We hebben een 5 jarige ruin staan,dit dier begint te stijgeren zodra hij druk op het bit voelt! De tandarts is er al bij geweest, gebit is prima! Als we hem longeren aan de bijzet, als hij halt houd en dan voorwaarts moet stijgert hij onmiddelijk, vandaag liet hij zich gewoon achterover vallen!!Als hij 1 maal loopt is er niets aan de hand, ook als je er op rijdt is alles prima tot je halthoud en opnieuw voorwaarts wil, is het helemaal mis. Wie herkent dit?
En als je het bitloos doet, reageert hij dan ook zo? Hoe lang hebben jullie hem, is hij vanaf dat hij beleerd is bij jullie?
Duhelo
Geplaatst: 14-06-12 21:35
wat gebeurd als je halt houd, de teugels "losgooit" en dan aanstapt? wss is dit paard gewoon erg gevoelig voor druk, en/of houd je teveel druk bij het aanstappen waardoor hij zich gevangen voelt, en eronderuit stijgert. als je de teugels losgooit, en hij stapt dan wél netjes weg, is het kwestie van loslaten,loslaten,loslaten, en pas als het dan goed gaat, hééééél langzaam beginnen druk opbouwen. echter druk is relatief, in principe kan de druk van het gewicht van de teugels voldoende zijn.
Tigra_
Geplaatst: 14-06-12 21:40
Hebben jullie ook weleens geprobeerd om gewoon puur op zit hem te laten stilstaan en dan voorwaarts te gaan. Zijn jullie niet te streng. Het kan zijn dat je hem bij het weg stappen te veel tegenhoudt en omdat hij niet vooruit "kan" dan maar omhoog gaat.
marjanw
Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-12 21:45
we gebruiken nu een dubbel gebroken bit, hij is zadelmak bij ons gekomen althans dat wordt er gezegt. We zijn heel rustig gewoon van voor af aan met hem begonnen. Streng zijn we zeker niet! Duhelo we gaan het proberen
Sommige paarden vinden dubbelgebroken vervelend, het is een vrij bewegelijke constructie die veel 'ruis' kan geven Heb je al eens een ongebroken bitje geprobeerd?
Duhelo
Geplaatst: 14-06-12 21:49
ik heb die reactie ook al gezien bij een hoog in het bloed staand paardje. paardje was echt braaf, maar had moeite met druk, en dan vooral bij het wegstappen. eigenaar reed vriendelijk, maar had altijd harde paarden gehad die opgesloten gereden werden. na verschillende keren achterover geklapt te zijn heeft hij mijn hulp ingeroepen, en oplossing bij dit paard was héél erg simpel: loslaten en vooruit rijden. er mocht effe druk genomen worden, mits er dan direct terug losgelaten werd, en dit dan steeds wat langer om eraan te laten wennen. maar vooral bij kritieke punten (wegstappen,overgangen vooruit) meegeven in die hand. dit paard zou ik ook niet meer longeren met bijzet, zal meer kapot maken dan het goed maakt.
Longeren op bit is iets wat ik zelf nooit zou doen, dar zijn de kaptooms voor uit gevonden. Wat doet het dier als je bitloos longeert b.v aan kaptoon en als je bitloos rijd? Kan zijn dat het dier nog helemaal geen bit in heeft gehad of juist wel en het is mis gegaan?? Waarom perse een bit in als het dier er zo op reageert, probeer het eens zonder en probeer dat bit er over een jaar weer eens bij te pakken, zelf heb ik een 6 jarige die een bit totaal niet fijn vind en op bitloos reageert hij op dit moment heel goed dus ja wat voor meerwaarde heeft een bit dan op dit moment??