Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mioux schreef:Als je een bit in doet en je hebt weinig te vertellen heb je ook meer kans vind ik dat je de mond misschien beschadigd of het bit halverwege ze mond trekt. Met een halster heb je dat weer niet
Mioux schreef:Een halster is ook sterk hoor, snap niet echt je punt hiermee?

Dat is ook wilde zeggen eigenlijk
callippo schreef:Ik snap niet dat hier gediscussiëerd wordt over welk hulpmiddel het beste past in deze situatie. In mijn ogen gaat dat compleet voorbij aan de OORZAAK van de situatie en hoe je daaraan wat kunt doen.
Het paard staat pas twee maanden op een nieuwe stal. Paarden hebben minimaal een half jaar nodig om te wennen aan een nieuwe plek. Veel meer nog als ze in hun eentje verhuisd zijn, of weinig verplaatsing hebben meegemaakt in hun leven. Voor een paard is het beangstigend om de omgeving niet 100% te kennen.
Daarnaast is de sfeer op een stal ook erg bepalend voor hoe je paard zich voelt en dus hoe hij zich gedraagt.
Geef hem de tijd om te wennen, ga met hem wandelen over het erf en in kleine stukjes de omgeving verkennen en kijk goed naar zijn gedrag: niet verder gaan wanneer hij angstig wordt is véél veiliger dan een optoming om hem fysiek onder controle te houden.
Als hij op zijn oude plek een betrouwbaar buitenrijpaard was, komt het vast wel weer goed, mits je hem de tijd geeft en niet in onveilige situaties brengt.
En de tip van Axel is ook een goede: samen met een paard dat de omgeving al kent (bij voorkeur een paard waarmee hij samen staat in de wei)

goudlokje13 schreef:Zoals ik al zei, hij staat eigenlijk nog gewoon in zijn eigen omgeving, want het is echt op fietsafstand van z'n oude stal, en ik reed 4x per week langs de stal waar hij nu staat.
goudlokje13 schreef:hij deed het ook al toen hij op z'n oude stal stond,
goudlokje13 schreef:heb altijd buitenritten gereden met hem, dit verliep altijd zonder problemen. Sinds 2 maanden staat hij op een andere stal, en rijden we ook regelmatig in de bak. Maar het probleem is, dat als we het erf af rijden, dat hij dan meteen in ren galop terug het erf opvliegt, dit heeft hij vroeger nooit gedaan.