Achterhand na buiten gooien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

Achterhand na buiten gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 19:25

Hallo bokkers,

Mn paard en ik hebben een probleem waar we onder het rijden de laatste tijd tegenaan lopen..

Mijn paard is scheefgebogen, en ik wil deze kant graag los werken. Hij heeft dus vooral problemen op de linkerhand, als ik hem dan voor een volte inzet en deze rijd gebeurd het volgende :
Hij gooit zn achterhand na buiten, en vlucht dus de volte uit en springt vaak ( niet altijd ) in galop. Hij negeert mn buitenbeen dan totaal, wat ik dan vervolgens doe is nog meer druk op mijn buitenbeen zetten, of zo twee keer taktak te doen met mn buiten been. Vaak helpt dit niet, wat ik dan doe is mijn zweep langs zijn hoofdhouden ( dit werkt wel, maar dan verlies ik het contact! ) even voor de duidelijkheid, ik sla mijn paard niet he! ik raak hem niet eens aan. Is puur voor de reactie dat hij niet na buiten vlucht.

Ik ga dan vooral verkrampt zitten, waardoor ik het hem nog moeilijker maak. Hier ben ik me dus ook echt bewust van, en let hier ook op. Dit lukt me dan ook, maar dan nog blijft hij zn achterhand na buiten gooien en na buiten vluchten.

Als ik overgangen probeer te rijden, pff.. dan ben ik 3/4 rondjes verder voordat hij echt stapt.. dan gaat hij namelijk zo heel bescheten draven, zo sjokkel pony achtig ( als jullie snappen wat ik bedoel ) ik heb het idee dat hij dit doet, omdat hij het gewoon moeilijk vind om deze kant natuurlijk los te laten en te rekken en strekken, en daar bovenop dan ook nog overgangen te rijden..

Ik krijg gelukkig maandag weer les :D waar ik dit probleem dan ook zal aankaarten en aan zal werken.
Maar vroeg me af of iemand van jullie nog eventuele tips voor me had!

MirandaMalik

Re: Achterhand na buiten gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:09

Je kunt het beste volte openen en sluiten gaan oefenen, zo leer je je paard ook op je buitenbeen reageren.
Als je met je binnenbeen drijft moet hij naar buiten gaan en als je met je buitenbeen drijft weer naar binnen tot je op een kleine volte zit.
En eerst alles in stap oefenen, dan korte stukjes draf en als hij druk wordt weer naar de stap, want als hij gaat rennen kun je er niks meer mee en reageert hij niet meer zoals het moet.
Als je paard niet direct reageert als je een overgang wil maken moet je veel strenger zijn, met elke hulp geldt; gelijk een reactie, jij drijft aan, hij reageert direct, hou je hem in, moet hij gelijk stoppen, niet eerst door laten lopen.
Ook al is het zwaar voor je paard, hij moet wel luisteren, dan doe je gewoon maar een klein stukje en bouw je dat langzaam op.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:11

Hoe stuur je? Ik lees namelijk veel 'mijn paard doet dit mijn paard doet dat' maar het probleem ligt 9 van de 10 keer bij de ruiter.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:36

Bizzybijtje @ klopt, zie indd dat ik een stukje perongeluk weg gelaten heb. Ik heb het namelijk twee keer over getypt omdat het de eerste keer erg onduidelijk was.

Ik zal het even bijwerken :)

MirandaFuego @ dit probeer ik ook indd vaker! maar ik snap niet precies hoe je 'strenger' wil zijn als je het tempo verlaagd, want wat ik enkel doe met mijn teugels is contact houden en nageven wanneer dit moet. voor de rest doe ik alles met mn zit en beenhulpen enz.

Dus als ik het tempo wil verlagen, ga ik langzamer lichtrijden, en steeds minder uit het zadelkomen, mn lichaam ontspannen en dan hoort hij ergens in die fases in stap te gaan. toch? ( dit doet hij de andere kant om prima! alleen deze kant vind hij alles gewoon net iets moeilijker )

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:40

Bizzybijtje @ sorry zie dat ik je vraag niet eens heb beantwoord! had het verkeerd gelezen.

Ik heb namelijk echt een stukje tekst weg gelaten, over wat ik verkeerd doe enz enz!

Ik stuur met mijn zit en beenhulpen. Ik geef mijn paard met mn buitenteugel de ruimte om stelling te nemen, houd mijn binnen been bij de singel, buiten been leg ik wanneer nodig ietss achter de singel, ik draai mijn boven lichaam en bekken/heupen ligt mee met de volte, waardoor ik dus automatisch ook stuur met mijn zit.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:51

Nou, ik kan mijn openingspost niet wijzigen.

Dus ik zal het stukje tekst wat ik perongeluk daar boven heb weg gelaten hier even neerzetten!

Ik kantel na voren onder het corrigeren, en ga daarom erg verkrampt zitten! Ik probeer hierop echt te letten, alsss dit lukt om niet voorover te kantelen dan ga ik scheef zitten. Waarschijnlijk uit reactie ofso omdat mijn paard dan na buiten vlucht, en door dan scheef te zitten ( na binnen te hangen ) tja.. maak ik het hem nog lastiger om balans te nemen!

Dus hebben jullie misschien eventueel tips ook voor mij?

Trouwens wat me nog even inviel, als ik de volte verklein, doet hij dit minder dan als ik de volte vergroot?

Waarschijnlijk omdat ik me bij het vergroten van de volte erop voorbereid dat hij uit de volte vlucht, en ik dan daardoor na voren en/of na binnen kantel?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:19

Haaaa , das net al iets duidelijker nu.
Jouw bekken plaats je verkeerd nu, je zegt dat je je bekken mee draait in de volte das dus net de verkeerde kant uit, jouw bekken moet gelijk blijven met het bekken van het paard, en jouw schouders moeten gelijk blijven met de schouders van het paard.
Dit is uiteraard het plaatje zoals het eruit zou moeten zien als het paardje het kent, dus in een beginstadium kan best het één en ander net iets overdreven moeten worden.
Maar zoiets als dit , is eigenlijk niet mogelijk dit te gaan oplossen op eigen houtje aan de hand van enkel een uitleg via tekst.
Een instructeur kan jou zien rijden, die ziet hoe het paard loopt, die ziet hoe het paard reageert, die ziet ook jouw hulpen, en wat dit voor een inpakt heeft, en kan op die manier stukje voor stukje kleine aanpassingen gaan maken.
Als je dit zelf gaat proberen , gaat het vaak van kwaad naar erger, dus ik zou zeggen doe het met een instructeur die je dan ook ziet rijden.
En idd als jij je bekken meedraait dan gaat zijn achterhand ook naar buiten, das heel normaal.

DlovesC schreef:
Bizzybijtje @ sorry zie dat ik je vraag niet eens heb beantwoord! had het verkeerd gelezen.

Ik heb namelijk echt een stukje tekst weg gelaten, over wat ik verkeerd doe enz enz!

Ik stuur met mijn zit en beenhulpen. Ik geef mijn paard met mn buitenteugel de ruimte om stelling te nemen, houd mijn binnen been bij de singel, buiten been leg ik wanneer nodig ietss achter de singel, ik draai mijn boven lichaam en bekken/heupen ligt mee met de volte, waardoor ik dus automatisch ook stuur met mijn zit.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:48

aeolusnr1 @ hmmm.. oke! nou ben ik blij dat ik maandag weer les krijg! :D
bedankt voor je reactie, hier heb ik dus iets aan!

dus ik moet mijn bekken niet meedraaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:52

Zie je :D daar zit het probleem inderdaad in waarschijnlijk.
Het feit dat je naar voren valt betekent ook dat je balans dus niet in orde is, en waarschijnlijk val je ook een beetje naar voren tijdens het rijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:12

Als je op een rechte lijn zit of een grote volte zit en je paard heeft zoveel moeite om te stoppen dan denk ik dat er veel meer aan de hand is dan alleen wat stijfheid, want zoveel hoeft je paard dan nog niet te buigen.
Je moet altijd je buitenbeen achter de singel leggen met een volte, dat betekend ook dat je je bekken een beetje meedraait.
Het idd het makkelijkst om eerst even met les bezig te zijn en deze dingen aan je instructie te vragen, want het wordt heel moeilijk om met dit probleem te helpen als je het niet zo goed weet.
Succes!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:58

MirandaFuego @ dit heeft hij alleen linksom, de andere kant reageert hij bijna meteen.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:00

Schouder voor rijden, dus soort schouder binnenwaarts maar dan iets minder schuin

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:00

Probeer eens niks met je binnenteugel te doen in de bocht. Neem hem mee van buiten naar binnen, eventueel met wat contrastelling. Maak hem dan steeds rechter en werk dat uit tot stelling en daarmee dan buiging naar binnen.