Schouder 'vast'zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla_Auriana

Schouder 'vast'zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 09:14

Hallo Bokkers,

Tijdens het rijden ben ik erachter gekomen dat ik door een probleem bij mij het mezelf en mijn paard erg lastig maak.
In het begin zette ik mijn ellebogen vast, vergat de knik erin te houden. Dit gaat tegenwoordig steeds beter en zet ik ze niet meer vast. Maar nu zet ik dus onbewust mijn schouders vast. Hierdoor put ik mijn spieren sneller uit, maar kan ik ook minder goed de druk regelen op de teugels voor mijn paard.

Nu vroeg ik mij af of iemand misschien tips heeft hoe ik dit probleem kan oplossen. Ik heb het ookal aan mijn instructrice gevraagd, maar ze kon helaas niks bedenken. Het is ons wel opgevallen dat als mijn schouders ontspannen zijn ik sneller de neiging heb om mijn ellebogen weer vast te zetten. Let ik op mijn ellebogen dan zet ik mijn schouders weer vast.

Op het moment dat ik het merk en ik kan het mij veroorloven dat laat ik de druk op de teugels vallen en draai wat met mijn schouder om hem weer 'los' te maken. Maar dit is natuurlijk niet erg praktisch als je net met een oefening bezig bent.

Alle tips zijn welkom :)

Oyeru

Re: Schouder 'vast'zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:22

Ik zet een stipje, ik heb hier ook last van..
Ik merkte alleen wel bij mijn verzorgpony dat als ik mijn schouders vastzette, zij ook gespannen ging lopen. Zo werd ik gewaarschuwd en kon ik mezelf ontspannen. Misschien kun je er eens op letten of jou paard dit ook doet?

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 09:27

Ja mijn paard geeft het heeel goed weer als ik ergens te veel spanning heb zitten. Ik heb het zelf ook heel snel door wanneer ik hem weer is vast zet, ik weet alleen niet hoe ik kan voorkomen of op kan lossen zonder alle druk 'weg te gooien'

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:29

Oh zo ja, eeeehm..
Ik trok mijn schouders vooral op, dus ik liet ze gewoon zakken.
Ik ademde diep in en uit en ontspande gewoon :P is een beetje moeilijk uit te leggen.
Ik hoefde dan niet alle druk weg te gooien

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:44

Volgens mij heb ik ook zoiets. Meestal tijdens een les krijg ik opeens zo'n pijn aan mijn schouders (en de spier van mijn schouders naar mijn nek) van me op te spannen. Bij mij gebeurt het meestal als het moeilijk wordt. Zelfs als ik daarna ontspan of probeer te ontspannen heb ik lang daarna nog het gevoel dat ik geen kracht meer in mijn schouders/armen heb en dan kan ik helemaal niet zacht meer inwerken.
Heb het probleem ook voorgelegd aan m'n instructrice maar veel kon ze er ook niet mee, wat ik wel begrijp.
Ik volg hier dus ook even. :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:51

Ik had (en heb af en toe) hier ook altijd erg veel last van. Wat bij mij enorm heeft geholpen zijn zitlessen.
Hierdoor kwam ik erachter wat de oorzaak ervan was.
Wat ook helpt, is meer focussen op de handhouding. Veel mensen hebben een knik in de polsen, waardoor je handen niet rechtop staat. Geloof het of niet, maar dat werkt helemaal door in de rest van je lijf. Als controlemiddel: als je je duimen opsteekt tijdens het rijden, moeten die naar boven rijden. In het begin was het godsgruwelijk moeilijk, maar ik merkte opeens dat ik alles veel beter kon voelen. Signalen kwamen beter door, druk was beter te regelen waardoor ik heel wat zachter in mijn hand werd.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 14:48

@Katyatje, zoals jij het omschrijft dat is precies hoe ik het voel. Ik had alleen wat meer moeite om het zo goed te verwoorden.

@Saar, ik zal er is op gaan letten als ik weer ga rijden. Ik heb zo nu en dan wel een zitles, daardoor ben ik mij wel bewuster geworden van mijn zit. Mijn armen zijn daarbij nog niet echt aan bod gekomen. Zal daar ook is op letten bij mijn volgende zitles.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:13

Duimen naar boven idd,hand lichtjes gesloten en polsen mogen iets naar elkaar toebuigen..verder been geven en zorgen dat je paard niet te diep gaat lopen maar zichzelf draagt zodat je wel verbinding hebt aan de voorkant,maar geen gewicht in je hand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:14

Oja bij sommige mensen helpt het ook als ze hun rug bol maken zodat rechter op het paard gaan zitten en het paard meer voor zich kunnen rijden.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:39

Elisa2 schreef:
Oja bij sommige mensen helpt het ook als ze hun rug bol maken zodat rechter op het paard gaan zitten en het paard meer voor zich kunnen rijden.

Dat kan een goede tip zijn, want als je met een te holle rug zit laat je je lichaam erg weinig ruimte om mee te gaan met je paard. Je gaat dan geforceerd zitten en dan gaan je schouders vastzitten. Maar let wel op dat dit niet die schouders in de hand gaat werken!
Mijn tip: ga eens wat spelen met je houding. Vergeet de voorkant en houd alleen een heel licht contact. Probeer eens met een gekanteld bekken te rijden en probeer te voelen wat dit met de rest van je lichaam doet. Ga eens heel overdreven anders zitten dan je gewend bent en kijk wat er allemaal verandert in je houding.
Begin, als je aan het losstappen bent, ook met het losmaken van jezelf. Even je schouders en armen losdraaien.
Wat je absoluut moet vermijden is op kracht rijden. Doordat ik mezelf teveel vastzette kreeg ik soms een vrij harde hand, wat het vastzetten van de schouders alleen maar verergerde. Je komt dan in een negatieve spiraal terecht waar je moeilijk uitkomt. Wanneer je dit merkt: teugels losgooien! Laat je paard maar lekker even op eigen benen lopen in dat geval. Wanneer jij voelt dat je netjes en ontspannen zit, dan pas kan je wat meer gaan vragen. Niet eerder.
Hoop dat je hier iets aan hebt :)! Heb je misschien foto's? Dan is het voor ons misschien makkelijker te zien allemaal!

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:11

Dankje voor de tips. Ik ga er vanmiddag proberen op te letten.

Op dit moment heb ik er helaas geen foto's van, maar i werk inderdaad soms te veel op kracht. Dat is ook een punt waar ik erg mee aan het werk ben om dat niet meer te doen. Ik zal van de week is kijken of ik iemand zo ver kan krijgen om mee te gaan en foto's/filmpjes te maken.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:20

Ik rij in draf meestal met holle rug en op kracht rijden gebeurt ook bij mij als het moeilijk wordt, helaas. Het sluipt er allemaal onbewust in, maar er vanaf geraken is een stuk moeilijker.
Fijne tips hier. :) Ik ga ze zeker uitproberen.