zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:44

hoi,

ik heb een haffie van 4 jaar, hij is ingerenden voor dat ik hem kocht.
hij is soms wat lastig met sturen in de bak.
maar als hij eenaal een beetje energie kwijt is is hij echt heel braaf.
ik weet niet of hij al eens zonder zadel gereden heeft, maar is et verstandig om dit te doen?
de groeten...

Angelaa2

Re: zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:46

Je kunt proberen om na het rijden even uit te stappen zonder zadel, alleen als je hier een goed gevoel bij hebt. Omdat ie zo jong is en zich nog ontwikkelt zou ik niet teveel, te lang op zijn rug gaan zitten zonder zadel

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:49

als je nu al van plan bent om zonder zadel te gaan rijden is het een aanrader om hem eerst lekker te rijden zodat hij zijn energie een beetje kwijt is, dan heb je al minder kans dat ze gekke capriolen uit gaan halen ;)

Als je er echter nog niet aan toe bent om het te proberen is het aan te raden om het sturen goed onder de knie te krijgen. Je moet wel zeker op je paard zitten, anders voelen ze dat je onzeker ben en dan kan hij misbruik van je maken.
Kortom altijd achter je keuzes staan zodat je sterk en zeker in je schoenen staat:)

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:53

we willen het eerst een keer aan de longeerlijn doen, is dit slim?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:55

Ja hoor, dat kun je prima doen. Je moet gewoon lekker wegwijs worden op je paard.
Dus eerst gewoon een keer zitten, en dat blijven doen totdat dat écht goed voelt en niet meer eng is. Dan stappen en dat blijven doen totdat het niet meer eng is. Figuren rijden, bochtjes maken.
Daar krijg je een stevige zit van.
Ik kan achterstevoren op mijn paard galopperen, jij ook als je gewoon oefent en het de tijd geeft.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 19:04

ik vertrouw mijn paardje wel heel erg.
we zijn ook bezig met vrijheidsdressuur!
ik weet niet of vertrouwen helpt, maar ik zeg het gewoon even.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:10

Natuurlijk helpt vertrouwen. Als jij straks opstapt met het gevoel van oh hij gaat wat doen (wantrouwen) dan gaat hij ook niet op z'n gemak zijn.
Ik zou het de eerste keer doen bij het uitstappen, je paardje is dan al wat meer moe. Daarna kan je zoals je aangeeft eens aan de longe wat langer. Maar ik zou in het begin echt niet langer dan een kwartiertje doen. Hij is nog jong en in de groei, het zadel verdeelt de druk beter. Als je zonder zadel zit heb je op bepaalde plaatsen ook meer druk.
Door zonder zadel te rijden ontdek je je paard meer. Je merkt beter hoe hij beweegt en reageert. Dat is ook heel leerzaam voor jou.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 19:13

dank julie wel voor het advies.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:04

zonder zadel is idd heel anders, en je hebt meer contact met je paard.
o en vergeet je cap niet tijdens het rijden ;) en eventueel bodyprotector

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:01

ik gebruik nooit een bodyprotector, moet ik misschien we gaan doen....

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:13

Ik ook niet hor, maar sommige mensen vinden het veiliger. Het hangt er net vanaf hoe vaak je er vanaf valt. Vroeger was ik ook veel van paarden afgevallen maar toen bestonden die dingen nog niet eens ;)

Irish2Coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:16

Zonder zadel rijden is erg leuk, het is anders dan met zadel omdat je direct op de blote paardenrug zit en elk spiertje en pasje dat het paard zet voelt.
Als je paard nog wat druk is zou ik eerst beginnen met na het rijden zonder zadel uit te stappen en dit rustig op te bouwen.

Het is hardstikke goed dat je vrijheidsdressuur doet, dit zorgt ervoor dat je de band met je paard sterker maakt het het vertrouwen in elkaar groter. Ga daar dus zeker mee door!

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:17

er zijn mensen die zeggen dat zonder zadel rijden, zoiezo heel slecht is voor de rug van je paard.
wat vinden julie daarvan?

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:07

Als je goed meezit in zijn bewegingen lijkt me dat het niet een heel groot probleem is.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 08:59

bedankt voor het advies allemaal!!!

ReneePomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:44

als je netjes zit een inderdaad meegaat in de bewegingen zie ik er geen probleem in. wel met uitstappen en niet te lang doen denk ik, hij is nog maar 4 en hij moet het ook natuurlijk goed kunnen verwerken in zn koppie :j