Paard rustiger op ander terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Paard rustiger op ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:10

Hallo allemaal,

Vaak hoor je mensen zeggen dat hun paard drukker is op ander (vreemd) terrein. Mijn paard heeft juist het omgekeerde, hij is veel rustiger op ander terrein. Mijn pony is nogal een sensibel/druk dier, echter is daar op ander terrein ,tijdens een dressuurwedstrijd of dressuurtraining, vaak weinig meer van te zien. Met springen, cross en buitenrijden is hij wel zichzelf. Je zou het kunnen zien als een voordeel maar ik vind het juist fijner om hem tegen te houden dan vooruit te moeten duwen. Als hij wat drukker is kan ik er ook veel meer uit rijden.

Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die dit hebben, wat ik er eventueel aan zou kunnen doen en de gedachte erachter waarom hij rustiger is tijdens dressuur op een ander terrein?

Liefs Damelza

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:14

*stipje*
Mijn paard is inderdaad in de dressuurring ook niet voorruit te branden, en normaal énorm sterk en snel. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:59

Kan het zijn dat je paard nog onervaren is op vreemd terrein, en het hem dus erg veel moeite kost zn aandacht helemaal bij jou te houden waardoor veel rustiger wordt? Of dat door alle indrukken juist vertrouwen zoekt bij jou, en daardoor beetje voorzichtig wordt?
Mijn merrie is in begin op concours vaak zoals thuis, maar bij spannende/grote wedstrijden is de energie er al vrij snel uit, waarschijnlijk door alle indrukken die ze moet verwerken

Rijd je zelf wel hetzelfde? Kan ook zijn dat je teveel gaat afwachten?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:04

Is het misschien inderdaad een stukje onzekerheid? Het overdonderd zijn?
Merk je ook dat als je meer dan 1 keer op een bepaald terrein komt, dat hij dan meer praatjes gaat krijgen omdat dat terrein meer vertrouwd wordt of heeft zo'n situatie zich nog niet voor gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:15

mairead schreef:
Is het misschien inderdaad een stukje onzekerheid? Het overdonderd zijn?
Merk je ook dat als je meer dan 1 keer op een bepaald terrein komt, dat hij dan meer praatjes gaat krijgen omdat dat terrein meer vertrouwd wordt of heeft zo'n situatie zich nog niet voor gedaan?

Merk weinig verschil of voor de eerste keer op locatie kom, of weken later voor de 2de keer. Vaak zit er behoorlijk wat tijd tussen de wedstrijden op hetzelfde terrein, dus daar niet echt ervaring mee

Merk wel dat als regelmatiger op diezelfde vreemde plek kom, het daar dan wel gewoner wordt, maar als dan een tijd niet ben geweest, het weer is of we er voor een van de eerste keren komen. Zoals van de winter heb ik aantal keer in de binnenmanege gereden, dit wende toen wel en was toen gewoon vertrouwd. Ben er toen een hele periode niet geweest en toevallig laatst weer. Eerste keer was toen weer allemaal vreemd, dag erop was de spanning compleet weg, dus ergens wel iets van herkenning denk ik.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 10:53

haike schreef:
Kan het zijn dat je paard nog onervaren is op vreemd terrein

nee :n hij is inmiddels 10 en wij als zowel zijn vorige eigenaren zijn veel met hem op pad geweest. Wij gaan nu bijna wekelijks wel op pad voor een training, buitenrit (bos/duin/strand) of wedstrijd.

haike schreef:
Of dat door alle indrukken juist vertrouwen zoekt bij jou, en daardoor beetje voorzichtig wordt?

dat zou best wel kunnen :j

hij heeft het echt alleen met dressuur, ook op dressuurtraining op ander terrein als er verder weinig spannends te zien valt. Gaan we echter op dezelfde wedstrijd springen (zoals met sgw wedstrijden dus altijd is) is hij gewoon weer zijn eigen voorwaartse zelf. Misschien helpt het ook wel mee dat hij springen/sgw gewoon veel leuker vindt dan dressuur

haike schreef:
Rijd je zelf wel hetzelfde? Kan ook zijn dat je teveel gaat afwachten?

volgens mij rijd ik wel redelijk hetzelfde. Wel wil ik het altijd wat netter hebben

mairead schreef:

toen we bijna wekelijks op dressuurtraining gingen op de vereniging begon hij wel wat meer praatjes te krijgen.

dressuurwedstrijden rijd ik eigenlijk niet vaak op hetzelfde terrein kort achter elkaar. Outdoorseizoen start ik niet veel dressuur vanwege de sgw wedstrijden, indoor start ik wat meer. Indoor is hij wel voorwaartser (met dressuur) dan outdoor