paard wilt niet gaan buigen in de hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_xxx

paard wilt niet gaan buigen in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:58

hallo allemaal,

ik rijd sinds 3 maanden een paard dat 2 jaar niks heeft gedaan.
het is een prima paard, je moet alleen je aandacht goed erbij houden anders gaat hij bokken of iets dergelijks.

alleen wij (eigenaar en ik) zijn bezig om zijn rug sterker te maken en zijn achterhand ook. dit hebben wij zo goed als
gedaan en dit gaat ook heel goed. wij doen dan lekker hals laag zodat hij zijn rug 'bol' maakt en achterhand er netjes onder te zetten en natuurlijk volledige ontspanning.
dit mag niet ontbreken.

helaas wilt dit paard ook nadat wij veel overgangen stellingen buiging etc. niet buigen door de hals. hij wilt alleen maar het neusje eruit lopen.
is niet erg maar hij wilt alleen maar met zijn neus 'recht' naar voren of lekker laag dat hij net een stofzuiger is zegmaar.

ik vroeg me af of iemand eventuele tips heeft om te zorgen dat hij wel wil of kan buigen.

groetjes daphne

Kitsolu

Re: paard wilt niet gaan buigen in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:54

Even ter verduidelijking:
Met 'buiging in de hals' bedoel je 'aan de teugel'? Of bedoel je stelling aannemen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:58

Er is een groot verschil tussen willen en kunnen. Een paard qua spieren en conditie binnen 3 maanden zo opbouwen dat 'ie los & sterk is vind ik een ongeloofwaardig verhaal. Naar aanleiding daarvan zou ik zeggen dat het paard simpelweg niet in staat is om aan de teugel te lopen omdat de achterhand kracht mist en het misschien qua balans ook geen ideaalplaatje is? Ik ben erg benieuwd naar een foto van het paard in de huidige conditie, eerlijk gezegd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:41

Geef je hem anabolen ofzo? := Ben het eens met Doubtless, geef hem wat meer tijd! Ik gok dat hij ontzettend op de voorhand loopt, aangezien hij zo laag loopt met zijn hoofd. Het is erg moeilijk om een paard laag te laten lopen, maar wel op de achterhand. Heb je foto's of een filmpje? Dan kunnen we het beter beoordelen!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:18

Het heeft mij 1.5 jaar geduurd voordat ik een paard wat was vast gereden weer fatsoenlijk voor elkaar had.
Geef het paard wat tijd.
Kan het paard wel nageeflijk lopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:08

Zo te lezen loopt het paard totaal niet nageeflijk,zoek een goede instructeur en ga werken aan het actief maken van de achterhand {overgangen,tempowisselingen,goed aan het been maken] en daarnaast dus aan de nageeflijkheid.Een paard wat niet nageeflijk loopt zal nooit goed kunnen buigen in de hals en geen lengtebuiging {in het lijf} kunnen vertonen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:16

Mijn paard zit ook redelijk vast en ben haar stelling aan het leren. Ze doet het al heel goed, maar soms voel je dat ze heel stijf loopt. Goed los stappen en draven, veel voltes figuren en dan voel ik dat ze soepelere wordt. Vraagt dus tijd

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:48

Misschien kun je het eens proberen aan de hand op commando, dat heeft bij mij erg geholpen . en het is heel makkelijk te leren met een snoepje !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:30

't Is niet omdat je de kop naar beneden trekt dat de rug bol wordt en de achterhand eronder komt hoor......

ik heb echt maar een advies. Neem goed les.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:24

Niet aan de teugel, stijf aanvoelen in stelling en buiging zijn kenmerkend voor blokkade van de onderkaak door gebitsafwijkingen.

rechtgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:10

Klinkt meer als een paardje dat de achterhand niet correct bijzet. Als n paard sterk is in de mond, dan houdt dat in dat t de achterbenen laat stuwen in plaats van dragen, waardoor de neus omhoog komt. Als je kracht zet gaan de achterbenen nog verder naar achteren.

Een aantal van je draf reprises klein draven in een schouder voor of schouder buiten, halthouden en achterwaarts stappen, halve ophoudingen met pasje opschuiven van de achterhand naar buiten, kleine renvers en dat soort oefeningen plaatst het achterbeen onder het lichaam, het paard gaat zichzelf dragen en komt mooi rond in de hals. Vergis je niet.......kan soms een jaar duren voor t paard sterk en soepel genoeg is om dit de kunnen doen.

Begin in stap want t is zwaar voor de spieren en mentaal voor je paard. Je moet er in het begin wel hulp bij hebben hoor, want t luistert best nauw wanneer een zijgang doet wat ie hoort te doen of dat het er alleen maar leuk uitziet.

In elk geval NOOIT trekken.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:30

rechtgericht schreef:
Klinkt meer als een paardje dat de achterhand niet correct bijzet. Als n paard sterk is in de mond, dan houdt dat in dat t de achterbenen laat stuwen in plaats van dragen, waardoor de neus omhoog komt. Als je kracht zet gaan de achterbenen nog verder naar achteren.

Een aantal van je draf reprises klein draven in een schouder voor of schouder buiten, halthouden en achterwaarts stappen, halve ophoudingen met pasje opschuiven van de achterhand naar buiten, kleine renvers en dat soort oefeningen plaatst het achterbeen onder het lichaam, het paard gaat zichzelf dragen en komt mooi rond in de hals. Vergis je niet.......kan soms een jaar duren voor t paard sterk en soepel genoeg is om dit de kunnen doen.

Begin in stap want t is zwaar voor de spieren en mentaal voor je paard. Je moet er in het begin wel hulp bij hebben hoor, want t luistert best nauw wanneer een zijgang doet wat ie hoort te doen of dat het er alleen maar leuk uitziet.

thanks hier heb ik wat aan!

ik heb vaak les van de eigenaar minstens 1 keer in de week.
ik zou ook wel veel gaan oefenen. en lekker stap voor stap omhoog werken.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:35

rechtgericht schreef:

Helemaal mee-eens! laat anders een keer een osteopaat er bij kijken. Doet wonderen en kan je ook verdere oefeningen geven om aan te werken.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 15:37

ik zou wel willen om dat te doen. Maar het is niet mijn paard.
Dus ga er ook niet over beginnen :$

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:31

Ik snap dat als het niet je eigen paard je daar niet in investeert. Je hebt les, das mooi, maar we kunnen niet beoordelen of je goede instructie hebt, maar heb je wel eens zitlessen gehad? Soms kan je met zelf beter te gaan zitten al een hoop doen.
Je zal verbaast staan, hoe paarden veranderen als de ruiter beter gaat zitten. Ik zeg niet dat je al je problemen kwijt raakt als de ruiter goed zit. En zeg ook niet dat jij niet kan zitten, want ik heb je nog nooit op een paard gezien. Probeer alleen met je mee te denken om je te kunnen helpen met de middelen die haalbaar zijn omdat het niet je eigen paard is.

En is er al naar je zadel gekeken? Weet je zeker dat hij 100% fijn op de rug ligt, nergens klemt en over het hele oppervlakte van de kussens draagt.
En ik ben benieuwd hoe het paard aan de longe loopt? Als hij los is en gaat rollen, rolt hij dan makkelijk om? Is hij gevoelig op de rug met bv borstelen?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:37

euhmm voor longeren moet je zoeken: valentino longeren van daphnelovesandro

Ik heb het wel is gehad ja! Misschien kan ik de eigenaar vragen om gewoon is een zitlesje te doen.

Ja hij is wel gevoelig met borstelen over de rug. Het is niet vlakbij de schoft maar meer richting de 'kont' zegmaar.

Ik zal straks als ik naar hem toe ga even kijken of het zadel helemaal goed ligt.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:37

ohhja bij het longeren niet letten over mij meelopen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:51

Zoiets moet je een zadelmaker laten beoordelen, dat kun je niet zelf.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 13:24

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:27

Je legt de nadruk verkeerd: die hakken zijn een gevolg. Oorzaak? Je beweegt je been vanaf de knie, ipv uit de heup. Je behoort je benen lang te maken, bovenbeen ontspannen, onderbeen aanspannen en om de buik heen. Tenen naar binnen zodat de knie losjes in het zadel ligt.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:33

Zoals je omschrijft dat je paard gevoelig is op de rug dan zou ik eerst eens een zadelmaker laten komen en eventueel een Fysio die kan alle spiergroepen van het paard losmaken. Als de spieren in de hals los zijn kan hij misschien ook al makkelijker inbuigen. Ik zou gewoon is met de eigenaar overleggen of die het wat vindt om het paard na te laten kijken aangezien zij het waarschijnlijk moet betalen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:57

Doubtless schreef:
Je legt de nadruk verkeerd: die hakken zijn een gevolg. Oorzaak? Je beweegt je been vanaf de knie, ipv uit de heup. Je behoort je benen lang te maken, bovenbeen ontspannen, onderbeen aanspannen en om de buik heen. Tenen naar binnen zodat de knie losjes in het zadel ligt.

maar hoe ik snap opzich wel wat je bedoelt. maar snap niet hoe ik dat moet aanpassen zegmaar.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:59

Gewoon proberen als je op je paard zit. Laat je je paard gewoon halthouden en dan ga je je been vanuit je heup verplaatsen van voor naar achter (voet uit de beugels). Als je het gevoel begrijpt kan je de houding al rijdend ook vanuit je heup bepalen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:10

oke! wacht nog een filmpje niet veel spectaculairs en is ruim een maand geleden. ik hoop alleen niet op strenge reacties als dit gebeurd laat ik hem gelijk sluiten! ik ben geen natuurtalent dat weet ik. ik wil gewoon wat bijleren.

http://www.youtube.com/watch?v=V41AMSgD ... re=mh_lolz

mijn eigen tips:
rug recht
tussen de oren door kijken
iets meer meegaan met de mond
teugels korter
dat dan met me heupen
Laatst bijgewerkt door daphne_xxx op 26-06-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:14

je ziet duidelijk dat je je been beweegt vanuit de knie & dat is dus precies waar het fout gaat. Verplaats die beweging naar je heup, zodat je bovenbeen ontspannen blijft en je onderbeen lang.