Overschot aan energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouckie_

Overschot aan energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:24

Beste bokkers,

Ik zit echt met een vervelend probleem! Één van mijn verzorgpaarden is heel moeilijk tijdens het rijden... Ik kan hem alle gangen laten lopen, in stap en draf zelfs al wat nageefelijk maar het lijkt alsof zijn energie gewoon nooit opgeraakt... Hij blijft op een enorm snel tempo draven etc... Ik rijd hem dan wel terug maar toch blijft hij ongeloofelijk energiek... Ook longeren voor het rijden helpt niet, in tegendeel, het fokt hem nog meer op.. Ook al is het met pessoateugel, hij blijft superenergiek. Hij wordt 3 tot 4 maal per week gereden en krijgt gepaste voeding (heb al navraag gedaan dus daaraan ligt het niet). Tijdens het rijden probeer ik veel overgangen en oefeningen te rijden om hem wat te kalmeren, moe te maken maar tevergeefs... Iemand een oplossing? Heb ergens eens gelezen dat magnesium kan helpen tegen dikheid (want ja hij is ook aan de ronde kant) maar ook tegen het energiek zijn, iemand ervaring?

Alvast bedankt, Nouckie_

belle_boef

Re: Overschot aan energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:36

Volgens mij helpt magnesium niet tegen dik zijn.

Als hij harder gaat lopen probeert hij onder het werk uit te komen, terugzetten in temp en zet hem dus echt aan het werk, rijden op jouw tempo, veel afwisselen, veel figuren rijden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:38

Wat is gepaste voeding volgende de persoon die hem voerd, en komt hij verders ook wel buiten? wat doet hij de andere dagen?

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 17:41

Oké, da's wat ik tot nu toe al gedaan heb maar krijg nu dus bevestiging! Bedankt, dan blijf ik gewoon verder doen zoals ik bezig was :-)
En aan de voeding ligt het echt niet hoor, er is een dierenarts bijgehaald dus... En ja komen veel op een weide naast de stal te staan, enkel bij rotweer komen ze een dagje naar binnen.

Bedankt voor jullie reacties!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:22

'Gepaste voeding' is wel een heel vaag begrip.Ik heb een paardje gehad wat gek werd van een handje brok(om haar ook wat te geven als de anderen aten) en als er wandelaars droog brood over de heining gooiden was het helemaal een ramp :roll:
Op alleen hooi ging het beter...
Magnesium helpt vaak wel tegen stress.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:26

Te dik? dan krijgt hij teveel binnen of het nou alleen van gras is of niet, voor sommige paarden is dat al genoeg om zeer energiek te zijn.

Maar soms ligt het ook in karakter dat het gewoon zeer werklustige paard is en daar moet je ermee leren omgaan en het "heropvoeden" door het aan t werk te zetten en dat ie doet wat je wilt.

Ik ken een paardje dat alleen maar gras en of hooi krijgt en toch altijd zeeeeer energiek is, ligt gewoon aan t karakter en werklustige aard. Het is lastig daarmee om te gaan in sommige situaties.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:15

In gras zit op moment veel suiker en daar worden paarden fris en dik van, let daar dus een beetje op, schraal weilandje, en niet te veel hooi of kuil. en brokken moet je al helemaal niet te veel voeren..

Magnesium is een suplement wat paarden enigszinds rustig houd.

En verder denk ik dat je hem heel concequent moet trainen, altijd onder je houden, tempo wat jij wil, geen pas harder. Als ie het goed doet dan ook weer ontspannen, en weer tegenhouden wanneer hij harder gaat, zo dus ;)

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:36

De brok zou ik dus eventueel gewoon kunnen weglaten en eens een weekje of twee proberen voeren op hooi? Nu met de examens heb ik hem nog niet veel kunnen rijden dus zal vrijdag weer superfris staan.
Laatste keer heb ik veel gedraafd en hij liep goed nageeflijk enkel nog steeds te energiek. Hij is vrij gevoelig maar precies op de momenten dat het hem uitkomt (maakt plotse overgang als ik knieën lichtjes aanspan). Bij de draf vertrekt hij nu wel al uit een mooi tempo maar gaat dan onwijs hard gaan draven ook al werk ik echt op mijn knieën.. Ik rij dus licht en rij hem dus terug als hij te snel gaat, vergroot en verklein mijn cirkels zonder tempowisseling en dat gaat wel maar vind nog steeds dat hij te hard gaat... Heb al gedacht om echt nog meer op knieën te rijden (maar dan gaat hij soms dus stilvallen) maar dan met dressuurzweep erbij om aan te tikken als hij gaat stilvallen. Wat denken jullie?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:41

Ligt het wel aan het paard , miss ligt het aan jou hulpen, miss zijn die te groot?
Want neem aan dat het paard in de wei zich wel normaal gedraagt en niet heel de dga loopt te rennen, waarschijnlijk ligt het aan jou techniek/leiding . moe maken heeft nooit zijn want daar worden dit soort paarden alleen maar heter van omdat je dan te grote hulpen geeft, propbeer eens een tijdje niks te doen en werk b.v aleen met minimalen zit hulpen , blijf van de voorkant af en rij met een gevende teugel inplaats van constant met een vragende hand, daar worden ook heel veel paarden nerveus van.

B.V jij vraagt en het paard geeft antwoord, wat doe jij met dat antwoord, veel ruiters echt heel veel vragne door terwijl het paard al aangeeft dat hij weet wat je wil, dus jou ruiter geveoel moet beter worden , het probleem ligt dus niet bij het voer of temperament maar bij de ruiter, juist een temparament vol paard kun je op niks rijden, maar dan moet de ruiter wel ruiter gevoel hebben, maar ook een sloom en fledmatiek paard kun je meer energie laten krijgen door zelf te weten wat je doet in je hulpen en waarom je ze doet,
Veel ruiters zijn bij dit soort paarden te veel van voren bezig , durf eens los te laten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:47

Ik rijd een draver bij, en die liep ook echt totaal niet op mijn tempo.
Paardlief heeft nogal wat mankementjes (zware artrose, en infectie aan luchtwegen), dus moeten gewoon rustig aan doen met rijden.. Mijn paard rijd graag, en werkt graag voor me (zijn harde draf tempo zit btw uiteraard in zijn bloed!), maar door zijn mankementjes moeten we toch echt rustiger aandoen. Paardief blijft maar doorlopen ondanks dat hij het benauwd krijgt. (Moeite met ademen in elk geval) Ik had zijn tempo ook echt niet meer onder controle op een gegeven moment. Heb hier op bokt een kreet geroepen om tips te vragen hoe ik het best aan de eigenaresse (zwanger) kon vertellen dat ik liever niet meer met hem reed. Heb hier eigenlijk geen tips voor gekregen maar wel de oplossing om mijn paard rustiger te laten lopen!

Wat ik nu elke dag doe voor het rijden:
Met een rosborstel (die van ons heeft lange kammen zegmaar) zijn halsspieren en rugspieren goed masseren. Simpelweg door kleine rondjes op zijn spieren te maken. Paard ontspant, koppie zakt ontspannen naar beneden, en de oortjes opzij, en vervolgens zadel ik hem op (uiteraard alles na t poetsen xD).
Tijdens het rijden:
Ik maak tijdens het rijden veel overgangen (rijd zegmaar van letter tot letter), korte stukjes stappen, korte stukjes draven (in jou geval kan je het ook met draf galop doen, voor mn draver is dit toch net te hoog gegrepen). Dit doe ik omdat zijn aandacht altijd ergens anders was en nooit bij mij. Door veel overgangen te rijden, gekke wendingen, onverwachte figuren, pasje wijken, nieuwe dingetjes leren (bijv billen op de binnenhoefslag, en voorbenen op de hoefslag) enz. enz. kreeg ik zijn aandacht bij mij. De eerste keer dat ik dit deed had ik meteen resultaat. Paardlief ging na een kwartier al nageven wat hij normaal pas na bijna een uur rijden deed. En het belangrijkste, de reden waarom ik eigenlijk eerst wou stoppen.... Hij liep in mijn tempo! Een rustig stap en draftempo.
Na het rijden:
Weer een massage met de roskam, en lekker aan het halster stappen op een plek waar hij het leuk vind. (bij ons is dat de parkeerplaats naast drievliet xD)
Zo sluit je ook nog eens goed af, en je bouwt een enorme band op. Ik had niet echt een band met hem 3 weken geleden.. Nu ik dit alles doe, is die band zo verschrikkelijk veel sterker geworden. Hij hinnekt als hij me ziet, en we voelen elkaar beter aan. Hij komt nu met gespitste oortjes naar me toe om te knuffelen, terwijl hij eerst liever wegliep.

Verder: Hoe oud is dit paard?
Het kan ook zijn dat als je op een jong paard rijd, dat ie zo hard gaat omdat hij nog geen evenwicht heeft.
Dit los je op door veel figuren te rijden en bijv op de binnenhoefslag te gaan rijden ipv de gewone hoefslag. =)

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:46

midgie: Vind jou commentaren nogal vrij grof aangezien je me nog helemaal niet hebt zien rijden?
Ik rijd volgens mij helemaal niet te zwaar met mijn hulpen ; als hij nageeft, geef ik na ; ik doseer goed
op mijn been-, kuit- en kruisgebruik ; kortom , ik blijf helemaal niet doorvragen...
Trouwens jawel, ook in de wei rent hij als een gek.
LoveUggs: bedankt voor je reactie! Dat is het hem nu juist, heb een hele goeie band met hem, meneertje kan stap-galop, wijken- schouder voor , kan zowat alles dus nieuwe dingen leren zit er niet echt in zolang zijn tempo niet wat zakt, maar heb het een beetje op mijn eigen manier geprobeerd en dat is vrij goed gelukt moet ik zo zeggen , heb echt veel figuren etc gereden en heeft wel reactie, ook overgangetjes etc. Ga echt eens proberen wat je adviseert , van letter tot letter rijden , vind ik heel goeie oefening, ken ze en heb ze al gezien maar nooit aan gedacht, bedankt! :-) Paard is al 10 jaar.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:03

Succes! Ik hoop dat je er wat mee opschiet! Hihi. Bij mij heeft het geholpen. En als t bij een 23 jarig paard kan helpen, waarom dan niet bij een 10 jarige? Blijkbaar heeft die van jou, net als die van mij, ook peper in zn reet := probeer de aandacht zoveel mogenlijk bij jou te houden, let hij op jou, en is hij helemaal/voor t grootste deel op jou gericht, zou hij ook je hulpen om rustiger te lopen, gaan opvolgen. In het begin zou het tempo miss wel veel schommelen (dat is wat ik had namelijk) ik denk omdat dat komt omdat je paard de middenweg zegmaar niet zo goed weet. Wss kent je paard: Hard draven, of zacht draven, en wat daar tussen zit is t verschil van zacht naar hard, dus hij zou miss in t begin een van de 2 kiezen. Zorg dat hij voor de zachte draf kiest en ge hem vanuit daaruit weer iets meer voorwaards rijden tot het tempo dat jij wilt. Vang m op waar nodig is en geef kuit bij waar nodig is. Probeer het juiste moment te voelen wanneer je moet opvangen of kuit moet geven. Zo cre"eer je je 'eigen' middenweg, en gaat je paardje in jou tempo lopen. Nogmaals, succes, en graag gedaan hoor! Daar is bokt (voor een groot deel) voor toch? Om anderen weer een beetje te helpen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:38

Mijn antwoord is niet grof maar duidelijk , ik geloof niet snel dat het probleem van het paard vandaan komt, daar hoef ik je niet voor zien te rijden.
Dat hij in de wei ook zo doet zal betekenen dat hij niet veel buiten staat, want geen enkel paard wat veel buiten staat loopt over het algemeen niet als een gek te rennen.
Ik zou toch helemaal terug gaan naar de basis en stap voor stap alle oefeningen doornemen en voelen waar het fout gaat toch waarschijnlijk in jou hulpen, die kunnen zeker bij een paard met energie vaak nog te groot zijn, overgangen rijden word zo.n paard vaak ook erg opgefokt van want van letter tot letter rijden kan al t eveel druk opleveren zeker als het paard niet goed terug komt op je zithulp.
Het is echt de techniek waar je zo een paard heel vaak rustig mee krijgt
Wees blij met de enrgie, daar kun je wat mee maar wees behoedzaam in je hulpen,
Vaak blijven dit soort paarden doorgaan , worden steeds drukker omdat vaak de ruiter toch te grote of verkeerde hulpen geeft. Dus ja ik zou toch de oorzaak bij mezelf gaan zoeken, les nemem en handig is ook de theorie leren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:54

@Midgie: Overgangen rijden, maakt je paard actief aan je hulpen. Kan voorwaards werken, maar ook in tegengestelde richting. Dus de rust terug brengen. Mij is ook altijd geleerd met een 'sloom' paard veel overgangen te rijden. Ben er dus met mn bijrijdpaard nooit zelf op gekomen dat dit een oplossing kon bieden, omdat ie juist TE voorwaards was, maar doordat ik veel overgangen ging rijden kwam zijn aandacht bij mij, en was hij aan mn hulpen. Aan het been is ie van zichzelf al, maar aan de algemene hulpen... Een rem zat er haast niet op, en nu ik deze oefeningen doe zit ie er zeker wel, en luisterd ie naar mij. Zeg ik, we gaan een kwartier stilstaan (bij wijzer van) dan doet ie dit. 3 weken geleden had ik dit niet moeten proberen want dan wou die na een paar sec alweer aan de wandel. Een paard komt zo aan je hulpen omdat hij niet weet wanneer je gaat draven of stappen enz enz. Hierdoor komt zijn aandacht bij de ruiter en niet bij zijn omgeving. Je zal me niet horen zeggen dat het probleem bij het paard ligt maar in dit geval denk ik ook niet dat het probleem bij de ruiter ligt maar dat het ertussenin zit.

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:43

@Midgie: Hij komt perfect terug op mijn zithulpen, ik zeg ook niet dat ik hem niet kan tegenhouden of terugrijden, ik zeg dat hij heel veel energie heeft. En paard staat vaak genoeg buiten en krijgt genoeg beweging, hij heeft echt gewoon super veel energie. Heb ook veel boeken over het paardrijden hoe en wat en heb al heel veel les gehad dus ja, vind dat je je oordeel zo snel niet mag vellen .
@LoveUggs: Ik ga mee in je mening over de overgangen rijden etc, heb het uitgeprobeerd en werkt echt effectief, kreeg onmiddellijk resultaat ! :) Inderdaad nog een beetje onevenwichtig maar toch al resultaat, nu de zomer voor de deur staat hebben we genoeg tijd om te oefenen! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:08

Succes! Vaak worden ze met de zomer ook wat rustiger in t koppie dus ik vertrouw erin dat het goed komt!
Hier nog 1 die lekker blijft 'trainen' deze zomer. K probeer hem inmiddels heel langzaam te laten draven zodat ik eens kan doorzitten xD (nee, een draver zit totaaaal niet lekker door xD) en dit vind ie toch moeilijk, dus we gaan een stapje vooruit! Haha!
Toevallig gistereen buitenritje gemaakt. Gras waar we op reden was perfect om een stuk op te draven. Liet meneer even lekker gaan dus in zijn draversdrafje ging hij over t gras, en wat me verbaasde: hij was terug te rijden! En nieteens met heel veel moeite!
Lekker blijven oefenen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:38

Als je paard veel energie heeft en je kan hem goed op je zit rijden wat is dan het probleem?
Je zegt in je opening dat hij snel blijft draven?

Unknown_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:20

een vrij voorwaarts paard moet je juist niet terug gaan rijden, maar actief naar voren..
het klinkt heel tegenstrijdig, maar hoe meer je terug gaat rijden, hoe heter hij gaat worden :)

Maykoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:27

Ik ken ook een paard dat een heel groot uithoudingsvermogen heeft. Als het paard te hard gaat gewoon even een volte rijden en hopen dat op een gegeven moment het goed gaat.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:13

Als je nou is super sloom gaat draven? Misschien vind ie dat wel super moeilijk...xd

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:15

Tjaaaa duidelijkheid is hier weer niet helemaal het sterke punt.
Ofwel is er een probleem, of er is geen probleem ????
Een goed voorwaarts paard is bijna altijd eerder een voordeel dan een nadeel.