'Slechte' kant wisselt af, hoe kan dat komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

'Slechte' kant wisselt af, hoe kan dat komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:26

Hoi, ik heb een vraag - uit nieuwsgierigheid, niet eens echt een praktijkprobleem.

Mijn net 7-jarige merrie en ik zijn hard aan het werk om rijtechnisch een leuke combinatie te worden. Ik heb haar pas zeven maanden, dus het is wennen aan elkaar en lekker aan het werk gaan. (Overigens zeg ik dat nu, maar ik heb een lastige periode achter de rug waarin ik zelf vooral erg angstig was, o.a. door een flinke val toen ik haar net een paar maanden had. Maar goed, daar gaat 't niet om.) Wat me opvalt bij haar, is dat de 'zwakke' kant bijna per week lijkt te wisselen. Een aantal weken terug was de buiging linksom prima en de buiging rechtsom moeilijk. Dan werd ze strak in haar lijf en rennerig (i.p.v. binnenachterbeen onder de massa te willen brengen). Sinds vorige week is linksom ineens het probleem. Ze hangt dan ook echt tegen mijn binnenbeen, is niet voor mijn kuit (bijv. pasje wijken voor linkerbeen tussendoor krijg ik veel te weinig reactie). Rechtsom is ze nu juist heerlijk soepel te rijden.

Even los van suggesties hoe dit op te lossen - die zijn wel heel welkom, al heb ik natuurlijk wel les en stel ik ook daar mijn vragen - ben ik vooral benieuwd hoe het nu komt dat dit zo wisselt. Een tijdje terug wisselde het bijna per dag.

Ter toelichting: de merrie is dus net 7, relatief laat ingereden (althans, dat was het verhaal van de verkoper vorig jaar toen ik haar kocht). We rijden samen op B-L niveau, qua oefeningen dan (geen wedstrijden). Ik heb minimaal 1x per week les. Tijdens de les werken we goed aan o.a. stelling en buiging (en aan een heleboel andere dingen).

Ben benieuwd!

_suus19_

Re: 'Slechte' kant wisselt af, hoe kan dat komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:30

Wat ik daarover geleerd heb komt dat vooral voor als het paard bijna recht is.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:52

ik heb hetzelfde geleerd als Suus. Of het waar is geen idee, maar het klinkt aannemelijk. Het komt door overcorrigeren als het ware. Jij vindt bv dat je paard linksom moeilijk inbuigt en daarom ga je daar de nadruk op leggen tot het punt waarop linksom waarschijnlijk makkelijker is, maar rechtsom moeilijker wordt. Eigenlijk corrigeer je dan als het ware te ver door.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:54

Klinkt plausibel _suus19_ en Annetje, had ik nog niet bedacht. Dank.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:33

Annetje schreef:
ik heb hetzelfde geleerd als Suus. Of het waar is geen idee, maar het klinkt aannemelijk. Het komt door overcorrigeren als het ware. Jij vindt bv dat je paard linksom moeilijk inbuigt en daarom ga je daar de nadruk op leggen tot het punt waarop linksom waarschijnlijk makkelijker is, maar rechtsom moeilijker wordt. Eigenlijk corrigeer je dan als het ware te ver door.

Dat klopt. Sterker nog, het is juist goed dat je wisselende 'problemen' hebt, dat betekend dat je de foutjes elke keer verbeterd.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:49

Wat grappig! Dit ondervind mn instructrice ook met mijn jonkie van 4. Dan zijn we toch goed bezig.
Die wisselt namelijk ook af en toe van moeilijke kant :j

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:31

Ik vind het idd. ook wel 'bemoedigend' klinken ineens! Terwijl we toch nog erg veel werk te verzetten hebben als combi. Maar goed, da's niet erg, da's leuk.

Moet wel zeggen dat ik het dinsdagavond in de les niet lekker opgelost kreeg, de merrie bleef wat hangen tegen binnenbeen, reageerde niet goed voor binnenkuit, stelling/buiging werd gaandeweg het uur wel beter, maar ze kwam er níet helemaal doorheen en bleef neiging houden om over buitenschouder te 'ontsnappen'. Als iemand daar nog tips voor heeft. Ben bepaald geen sterruiter, maar vind tips prettig (al weet ik dat dat zonder foto's lastig is.)

Waar ik in de les aan werk om dit punt op te lossen, in 't kort:
- veel slangevoltes met 3 of 4 bogen, volte verkleinen en vergroten en pasjes wijken (m.n. op de kant waar de buiging lastig is);
- in de buiging/op de volte: lichtjes vragen met binnenhand, maar buitenhand en buitenbeen erbij om wegvallen over de schouder te voorkomen;
- werken aan pasje terug en weer pasje vooruit en schijnovergangen om actief op been te worden/blijven (dit kunnen we nog niet zo goed, ze moet ook nog sterker worden van achteren);
- afwisselen in de oefeningen, de moeilijke hand waar de buiging lastig is, afwisselen met de makkelijke hand;
- op mijn eigen houding letten (binnenbeen langmaken, schouders gelijk), ik ga enorm scheef zitten (inknikken in heup en schouder omhoog en naar voren draaien) om gebrek aan buiging als het ware te compenseren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:49

Ik denk ook dat ze gewoon per kant elke keer verbeterd, dus om de beurt sterker wordt aan de ene kant en daarna aan de andere kant.
Omdat te voorkomen zou je je minder kunnen gaan focussen op de slechte kant. Maar ik zou t idd niet teveel als iets negatiefs zien.
Je zegt dat ze er niet zo lekker door komt soms? Hoe pak je dat aan? Blijf je constant op dezelfde manier vragen? Wat je kunt proberen is om 1 keer je hulp 'groot' te geven, dus een keer goed je been erin bijv. Als ze dan braaf is, belonen en meteen nog een keer de hulp vragen, maar dan kleiner. Beter 1 keer duidelijk zijn dan 10 keer op dezelfde manier maar door blijven vragen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:52

Als je paard met de buitenschouder ontsnapt dan moet je meer controle krijgen over die schouder door m aan die kant door de kaak te maken. Of als hij bijv. linksom door de rechterschouder heen loopt, dan wijk je een paar passen naar links.

Verder veel op de binnen hoefslag rijden zodat ie niet tegen de kant aan gaan plakken. Als hij op een volte over de buitenschouder weg loopt, dan stel je m op de volte recht of desnoods maak je m door de kaak naar de buitenkant. Pech dat die volte dan niet zo mooi met de juiste stelling is etc maar je moet eerst controle over die schouders gaan krijgen voordat je weer verder gaat. Je wijken kan je ook nooit correct uitvoeren als je de schouders niet kan plaatsen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:56

@Joolien: goede vraag.
Als ik alleen rij (zonder les) heb ik de neiging om te 'strak' te worden als het niet lukt zoals ik 't wil hebben. En dan blijf ik idd. continu op dezelfde manier vragen en ontspan ik bijv. mijn hand niet snel genoeg als zij ontspant. Buiten de les twijfel ik soms te veel en durf ik niet een keer dóór te vragen (met hand en of been). Heeft er ook mee te maken dat ik een 'bange periode' achter de rug heb, ben een tijdje erg angstig geweest na een val. En heb ook nu nog geen 100% vertrouwen. Kan ook niet, heb haar pas een maand of zeven. Maar dat veroorzaakt wel dat ik in het rijden te afwachtend ben. Te veel met haar meerij i.p.v. zelf initiatief neem. Als ik les heb, werkt dat anders, dan 'volg ik de aanwijzingen' en ben ik daardoor doortastender. *Altijd leuk als je al pratend al je eigen vraag beantwoordt.*

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:58

@Dressuurgek: ok. Volgorde is dus éérst schouder kunnen plaatsen (dus ook het lijf recht kunnen maken neem ik aan?) en dán pas weer verder werken aan de buiging. Toch? En daarvoor is wel nodig dat ze aan m'n been is en blijft (maar goed, daar start alles...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:59

EsterW schreef:
@Joolien: goede vraag.
Als ik alleen rij (zonder les) heb ik de neiging om te 'strak' te worden als het niet lukt zoals ik 't wil hebben. En dan blijf ik idd. continu op dezelfde manier vragen en ontspan ik bijv. mijn hand niet snel genoeg als zij ontspant. Buiten de les twijfel ik soms te veel en durf ik niet een keer dóór te vragen (met hand en of been). Heeft er ook mee te maken dat ik een 'bange periode' achter de rug heb, ben een tijdje erg angstig geweest na een val. En heb ook nu nog geen 100% vertrouwen. Kan ook niet, heb haar pas een maand of zeven. Maar dat veroorzaakt wel dat ik in het rijden te afwachtend ben. Te veel met haar meerij i.p.v. zelf initiatief neem. Als ik les heb, werkt dat anders, dan 'volg ik de aanwijzingen' en ben ik daardoor doortastender. *Altijd leuk als je al pratend al je eigen vraag beantwoordt.*

Kijk daar zit al een groot deel in je antwoord. Als jij snel te strak wordt, gaat ze manieren vinden om er onderuit te komen en geef je haar daar blijkbaar de kans toe. Goed dat je dat zelf inziet, ik denk dat daarin een boel verbetering in zal zitten :j

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:02

Herkenbaar, mijn pony is bijna 4 en zitten nu op B niveau, heel soms L meenemen en heeft dat inderdaad ook :j
Grappig dat ik niet de enige ben die met dat 'probleem'zit!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:16

EsterW schreef:
@Dressuurgek: ok. Volgorde is dus éérst schouder kunnen plaatsen (dus ook het lijf recht kunnen maken neem ik aan?) en dán pas weer verder werken aan de buiging. Toch? En daarvoor is wel nodig dat ze aan m'n been is en blijft (maar goed, daar start alles...).

Ja. Lijf ook recht ja. Als je stelling vraagt en aan de andere kant loopt de schouder er meteen uit dan schiet het niet echt op natuurlijk :+

Ik wil niet zeggen dat je er nu een plank van moet maken maar het 'over de schouder weg lopen' is wel een probleempje wat je moet gaan oplossen omdat je dit probleempje anders tegen gaat komen in eerste instantie in het wijken en later in sb en traver, keertwendingen en appuyementen. En het is gewoon onderdeel van het rechtrichten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:23

Volgens mijn instructrice komt het door het ontwikkelen van het paard. Dan kunnen ze enorm verschillen, heb dat met onze Willem ook een tijd lang gehad toen hij nog niet zo recht was in zijn lijf

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:44

Laten we zo zeggen... je bent goed bezig meid!! +:)+ +:)+

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:46

aerdenhout1 schreef:
Laten we zo zeggen... je bent goed bezig meid!! +:)+ +:)+

Leuk om te horen, want we hebben 't niet makkelijk, merrie niet met mij en ik niet met haar! (Maar ik vind d'r zó leuk! Zolang we af en toe maar kleine stapjes in de goede richting zetten, wil ik hier nog wel járen sleutelwerk instoppen, aan haar en aan mezelf.)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:02

Ben je al wat over je angst heen? Of iig gaat het beter??

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:01

Ja, het gaat beter!

Kleine stapjes, 2 vooruit en 1 terug, maar het gaat gelukkig echt de goede kant op! Ik heb nu ook weer echt LES als ik les heb, i.p.v. semi-therapeutische-sessies om me over mijn angst heen te krijgen... ;-)

Ik gebruik nu wel tijdelijk een slofteugel. Hou daar helemaal niet van, duurde ook even voor ik me erover heen kon zetten om 'm te gebruiken, maar het lost precies het stukje op waar ik het zo moeilijk kreeg. Paard gooit nl. hoofd omhoog, kromt rug, loopt onder me uit en ik verlies dan mijn balans, verstrak in mijn lichaam, bovenlichaam valt naar voren etc. En dan was ik het kwijt. Nu voorkomt de slof dat ze dat laatste stukje te hoog komt en ik alles verlies. Overigens hangt de slof los, het is me ten strengste verboden door m'n instructeur om 'op de slof' te gaan rijden... en terecht. Maar als 'controlemiddel' werkt het heel goed. Hopelijk kwestie van weken, hooguit paar maanden, dan kan 'ie weer af. Bijrijder rijdt wel zonder slof (gaat goed).