Bang geworden voor galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Bang geworden voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:27

Hee,

Ik rijd sinds kort een weer een paard, waar ik een tijd geleden heel hard van afgevallen ben, gebeurde doordat hij sneller begon te lopen, ik uit paniek niet meer wist wat ik moest doen, dus ging die nog harder en toen viel ik dus..

Nu ben ik er na lang twijfelen weer opgestapt, en alles gaat vrij goed, durf weer los in stap en draf.. ook weer een vrij snelle draf, rijd vanaf nu ook weer soms eventjes zonder zadel, puur om het vertrouwen weer op te bouwen, en te weten dat ik er dit keer niet zomaar afdonder.

En het is echt een harstikke lief paard, zet geen stap verkeerd.. je moet hem wel echt aan het werk zetten anders gaat hij zelf wel even invullen, en dan gebeurt weer hetzelfde als toen :+

Maar, nu rijd ik al zeker weer 6 weken op hem, en ik durf gewoon niet in galop.
Gewoon omdat ik bang ben dat ik hem niet meer terug kan krijgen als hij harder gaat, en dat ik weer val.

Ik heb vandaag weer geprobeerd.. maar als hij aanspringt haal ik hem meteen terug omdat ik niet meer durf.. aan de longe ook al geprobeerd maar dan gaat het al helemaal niet haha .

ik weet nu eigenlijk niet hoe ik daar weer overheen moet komen, iemand tips ?
Met andere paarden heb ik dit trouwens ook, maar niet zo heel erg als met hem

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:30

Heb je les op het paard?
Anders zou je met je instructrice kunnen overleggen om hem aan de longeerlijn te doen en de teugels eraf te halen, en dan een halstertouw om de hals en dan moet je echt vertrouwen op je paard en instructrice. Door het halstertouw heb je nog enige houvast als je dat prettig vindt maar verder moet je echt vertrouwen hebben en rijden op je zit.

Lijkt nu natuurlijk het ergste waar je aan kunt denken maar angsten moet je onder ogen zien als je dit zelf niet helemaal kan loslaten en hem steeds automatisch terug neemt moet je het misschien bij iemand anders leggen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:32

Ik had dit eerst ook, inderdaad aanspringen en dan na 2 passen meteen terugnemen... Dat moet je uitbouwen; Je weet dat hij dus na 2 passen echt wel terugkomt als jij dat vraagt. Dan vast ook wel bij 4 passen, bij 6, bij 8, bij 10 etc. en zo steeds verder. Alsje bang bent dat 'ie te hard gaat, spring op de volte aan of net voor de hoek, dan moet hij nog heel de korte zijde en kan hij geen snelheid maken. Succes, als je er eenmaal overheen bent lach je erom dat je ooit zo bang bent geweest!

KM_Ris

Re: Bang geworden voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:36

@Tigra_ .. Ik heb geen les nee, wel iemand die me af en toe een klein beetje in de gaten houd als ik weer eens bang ben :+ ..
Maar misschien kan dat wel helpen inderdaad,zal eens kijken of diegene mij wilt helpen daarmee. bedankt voor de reactie :)

@BaileyMix, Dat probeer ik nu wel te doen, maar het blijft bij die 2 passen haha :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:39

Je moet het echt proberen los te laten op dat moment... Wat kan er nou gebeuren? Vallen? Lekker erg. Worst Case Scenario is dat je dood bent, en daar merk je dan toch niets van ;) Gewoon loslaten. Klinkt heel moeilijk, maar da's de enige manier. Aanspringen en je handen desnoods aan het zadel zetten, dat je niet terug kan nemen met je teugels. Als je er eenmaal doorheen bent gaat het beter!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:44

BaileyMix schreef:
Je moet het echt proberen los te laten op dat moment... Wat kan er nou gebeuren? Vallen? Lekker erg. Worst Case Scenario is dat je dood bent, en daar merk je dan toch niets van ;) Gewoon loslaten. Klinkt heel moeilijk, maar da's de enige manier. Aanspringen en je handen desnoods aan het zadel zetten, dat je niet terug kan nemen met je teugels. Als je er eenmaal doorheen bent gaat het beter!

Nee echt... DAT is bemoedigend :n
Heb zelf een vrij ernstig ongeluk gehad waarbij ik inderdaad bijna dood was... nou, ik kan je vertellen dat je je er niet beter onder voelt.
Ook ben ik nog redelijk angstig en ben het langzaam aan het opbouwen...

Maar even serieus, die opmerking is gewoon echt fout |o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:46

BaileyMix schreef:

Eens! Met als toevoeging dat die eerste keer de longe toch wel nuttig kan zijn :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:36

Ik denk dat je je zelf niet teveel onder druk moet zetten, het komt wel. Nu zijn het 2 passen, straks heb je een moedige dag en gallopeer je weer lekker rond.

Nadat ik van een paard ben gevallen was ik ook een angsthaas ( daar Voor stiekem ook al een beetje en dat zal ik altijd wel een beetje blijven :D ) en ik durfde bijna niks en op een dappere dag heb Ik zelfs helemaal alleen in t bos een galopje gewaagd terwijl ik weet dat mijn etterbakje bokt bij het in gallop aanspringen. Het komt goed, maar overhaast niks

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:11

Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga het morgen gewoon weer proberen, heb weer goede moed :+ ..
En als t niet gaat dan doe ik het niet, want ik wil niet dat ik het vertrouwen weer breek.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:12

ja, opzich is de reactie van Baileymix wel waar... gewoon verstand op nul en gaan. Desnoods aan de longeerlijn, of een hand aan het zadel.
Weet niet of het paard er goed op reageerd, maar die van mijn vriendin word gebruikt voor lesjes met kinderen en als die een beetje gaan schuiven en ze zegt HOOO, komt ze direct terug.... dus wat ik bedoel, als de jouwe goed reageerd op stem, kan je, of desnoods iemand dieje helpt, gelijk HHHOOOO roepen, als je of je hulp merkt dat het fout gaat, of iets te hard naarje zin!

Het komt vast helemaal weer goed.... proberen,proberen,proberen...

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:14

noahlady schreef:
ja, opzich is de reactie van Baileymix wel waar... gewoon verstand op nul en gaan. Desnoods aan de longeerlijn, of een hand aan het zadel.
Weet niet of het paard er goed op reageerd, maar die van mijn vriendin word gebruikt voor lesjes met kinderen en als die een beetje gaan schuiven en ze zegt HOOO, komt ze direct terug.... dus wat ik bedoel, als de jouwe goed reageerd op stem, kan je, of desnoods iemand dieje helpt, gelijk HHHOOOO roepen, als je of je hulp merkt dat het fout gaat, of iets te hard naarje zin!

Het komt vast helemaal weer goed.... proberen,proberen,proberen...

Hij reageert wel op stem ja..
Maar tis dus echt een heeeele drukke, constant bij je houden.. geef hem 1 keer de kans om te gaan en dan pakt die die meteen haha.
Stem werkt ook wel op zich.. dus hoop ook dat die ook werkt als hij op zn drukst is

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:18

zo te zien ben je op de goede weg. Je angst lijkt minder ruimte in te nemen (je doet nu een aantal dingen wel en het klinkt met vertrouwen dat je het aandurft). Wat is de meerwaarde voor te galopperen voor jou? Ga eerst weer lekker aan de slag met het paard, stap en draf en als je voelt dat je eraan toe bent, ga je in galop. En ook al zit er 3 maanden tussen, wat kan jou dat schelen?! :) Belangrijk is vertrouwen opbouwen!
Succes!

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:22

Mijn meerwaarde aan die galop is dus.. ik wil heel graag weer buitenritjes maken, maar dan wil ik toch echt weer eerst de basis gangen onder controle hebben.
En aangezien hij het ook helemaal geweldig vind om die galop te doen, wil ik me er ook overheen zetten voor hem.
Tis geen paardje om alleen in de bak wat figuurtjes te rijden.
Maar ben ook bezig met grondwerk, en spelletjes.. dus dat vertrouwen komt gelukkig weer steeds meer :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:26

Door mijn vorige paard en een ongelukje op de manege tijden geleden ben ik ook nog steeds bang voor de galop. Nu rijd ik op een geweldig, jong paard, maar die heeft ook nog wel eens zijn kuren :P

Wat ik doe, is alleen galopperen als ik mij er echt goed bij voel. Ik ben namelijk niet verplicht om te galopperen. Het moet wel leuk blijven dat paardrijden! :)
Dus soms galoppeer ik een aantal weken niet en dan weer wel meerdere keren!

Mijn tip is dus alleen galopperen als jij je er ook wel goed bij voelt. Je hebt geen haast! ;)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:32

BaileyMix schreef:

Ja joh.. Wat is het ergste dat er kan gebeuren.. Dat je dood kan gaan, niks aan de hand dus! :') Lekker motiverend dit!

Ik had hier ook last van. Mijn merrie was nogal een lastige met galop. Dat merkte ik al aan haar toen ik haar ging kopen. Ik ging 2 keer proefrijden, en de eerste keer schoot ze er meteen vandoor met galop, de 2de keer ging het al beter. Ondanks dat de galop niet goed ging, was ik helemaal verliefd op haar. Maar omdat ik ooit een keer 2 keer heel hard ben gevallen in de galop was ik wel veel angstiger geworden. Ik heb heel veel geoefend.. En uiteindelijk even los gelaten. Eerst ontspanning zoeken in de stap en draf en toen de vertrouwen er weer was en de ontspanning, weer langzaam een galopje proberen. Eerst maar 2 of 3 galopsprongen, en dan steeds een klein beetje meer, totdat je je vertrouwen weer terug krijgt. Ik had toen ook een topic geopend en er stonden hele handige tips in!

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:22

als je je paard goed vertrouwd kun je proberen niet te denken aan wat er gebeurd is, als dat niet lukt kun je misschien beter even wachten tot je het zeker weet wat je gaat doen

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:28

Heb ik ook gehad! supersupersupervervelend!
sterkte der mee!
ik heb een tijdje dr mee gewacht, gewoon lekker verzorgen en knuffelen enzo...band weer goed opbouwen..
grazen aan de hand..en ik heb het weer voor het eerst gedaan aan de longe!
ik hield dan wel de teugels vast en eerst stap en dan draf...
en vriendin vroeg gewoon of ik dr klaar voor was...op een gegeven moment was ik dat , dacht ik, en ging ze is galop, 3 of 4 sprongen en ik wilde er weer uit dus weer stoppen..gewoon zo opbouwen, steeds een pasje meer!
echt vertrouwen op je paard & instructrice/vriendin!
je kan je ook blijven vasthouden aan het zadel, deed ik ook!
en het werkte echt, later ging ik het zelf doen met een vriendinnetje voor me, die ging in galop en ik erachteraan..paar pasjes en klaar..
en als ie echt niet wil stoppen gewoon de volte opsturen, en de volte steeds kleiner maken.
heel moeilijk ik weet het maar succes weet zeker dat je je haar weer gaat vertrouwen in de galop! ;)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:36

Nou ik ben vandaag gegaan..
Weer niet gelukt helaas.. is denk ik ook het slimste, hij bleef maar onder me uit draven.
Heb lekker veel voltes en andere figuurtjes met hem gereden, veel overgangen.
Paar keer laten stoppen zodat ik weer wist dat ik hem nog steeds bij me had.
Maar t gaat in ieder geval allemaal steeds een beetje beter, en ik heb maar liefst 2 hele kleine pasjes galop gedaan :+ , beter als niks in ieder geval..

En daarna mocht ie van mij eindelijk heel hard door t water heen draven, heeft hij ook weer zn dag goed :')

Ik denk dat ik toch beter gewoon zo door kan gaan, en inderdaad steeds meer pasjes, t is een braaf paard dus dat komt goed :j

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:43

Dit is precies waar ik nu tegen aan loop. Ik ben niet bang voor het paard waar ik meestal op mag in de lessen, maar voor de galop zelf. Ik weet dat het paard niets doet, maar iets houdt mij tegen.
Ik hoop i.e.g. dat het met jou en galopperen beter gaat!

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:47

charlie_x schreef:
Dit is precies waar ik nu tegen aan loop. Ik ben niet bang voor het paard waar ik meestal op mag in de lessen, maar voor de galop zelf. Ik weet dat het paard niets doet, maar iets houdt mij tegen.
Ik hoop i.e.g. dat het met jou en galopperen beter gaat!

Komt bij ons allebei vast helemaal goed :D
Hoop dat ik er straks om kan lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:01

Je hoeft toch niet te galopperen. Een buitenrit met stap en draf is toch ook goed. Ik heb mijn paard nu ruim 6 jaar. Begin dit jaar zijn we van stal verhuisd en sinds een jaar kunnen we nu weer heerlijk buiten rijden. De eerste ritten heb ik alleen stap en draf gedaan. Pas na een aantal ritten had ik het vertrouwen in een galop. Eerst een klein stukje zandpad tot aan het einde. Nu gaan we gewoon vanaf het begin zandpad tot aan het einde. Ook wilde ik eerst voorop galopperen en mijn dochter achter mij zodat die van mij geen aanstalten kon maken tot inhaal-akties. Nu kunnen we naast elkaar of mijn dochter voorop. Lukt allemaal. Zonder rare inhaal-akties of race-wedstrijden. Kortom, geef het de tijd en laat het vertrouwen groeien. Zo heb ik het ook gedaan. Het enige wat ik niet doe, is alleen naar buiten gaan. Dat vindt mijn paard best eng en gaat zich vreselijk lopen aanstellen. Dat vind ik dus verschrikkelijk en om dat te vermijden ga ik niet alleen. Meestal samen met mijn dochter of een vriendin van de stal naast ons.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:11

Ga in elk geval niet heel hard draven :) Belangrijk bij aangalopperen is dat je dit vanuit een rustig drafje doet, anders val je er zo in.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:14

Ik zou zeggen doe het allemaal lekker rustig aan. Niets moet. En vooral blijven genieten, das het allerbelangrijkste. ;)
Succes verder!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:14

JessAndHope schreef:
BaileyMix schreef:

Nee echt... DAT is bemoedigend :n
Heb zelf een vrij ernstig ongeluk gehad waarbij ik inderdaad bijna dood was... nou, ik kan je vertellen dat je je er niet beter onder voelt.
Ook ben ik nog redelijk angstig en ben het langzaam aan het opbouwen...

Maar even serieus, die opmerking is gewoon echt fout |o

Maar wel de realiteit.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:22

sheela schreef:
Je hoeft toch niet te galopperen. Een buitenrit met stap en draf is toch ook goed. Ik heb mijn paard nu ruim 6 jaar. Begin dit jaar zijn we van stal verhuisd en sinds een jaar kunnen we nu weer heerlijk buiten rijden. De eerste ritten heb ik alleen stap en draf gedaan. Pas na een aantal ritten had ik het vertrouwen in een galop. Eerst een klein stukje zandpad tot aan het einde. Nu gaan we gewoon vanaf het begin zandpad tot aan het einde. Ook wilde ik eerst voorop galopperen en mijn dochter achter mij zodat die van mij geen aanstalten kon maken tot inhaal-akties. Nu kunnen we naast elkaar of mijn dochter voorop. Lukt allemaal. Zonder rare inhaal-akties of race-wedstrijden. Kortom, geef het de tijd en laat het vertrouwen groeien. Zo heb ik het ook gedaan. Het enige wat ik niet doe, is alleen naar buiten gaan. Dat vindt mijn paard best eng en gaat zich vreselijk lopen aanstellen. Dat vind ik dus verschrikkelijk en om dat te vermijden ga ik niet alleen. Meestal samen met mijn dochter of een vriendin van de stal naast ons.

Nee, ik bedoelde daar eigenlijk mee, dat als ik buiten ben, en stel hij springt wel aan zonder dat ik hem tegen kan houden.. dan krijg ik die paniek weer.. daarom wou ik dat dus eerst onder de knie hebben :P .
Maar daar hoeft ik eigenlijk niet bang voor te zijn, dat doet ie niet.. ik haal me dat zelf in mn hoofd, daar moet ik eerst vanaf haha