Achterhand trainen oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiiimy

Achterhand trainen oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 09:51

Hallo,

Mijn paardje heeft vaak nogal last dat ze onregelmatig loopt als ik net aan het rijden ben, vanaf ik een galopje heb gedaan is het wat beter
en als ik gesprongen heb is het helemaal weg. Dus ik dacht aan stijfheid.
Een lesgever van iemand bij ons op de stal zei gisteren dat ze een zwakke achterhand had. wat wel waar is want ze heeft last gehad van te slappe spieren
aan haar knieën maar nu na een half jaartje is het beter en is het zoals nu .. eerst stopte ze niet met onregelmatig lopen.
Nu zou ik dus haar achterhand extra moete trainen.. Weet er iemand goede oefeningen daar voor? of misschien longeren met pessoateugel? :)
of misschien in- en uitjes springen?

Merrie is rontgonlogisch gekeurd en 100% in orde! DA is er wel paar keer bijgeweest toen ze het zo erg had ( toen ik ze pas had ) en toen zei die dat ik heel veel
moest galopperen..?

graag wat tips :) dankje!

SheeNegro

Re: Achterhand trainen oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:54

Bergjes op en af lopen is ook een goede oefening, voor de rest veel overgangen en schakelen zodat ze haar achterhand echt moet gebruiken.
In- en uitjes springen kun je ook, maar ik zou het eerder rustig opbouwen.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:29

Inderdaad zoals SheeNegro zegt,maar cavaletti's lopen kan ook helpen of longeren met een hulpteugel

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:52

Staat je paard vooral op stal? Zo ja dan meer op wei of in paddock zetten als dat kan.
Verder idd rustig opbouwen, overgangen, cavaletti, en veel bochtenwerk. Zo kom je er wss ook achter waar hij het stijfste is. En wat later ook redelijk wat galoperen. Ook wat langer uitstappen kan helpen.

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 22:25

vooral op de wei de hele dag :)
ben vandaag op wedstrijd geweest en dan is er nooit iets aan te merken.
Ga ze morgen eens longeren met pessoa teugel

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:04

De oefeningen om de achterhand soepel en sterk te maken zijn schouderbinnen en travers, je kan dat je paard leren vanaf de grond aan de hand,ik zou zeker nooit met hulp teugels enz trainen, leer je paard te trainen vanuit jou hand, met een hulp teugel heb je altijd dwang en kun jij niet voelen of hij goed zijn lichaam door naar achter gebruikt, ook het longeren aan bit zou ik zelf niet doen opak een kaptoom die zijn daar voor uit gevonden en het werkt echt beter dan longeren met bit,
Kijk een op de site paardenbegriojpen.nl daar staan de oefeningen voor een beter achterhand gebruik duidelijk beschreven.
Belangrijk is ook dat het paard elke dag toch wel miniumaal 8 tot 10 uur buiten staat, want in een box verliest elk paard zijn soepelheid en traint in een box zijn spieren juist kort omdat hij in 3 x 3 niet los in zijn lijf kan bewegen.

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:25

Bedankt zal de site eens bekijken!
Ze gaat elke morgend vanaf 9 uur op de wei en om 19u haal ik haar binnen om te rijden een uur en dan
gaat ze op stal weer tot s"morgens :) Met een kaptoom heb ik nog nooit gewerkt dus ik weet niet goed wat het is..

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:30

Ik weet niet waar je woont en of je toevallig een dijk in de buurt hebt? daar kun je het ook goed mee trainen, de dijk opdraven, weer rustig naar beneden stappen en weer omhoog....

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:47

nee sorry dat heb ik hier niet direct tot mijn beschikking :)

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:21

achterwaarts is ook een goede oefening voor de achterhand.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:58

Prettywomann schreef:
achterwaarts is ook een goede oefening voor de achterhand.

Zeker kan dat goed zijn maar dan moet het wel goed gedaan worden.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:50

schakelen heel veel naar voren en terug, maar in korte stukjes, dan ga je iets van de achterhand verlangen, verder in de bossen heuveltraining idd, in-uitjes hebben naar mijn mening nu niet heel veel nut en vraagt misschien wel iets te veel van een zwakke achterhand, mijn paard had dat ook heel erg, en sleepte daardoor ook zijn achterhoeven over de grond, nu hij 2 jaar goed getraind is, dwz afwisselend is daar niets meer van te merken.

Het is iig niet iets wat je morgen opgelost hebt, ook niet volgende week, volgende maand maar ergens in een half jaar-jaar.. questie van training! :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:36

Veel snel snelheid maken en sterk afremmen helpt ook voor de achterhand te versterken.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:13

Begin maar met matige tempowisselingen, pas als je het paard helemaal voor elkaar hebt zou ik denken aan extreme overgangen, al rijd ik die nog lang niet..

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:42

Heel veel overgangen, schijnovergangen maken. Goed veel schakelen in alle gangen, natuurlijk wel opbouwen en niet meteen van stap naar galop beginnen schakelen als je paard er nog niet klaar voor is. Als je de mogelijkheid hebt, kan je ook bergjes op- en af draven.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:17

annelinnie schreef:
Begin maar met matige tempowisselingen, pas als je het paard helemaal voor elkaar hebt zou ik denken aan extreme overgangen, al rijd ik die nog lang niet..

Natuurlijk dat is zoals met alles bij paarden. Langzaam opbouwen en niet overbelasten.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:27

veel tempowisselingen rijden, je paard moet dan metteen goed vertrekken, dan gebruikt hij zijn achterhand echt goed! longeer je hem regelmatig? zo ja, longeer dan met een pessoa teugel op de laagste stand. Dit doe ik met mijn paard ook, en hij begint nu aardig wat spiertjes te kweken! het beste is om hem minimaal 1 keer in de week ermee te longeren!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:30

Vooral tijd en geduld, de soort oefening maakt niet heel veel uit zolang je het maar he regelmatig doet.
en niet over de grenzen van je paard gaat. Met 2x per week kom je er niet.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:24

handige site zeg!
Kan ik zeker gebruiken voor mezelf en voor mn lesklantje! :D

cleopetra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:00

wat ik mij wel afvraag hoe lang het geleden is dat het paard gekeurd is

aangezien atrose ook er uit gelopen word , hoe langer een paard beweegt hoe soeper hij gaat lopen

daarnaast balkjes korte voltes waarbij het achter been moet dragen dus meer de voorhand weg rijden

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:49

paard is dacht ik op haar 2 jaar gekeurd.
Artrose zou wel vroeg zijn voor een net 5 jarig paard denk je niet?
en ik rijd dagelijks en elke zaterdag ga ik op jumping dus training is er zeker en vast genoeg :)
vind zelf ook dat het op een half jaartje al goed gevorderd is en het zal dus ook wel stilletjes aan beter gaan. ik longeer haar nu 1 a 2x per week met pessoa teugel. :)

Bedankt allemaal al voor de tips! :)

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:53

en ik ga zeker de schouderbinnenwaarts oefeningen meer gebruiken ! en met de tempowisselingen ben ik ook al volop aan het oefenen :)

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:55

Ik kreeg van de osteopaat volgende tips mee om aan de achterhand van mijn paard te werken:
- balkjes stappen
- veel overgangen en schijnovergangen rijden
- schouderbinnenwaarts en travers
- longeren met pessoa

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:57

Verschiet je maar niet met artrose, toen mijn paard 7 jaar was is bij hem beginnende artrose vastgesteld :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:30

Pessoa hulpteugel heeft bij mijne ook heel erg geholpen, kan niet meer zonder dat ding!