Stoelzit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horses_m

Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 08:59

Hallo,

Ik heb een stoelzit. Weet iemand hoe je dit kan veranderen ? Ze zeggen dat je je hele been verder naar achter moet leggen maar dit lukt mij dus niet...

Gr,

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:14

Even een stukje uit paard&leven waar het ging over de stoelzit.

Wie een stoelzit heeft moet leren om het zitvlak meer naar voren te verplaatsen, naar het diepste punt van het zadel. Dat kan alleen als je zitvlak en bovenbeen ontspant. Leer ontspannen te zitten en maak jezelf lang.

En nog wat van mezelf heb je toevallig je beugels wat te kort zitten, te korte beugels zorgen vaak voor te veel spanning in de bovenbenen met langere beugels kun je vaak meer ontspannen.

horses_m

Re: Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:18

Bedankt :) Nee me beugels zitten niet te kort als ik ze 1 langer doe verlies ik ze steeds...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:20

Wat voor zadel heb je?
Ligt dit zadel wel goed? Waar zit de beugelophanging?
Als jij niet bij het zadel past, kun je er ook niet goed op zitten.
Heb je een foto?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:23

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:27

Bij een vzh zadel zit je automatisch al wat meer in een stoelzit, vanwege de zweetbladen.
Is mijn ervaring tenminste.

Wat ik in het filmpje zit is dat je ook erg achterop je zadel zit en daardoor je benen wat naar voren steekt.
De beugelophanging lijkt ook wat te ver naar voren.
Hoe zit je in stap? Kun je dan wel recht zitten?
En heb je wel eens op een dressuurzadel gezeten? Hoe zit je dan?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:30

Ja ik vind het zadel ook te klein voor mij maar kan hier niets aan veranderen..
Met stap zit ik veel beter. In draf ga ik met lichtrijden mijn onderbenen naar voren gooien..
Dressuurzadel zit ik meteen stukke beter.. Maar ik wil dit met vzh zadel ook gewoon bereiken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:33

Doen jullie op de manege aan zitlessen?
Of zonder beugels rijden?
Dan kun je daar eens om vragen. Dat kan je ook al helpen om een betere balans te vinden :j

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:37

Zitlessen moet ik nog steeds vragen. Privelessen iig geval wel maar dat is ook weer zo duur...
Ik doe vaak het laatste kwartier van de les zonder beugels rijden om balans beter te maken idd. En op Evita doe ik soms langer aangezien die ongeloofelijk lekker zit O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:38

En zit je zonder beugels dan ook in een stoelzit?

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:38

horsesm schreef:
Bedankt :) Nee me beugels zitten niet te kort als ik ze 1 langer doe verlies ik ze steeds...

Je verliest je beugels als je ze langer doet omdat je een stoelzit hebt en je been niet lang genoeg kan maken. Met een dressuurzadel is dat inderdaal veel makkelijker om je been lang te houden en niet naar voren te gooien.

Ik zou adviseren om ook zonder zadel te gaan rijden zodat je leert op jezelf te zitten en niet afhankelijk te zijn van de steun van het zadel. Als je die mogelijkheid niet hebt omdat je zegt dat om een manege paard gaat, kan je ook beginnen met zonder je beugels te rijden. Van zonder zadel rijden heb ik mijn zit enorm verbeterd, ik kon eerst niet doorzitten op iets anders dan een dressuurzadel met flinke wrongen -O-

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:41

@Amanda Dat weet ik eigenlijk niet als ik erop zit merk ik er niet veel van alleen uit foto's kan ik het goed zien... En heb daar geen foto van...

@Aestrith Zonder zadel heb ik wel de mogelijkheid op ;p Zijn ze heel makkelijk in.. Alleen vind ik zonder zadel wat eng aangezien ik er 2 maanden geleden van af ben gevallen toen ik zonder zadel ging...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:48

Heb even naar het filmpje gekeken ik vindt wel dat je beugels te kort zijn.
Maar meer zonder beugels gaan rijden en dan je been lang maken en ontspannen. En meer naar voren gaan zitten je gaat nu helemaal op de lepel zitten en haalt je zelf nog meer uit balans.
Maar je zegt ook dat het zadel voor jouw aan de kleine kant is en dan moet je ook realistisch zijn want zonder een goed zadel waar jezelf dus ook goed inzit kun je nooit helemaal de goede houding krijgen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:51

Ik zou echt je beugels een gaatje langer doen en misschien wel 2...
Dat je ze dan kwijt raakt heeft inderdaad met je houding te maken. Probeer als je beugels een gaatje langer zijn je been langer te maken waardoor je, je beugel niet gaat verliezen.
Ik ben wel erg benieuwd waar je instructrice in dit geheel is? Heeft dier nog nooit wat van gezegd?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:53

@Tigra_ Ik ga morgen weer paardrijden en zal dan wel hele les zonder beugels rijden en iemand mee sleuren om te filmen..
Ik had echt niet door dat ze te kort waren... Moeten ze 1 gaatje langer of 2 ?
Ja ik ben aan het afvallen en hoop dat het dan wel past... Denk dan nog niet is gewoon gigantisch klein zadel

@Yonker Instructrice zegt aardig vaak dat ik me been langer moet maken maar meer ook niet

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:02

Ik heb hetzelfde probleem, zat ook altijd te kort en met mijn benen heel ver naar voren..

Nu doe ik mijn beugels 1 gaatje langer (was voor mij meer dan voldoende, aan je filmpje te zien voor jou ook.. maar dat is natuurlijk gewoon uitproberen!). Ook zei laatst iemand dat je je tenen omhoog moet doen, ipv je hakken naar beneden... En op de een of andere wonderbaarlijke manier zit ik sindsdien een stuk beter! Gevoelsmatig is hakken naar beneden moeilijk en tenen naar boven veel minder.. :?

Ik heb de pech dat het paard waar ik altijd op rijd niet lekker doorzit, dus zonder beugels/zadel ging bij mij niet.. Maar 1 gaatje langer en tenen omhoog en huppa..... Ik verloor mijn beugels niet meer!! :+

Succes!!!

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 10:04

Okee dus gewoon denken tenen omhoog ipv hakken naar beneden ? Is dat echt makkelijker dan :')

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:41

Ik heb het idee dat bij dit zadel de beugelophanging niet juist is voor deze ruiter. De beugels moeten recht naar beneden hangen, en dan kun je er met de voet in. Volgens mij hangen deze beugels te veel naar voren, in ieder geval voor deze ruiter. Ook is het mogelijk dat het zadel te nauw is voor het paard. Dan komt de voorkant omhoog te liggen en wordt de ruiter naar achteren gezet, dan gaan je voeten vanzelf naar voren en heb je een stoelzit. Het paard lijkt niet erg makkelijk te lopen in draf, dus deze laatste optie is voor mij als eerste het onderzoeken waard.
Succes.

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 10:44

Hoe kan je dat veranderen de beugelophanging?
Het zadel kan ik niks aan veranderen het is een manege paard en niet eigen paard

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:49

Je kunt ook in verlichte zit rijden in draf, zelf een klein beetje naar voren leunen dan zul je
merken dat je benen vanzelf al naar achteren gaan, is gelijk een mooie balansoefening....als
dat goed lukt kun je eventueel ook nog in plaats van sta-zit-sta-zit met lichtrijden sta-sta-zit, sta-sta,zit
doen, dat is ook een balansoefening en leert je je onderbenen meer naar achteren te houden omdat je
dus weer wat langer staat in je beugels en je onderbenen dus automatisch meer naar achteren zijn.

Succes!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:56

Wat mij vooral opvalt bij het filmpje is dat je wanneer je gaat zitten je naar achteren valt (dus naar de stoelzit gaat). Terwijl het eerder de bedoeling is dat je 'recht' naar beneden komt... Doordat je naar achteren gaat zitten duw je automatisch je benen naar voor en kom je dus op stoelzit. Het is dus meer de bedoeling dat je je knieën meer gaat buigen en recht naar beneden komt. Veel oefenen in stap hierop.
Heb je ook wel genoeg evenwicht op je paard? Want wie komt dit ook eens niet tegen, dat je door een verkeerde beweging, je paard dat weg springt,... je even uit balans geraakt en je eens achterin je zadel valt...
Toch zou ik ook proberen een gaatje langer te zitten... Hierdoor wordt je verplicht om dieper in de zadel te gaan zitten en zal je je stoelzit weg krijgen. Natuurlijk is dit wennen en zal je in het begin je beugels wel eens verliezen.. Maar niet alles lukt al na 1 keer ;)

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:56

bedankt voor de tips zal kijken of ik ze kan toepassen in de les :p

ik zal zeker mijn beugels langer doen wil echt goed zitten is voor paard ook fijner

ow okee ik kan geen ander zadel pakken aangezien elk paard een eigen zadel heeft :p