hoofd laag bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jupiter4life

hoofd laag bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:27

hallo paarden liefhebbers
als ik spring doet ie zijn hoofd omlaag waardoor ik te veel naar voren hang en als ie dan op de grond komt dta ik naar voren klap .?
wat kan ik daar tegen doen zodta hij zijn hoofd omhoog doe tmet springen ?

groetss merel en ricar

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:52

ED --> RT-P

HBZ

Re: hoofd laag bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:50

Heb je hier ook een foto of film van? Zo kan ik beter aangeven of het inderdaad niet goed is wat je paard doet.
Normaal is het juist erg goed dat het hoofd naar beneden gaat, wanneer het hoofd omhoog moet kan het zijn dat hij juist zonder rug gaat springen. Paarden die het hoofd naar benedenen dragen springen meer door de rug en dat moet met springen.

Maar laat even een filmpje zien of foto, dan kan ik jou wel tips geven over hoe je het beste daar mee om kunt gaan. Zelf heb ik ook een paard gehad die zijn hoofd heel erg naar beneden deed en ik moest soms ook de teugel langer laten worden.

Maaar voor een goed beeld moet je even een foto of film laten zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:41

Zorgen dat je zelf een goede onafhankelijke zit hebt.
Veel in verlichte zit galopperen en je evenwicht houden puur met je benen.
Oefen desnoods op een ander paard of thuis op een stoel.

Je paard doet niets verkeerd maar jij moet leren goed mee te komen en hem niet in de weg te zitten.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:43

Zelf netjes zitten, en genoeg meegeven met je handen. Het paard van mijn moeder gebruikt haar hals ook heel erg met het springen, ook hoofd omlaag, en ja dan klapte ik met neerkomen ook welleens naar voren, en sinds ik veel meer meegeef, en soms gewoon mn handen helemaal open doe boven de sprong(anders red k het nog niet...) heb ik nergens meer last van!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:47

kan zijn dat hij moeite heeft met het inschatten van diepte. Paarden zien tot 30 meter van de hindernis diepte en dan pas weer een paar meter voor de hindernis. Als je hem vrij laat springen, doet hij dit dan ook? Zorg voor een goed opgebouwde hindernis met duidelijke grondbalk, zodat hij goed diepte kan schatten. Is het nog een heel jong paard?

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 05:49

Weidebloem schreef:
kan zijn dat hij moeite heeft met het inschatten van diepte. Paarden zien tot 30 meter van de hindernis diepte en dan pas weer een paar meter voor de hindernis. Als je hem vrij laat springen, doet hij dit dan ook? Zorg voor een goed opgebouwde hindernis met duidelijke grondbalk, zodat hij goed diepte kan schatten. Is het nog een heel jong paard?
h
Hij is 12

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:40

Ik ben het er mee eens dat dit laat zien dat je zit niet onafhankelijk genoeg is. Ook als je paard een rare sprong maakt hoor je zelf netjes en in evenwicht te blijven zitten. Probeer geen steun te zoeken op de hals of aan de teugels, en probeer in de verlichte zit niet te veel je bovenlichaam naar voren te klappen.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:43

Over het algemeen doet een paard zijn hoofd naar beneden, dat is een techniek die een paard heeft, bij het laag brengen van hoofd nek en hals springt een paard in een parabool, wat gewenst is bij een paard. Ga maar eens kijken op dit plaatje:
Afbeelding

Dat jij nog niet de balans hebt, wat zo lijkt uit het bericht moet je dit oefenen. Zoals al gezegd veel in de juiste verlichte zit rijden, vraag dit eens aan een instructeur (heup in heup sluiten, elleboog openen boven de sprong, sluiten tijdens het rijden, hak laagste punt houden) als dit in draf en galop lukt probeer je dit eens tijdens overgangen draf-galop en galop-draf. Ga dan eens over balkjes heen en ga eens in-uitjes springen, dat is ook erg goed voor je houding (voor een pony ongeveer 2,5 meter tussen de kruisjes)

Als je meer tips wil, pb dan ff..

MalouEnVievv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:46

Het is inderdaad het handigste om het te laten zien om te beoordelen of het goed of fout is.

Maar met een duur word heet het basculeren als je paard het goed doet. Hij spring dan mooi boven de sprong over zijn rug. Dus daar hoef je je dan geen zorgen over te maken.
Het is belangrijk dat je zelf goed mee gaat met de beweging en hem genoeg ruimte geeft van voor. Een goede oefening om je zit te oefenen is door 2 x verlicht te staan en dan 2 x doorzitten en dan weer 2 x staan en weer 2x doorzitten net zolang tot je zit stabieler word.
Ben je geneigd om naar voor te vallen kan je bijvoorbeeld je teugels als een bruggetje doen maar nooit steun aan de teugels zoeken! dan zit je hem in de weg.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! succes ermee! Neem anders een keer springles? of heb je dat al?

jupiter4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:35

MalouEnVievv schreef:
Het is inderdaad het handigste om het te laten zien om te beoordelen of het goed of fout is.

Maar met een duur word heet het basculeren als je paard het goed doet. Hij spring dan mooi boven de sprong over zijn rug. Dus daar hoef je je dan geen zorgen over te maken.
Het is belangrijk dat je zelf goed mee gaat met de beweging en hem genoeg ruimte geeft van voor. Een goede oefening om je zit te oefenen is door 2 x verlicht te staan en dan 2 x doorzitten en dan weer 2 x staan en weer 2x doorzitten net zolang tot je zit stabieler word.
Ben je geneigd om naar voor te vallen kan je bijvoorbeeld je teugels als een bruggetje doen maar nooit steun aan de teugels zoeken! dan zit je hem in de weg.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! succes ermee! Neem anders een keer springles? of heb je dat al?

Nee maar denk dat ik dat wel nodig heb .. Ik zalal jullie tip opschrijfen en gebruiken

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:36

Probeer je handen niet vast te zetten op de half en echt op jezelf eigenlijk te zitten dat je geen steun van je paard nodig hebt. Zorg dat je haar genoeg ruimte geeft (hand mee naar voren en evt openen).