan minimaal zijn, je knijpt iets meer met je bovenbeen of hebt iets meer spanning in je schouders en je kunt je paard al zodanig belemmeren of onbewust de verkeerde signalen of hulpen doorgeven dat je paard anders reageert.

Ik ben het eens met je commentaar hoor :j
Maar wat ik me afvraag, hoe kan het dan dat ditzelfde paard bij de állereerste eigenaar precies hetzelfde deed in proeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:34

Liesje1611 schreef:
Joolien schreef:

Ik ben het eens met je commentaar hoor :j
Maar wat ik me afvraag, hoe kan het dan dat ditzelfde paard bij de állereerste eigenaar precies hetzelfde deed in proeven?

Waarschijnlijk omdat het paard gewoon heel gevoelig is daarvoor. Het zou onnatuurlijk zijn dat je als ruiter nooit een beetje gezonde spanning hebt. Je hartslag gaat omhoog, je wilt presteren, rijdt misschien nét ff anders dan normaal. Een paard kan zelfs verandering van hartslag voelen, dus zo gek is dat niet.

Vandaag ben ik op de Almelose Ruiterdagen geweest en het viel me weer op hoe ruiters en amazones net voor hun dressuurproef hun paard even 'doorpakken' of extra rijden.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 20:07

En hoe zou je zo iets op kunnen lossen zonder dat je het van jezelf weet of merkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:11

Sachet schreef:
En hoe zou je zo iets op kunnen lossen zonder dat je het van jezelf weet of merkt?

Ik zou er toch heel bewust mee bezig gaan. Laat jezelf filmen tijdens het inrijden en naar de proef toe, let eens goed op of je gespannen wordt, gaat enkel je hartslag omhoog? Voel je meer spanning? Zenuwen? Wordt je paard wat kijkerig en hoe reageer jij daar dan op?
En wat je er dan aan kunt doen, ja dat is lastig. Vlak voor de proef even ontspanningsoefeningen doen, ademtechnieken enzovoorts. Maar dat ligt er dus aan wat voor spanning je krijgt.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:05

Ik ben het eens met joolien. Vooral omdat je eerste proef super ging, en dan verwacht je niets. De volgende proef wil je weer die goede punten halen of daar in de buurt komen en stel je ongemerkt je doel hoger in. Denk jij niet van deze proef wil ik graag net zo goed rijden als de vorige? Of iets in deze riching.

Ik heb afgelopen najaar de mentale training bij de knhs gevolgd, en wat heb ik daar veel geleerd.
Het kan zelf zo zijn dat je voor je eigen gevoel niet zenuwachtig bent, juist heel rustig. Maar dat je dus te rustig bent. Dit heeft je paard natuurlijk super goed in de gaten.

Deze cursus van 4 lesavonden voor 20 euro per keer, was zeker de moeite waard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:31

Ook ik ga met joolien mee, zal toch echt uit jezelf komen.
Ik denk dat je het beste op lost door veel wedstrijden te rijden en heel bewust op jezelf te letten. Je zou bv onderling kunnen gaan rijden kijken hoe dat gaat.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:37

Waarschijnlijk heeft het paard bij de vorige eigenaar al geleerd dat zodra we op een proef moeten rijden, de consequenties voor niet aan het been zijn verdwenen zijn. Waar je in de training heel treng bent en misschien even een tik geeft met de zweep of been doen mensen dit vaak in de proef niet. En paarden hebben dat vaak wel heel snel door. Oplossing is dan haar goed aan te pakken in de proef, dat ze gewoon blijft lopen

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:45

rooswita schreef:
Waarschijnlijk heeft het paard bij de vorige eigenaar al geleerd dat zodra we op een proef moeten rijden, de consequenties voor niet aan het been zijn verdwenen zijn. Waar je in de training heel treng bent en misschien even een tik geeft met de zweep of been doen mensen dit vaak in de proef niet. En paarden hebben dat vaak wel heel snel door. Oplossing is dan haar goed aan te pakken in de proef, dat ze gewoon blijft lopen

Helaas werkt ook dit niet, paard is een totale baksteen waar ik tegen aan loop te trappen. Het is al een hele opgave om naar een andere gang te gaan..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:48

Ik heb het vermoeden dat het erin geslopen is bij de vorige eigenaren en niet per sé aan het gedrag ligt van de huidige ruiter. Misschien een tipje om dezelfde omstandigheden na te bootsen thuis?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:04

ja, het kan zijn wat Joolien zegt, zeker, maar wat hierboven (unicorn-kiss) zegt kan ook.
Miischien is het paard zelf wel wat gespannen tijdens een wedstrijd.
Het kan liggen aan een voorlezer, dat is ook al anders, als dat je thuis rijd. Probeer eens een keer een proefje te rijden, zonder voorlezer, dus uit je hoofd. Ook omdat je zegt, dat tijdens het losrijden er niets aan de hand is.
Dan is het voor je paard dus hetzeflde als losrijden, maar dan rijde je de proef al!

Vroeger had ik er een, als ik dan al ging vlechten wist hij al hoelaat het was, en werd al helemaal hyper de pyper....
Soms moest ik een dag van te voren vlechten, stond hj te stuiteren een dag van te voren!

Probeer het eens uit! Alsof er niets aan de hand is, zonder voorlezer je proef rijden!
Succes!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:20

Mijn paard deed dit ik ook heel erg en tuurlijk was ik ook meer gespannen dan thuis. Ik rij nu de proef uit mijn hoofd, zodat ik daar op concentreer en minder onbewuste spanning opbouw. Daarnaast denk ik dat het voor mijn paard rustiger is zonder voorlezer, want hij is erg gevoelig op zijn omgeving.
Misschien ook wat voor jou?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:39

Joolien schreef:

Het warmrijden en in de proef is zeker wel anders :j
Met warmrijden lopen ze met andere paarden, wat vaak prettiger is voor het paard aangezien het een kuddedier is (geef hem eens ongelijk).
Vooral paarden met verlatingsangst, die klappen dicht als ze van andere paarden weg moeten ;)

Als het niet aan jou ligt TS, een keer naar voren schoppen voordat de proef begint, zodat ze weer bij de les is ipv de hele proef een beetje 'aanmodderen'.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:41

He,

ik ben absoluut geen top-ruiter, maar ik heb eens een tip van een jury gekregen.
Wat veel ruiters doen (en ik zeg niet dat jij dit doet) is voorrijden (warmrijden) en dan 5 minuten voor de proef even de laatste lootjes leggen aan bv hun outfit. Jurylid had als tip gegeven juist dan actief door te gaan met rijden TOT je de ring in moet.
Misschien kan dat wel helpen? Ik hoop dat je een oplossing vind.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:05

Oefen je thuis ook gehele proeven zoals je ze op wedstrijd moet rijden? Zo ja blijft ie dan wel de hele proef doorsjouwen? Ik heb ditzelfde met mijn vorige paard ook gehad. Dacht ook dat altijd dat het wel zo zou zijn dat ik iets veranderde waardoor ineens alle impuls eruit was. Toen mijn paard om heel andere redenen op de kliniek in Utrecht kwam te staan en volledig doorgelicht werd, bleek dat zij allerlei neurologische afwijkingen had, waardoor ze wel alle proefonderdelen prima kon uitvoeren, maar de aaneenschakeling van onderdelen niet. Dan sloeg de motor volledig af.

Chrishiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:27

Ik heb dit ook. Alleen nu had ik gister les en heb het gevraagd. Mijn instructrice zegt altijd: 99,9% ligt aan de ruiter en 0,1% aan het paard. Probeer te blijven ademen. Word niet boos en train hem thuis meer op het been. Scherp schakelingen en rustig blijven. Misschien is het toch een beetje spanning die je zelf niet door hebt. je wilt presteren en je denkt hij/zij kan het thuis veeeeel beter, ik herken het. Moeilijk om dan gewoon rustig door te rijden maar probeer het wel. Succes! :D