Doorzitten in middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudiad19

Doorzitten in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:03

Hee!

Ik rij met m'n pony momenteel L1, maar op de onderlinge clubwedstrijden ben ik 'verplicht' M1 te rijden.
Eigenlijk nog veel te hoog gegrepen voor ons maargoed.

In de M1 proef komt het onderdeel middendraf voor waarbij ik moet doorzitten, alleen ga ik altijd heel erg hobbelen en zit mijn pony in de weg.
Ik weet namelijk dat ze goed kan strekken alleen doordat ik blijf doorzitten, belemmer ik haar in het strekken en gaat ze alleen maar harder.

Hoe kan je nou goed doorzitten in middendraf?

Groetjes :)

Sim

Re: Doorzitten in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:15

Als jij een rijtechnisch goede middendraf rijdt (dus vanuit het achterbeen en dan verruimen, niet versnellen!) dan wordt je 9 van de 10 keer vanzelf "meegenomen" door je paard. In een L1 proef mag je lichtrijden en dan is het voor sommigen lastiger te voelen of een paard echt vanachter uit vertrekt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:26

Maar met een kleine pony is dat allemaal een stuk minder makkelijk te bewerken dan dat je dat met een paard kunt doen. Pony is allemaal veel betrekkelijker.

Ik zou thuis oefenen door te gaan doorzitten en steeds kleine stukjes naar voren te schakelen en weer terug. En dan niet vol gas en vol op de rem, maar gewoon heel vloeiend wat naar voren en weer terug, dat jullie er allebei jullie 'ritme' in vinden.
Geldt straks ook voor je proef, gewoon niet vol gas er tegenaan gaan. Netjes de diagonaal opsturen, rechtrichten en wat naar voren. Zelf goed achterover zitten en zo makkelijk mogelijk te blijven zitten. Net zoveel gas geven als dat jij kan uitzitten. Kan beter gewoon mooi beheerst gaan dan dat 'ie al hollend in de voorbenen rent, jij uit het zadel ketst met het gevolg dat hij nog harder gaat en je takfouten krijgt en/of je pony in galop gaat. :))

Dus gewoon een beetje doseren.

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:51

Zoals hierboven gezegt, probeer thuis met kleine stukken te beginnen. Ontspan je, en schakelen maar. Probeer de bewegingen van je paard echt onder je kont te voelen. Oefening baart kunst!