yutah schreef:Hij heeft een zeer vlot tempo en ik weet dat mijn houding niet de beste is ..maar ik heb al flink wat vorderingen gemaakt ... ik krijg 2x per week privé les en 1x collectieve les ...Verder staat mijn paardje buiten op de weide en s'avonds op stal ... artrose heeft ie niet . Het zal wel aan mij liggen , maar soms heb ik gewoon de indruk dat ie onhandig is die dag en dan struikelt hij ... hij doet het ook niet altijd , daarmee dat ik hem soms " verdenk " (lol) van onhandig te zijn net zoals wij ook soms dagen hebben dat we stomme dingen doen ...
Hier geloof ik niet in. En dat zou ik ook zeker niet vanuit gaan, dat het paard onhandig is.
Volgens mij is het in dit geval een rijtechnisch probleem, die opgelost kan worden.
Wanneer je paard wel voorwaarts loopt en toch struikeld, kan het zijn dat hij juist over zijn tempo heen loopt. Zoals ik net las is je paard nog redelijk jong, 5 jaar was het toch?
Ik denk dat het veel met kracht te maken heeft.
Je geeft aan dat het paard voorwaarts loopt, maar stel hij loopt over zijn tempo dan is dat waarschijnlijk ( mits jij hem niet teveel aandrijft) dat zijn balans en evenwicht nog niet goed is.
Daarnaast moet je kijken naar de bouw van je paard. Heeft je paard de schoft hoger dan de kont, of de kont hoger dan de schoft, of ligt dit op 1 lijn. ( dit is even in het extreme doorgetrokken, voor de uitleg)
Wanneer je paard de kont hoger heeft dan de schoft is het overbouwt, deze paarden vallen over het algemeen gemakkelijker op de voorhand. En omdat jij aangeeft dan je voorover zit, lijkt het mij dat je paard teveel op de voorhand loopt. ( helemaal zeker kan ik dat natuurlijk niet zeggen, aangezien ik geen beeld heb van je paard en jou)
Heb je geen filmpje?
Trouwens super dat je zoveel vorderingen hebt gemaakt, maar je moet er waarschijnlijk nog veel meer maken. Dat is paardrijden, jezelf blijven verbeteren. Je zult nooit op een punt komen dat je niets meer kan leren. En dat houdt het leuk toch.