tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinker6

tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:35

ik rijd met mijn tinker dressur, met een dubbelgebroken bit in de M2
normaal nooit geen problemen maar gister werd ie wel heel eng.
gister les gehad en daar is ie een paar keer vandoor gegaan, er was geen aanleiding qua geluid, gewoon geen zin.
eerst dribbelen, daarna hoofd in de lucht en gaan.
nu kwamen we er achter dat ie z'n tong over het bit gooit, maar dit doet ie waarschijnlijk al een hele poos alleen gehoorzaamd ie dan wel, en gister niet.
nu is het zo dat ik zwanger ben en zelf ook voorzichtiger ben EN gister was ik mijn sporen vergeten.
ik denk zelf dat het een combinatie van dingen is waar ie misbruik van heeft gemaakt, want een slimme vogel is het wel.
vandaag weer gereden met spoor en hij was zo lief als een puppy, maar weer de tong over het bit waar je dan niets van merkt.

zou een ander bit helpen, en zo ja welke ?

en ik had het met mijn vader erover dat een bit onder de tong misschien wel meer inwerkt dan het bit gewoon boven de tong, eigenlijk zou dit dan al lang voor problemen moeten zorgen omdat ie dit waarschijnlijk al veel langer doet maar wel gewoon gehoorzaam is, en waarom zou ie juist gister ervan tussen gaan?

Ashley5760

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:39

Is hij naar de tandarts geweest?

Als hij met zijn tanden niks mankeert is het een rijtechnisch probleem en dus op te lossen met anders rijden.
Er zijn wel andere bitten (correctiebit bv) maar waarcshijnlijk lost dit het probleem in dit geval niet op ;)

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:43

nou, ik zou eens naar de tandarts gaan, en een ander bit kopen indien hij nog steeds lastig doet zonder sporen. Ik heb nu eenmaal de voorkeur op gebroken bitten, maar je kan de tandarts altijd raad vragen daarover.
hij is er vast en zeker vandoor gegaan omdat je toen geen sporen aanhad.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:44

Niet ieder paard wordt even blij van ieder bit. Het kan zijn dat een bit met een tongboog je paard net wat meer ruimte voor de tong geeft, en dat daarbij je paard ook niet meer de neiging krijgt om zijn tong over het bit te doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:47

tinker6 schreef:
gister les gehad en daar is ie een paar keer vandoor gegaan, er was geen aanleiding qua geluid, gewoon geen zin.
eerst dribbelen, daarna hoofd in de lucht en gaan.

Je bedoeld dat jij niet hoorde wat de aanleiding was.

tinker6 schreef:
ik denk zelf dat het een combinatie van dingen is waar ie misbruik van heeft gemaakt, want een slimme vogel is het wel.

Misschien probeert hij je iets duidelijk te maken maar zijn je sporen overtuigender. Dat zou verklaren waarom hij het alleen doet als je je sporen niet draagt. Wanneer is dit paard voor het laatst naar de tandarts geweest?

Brice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:53

Ik heb altijd geleerd dat de tong boven het bit steken ook een probleem kan zijn doordat het onderste neusriempje bij een gecombineerd hoofdstel niet strak genoeg vastzit. Zelf heb ik er nooit problemen van gehad, maar nu vraag ik me wel af of dat dit klopt of niet?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:05

Haha, dat is wel een manier om het 'op te lossen' :') Als je de sperriem goed vastsnoert heeft het paard geen ruimte om de kaken te bewegen en kan het dus ook niet/minder makkelijk de tong er overheen gooien. Echter is de sperriem die losjes vastzit niet de oorzaak hoor.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:26

bedankt voor het meedenken

paard is ongeveer een jaar geleden naar de tandarts geweest, en was toen eigenlijk niet nodig, dus denk niet dat daar het probleem vandaan komt

sperriem vaster snoeren heeft instructie gister ook gedaan, maar hij presteert het nog om dan de tong over het bit te gooien, dit was echter niet de oplossing zei ze er wel bij.

aanleiding was er echt niet, anders had ie wel angstiger gedaan, dit was gewoon uitdagen.
dan was ie na de 1e keer terug gekomen en het niet opnieuw geflikt op een andere plek in de bak

normaal heeft ie ook wel eens protest maar dan ben ik zelfverzekerder en doet ie het niet nog een keer, maar omdat ik zwanger ben, profiteert ie van mijn "angst" denk ik.

misschien een combinatie van alles, en is alles weer goed als ik eenmaal bevallen ben, maar had gehoopt langer door te kunnen rijden, maar op deze manier gaat dat helaas niet lukken. stapritjes zijn ook leuk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:26

Brice schreef:
Ik heb altijd geleerd dat de tong boven het bit steken ook een probleem kan zijn doordat het onderste neusriempje bij een gecombineerd hoofdstel niet strak genoeg vastzit. Zelf heb ik er nooit problemen van gehad, maar nu vraag ik me wel af of dat dit klopt of niet?

Dat is geen oplossing nee. Ja, jij ziet het niet meer, maar je pony of paard gooit niet voor de lol zijn tong over het bit, dat doet namelijk ook zeer. Een paard gooit de tong over het bit om een ander probleem te verdoezelen. Dit kan varieren van een niet passend bit of tandproblemen, tot een te harde hand/aanleuningsproblemen of lichamelijke problemen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:27

Tandarts hoort ieder jaar op controle te komen, natuurlijk kan er in 12 maanden iets pijnlijks ontstaan :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:28

Doubtless schreef:
Tandarts hoort ieder jaar op controle te komen, natuurlijk kan er in 12 maanden iets pijnlijks ontstaan :?

Vroegah bestond er nog geen paardentandarts, het is dan ook onzin om een gezond paard elk jaar naar de tandarts te sturen, zonde van je geld. Een keer controleren is altijd goed, maar elk jaar is onzin.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:54

ben ik met je eens joolien: hij is toen ie bij ons kwam met 2 jaar een keer bij de tandarts geweest, toen ie ingereden werd en vorig jaar, alle 3 de keren was eigenlijk niet nodig.

hij gooit m er ook heel makkelijk over, hij is gewoon heel lenig in zijn tong.
soms sta je erbij terwijl ie m erover hebt, en je wilt het corrigeren en de neusriem losmaken maar in de tijd dat je aan het pielen bent om m los te krijgen heeft ie m alweer terug gedaan.
ik denk ook echt niet dat het hem pijn doet omdat hij het zo makkelijk doet, daarom dacht ik aan een ander bit, omdat het eroverheen gooien bij dit bit wel heel makkelijk gaat, maar dat zal niet veel oplossen zoals ik in jullie reacties lees.

ik kan van mezelf wel zeggen dat ik een zachte hand heb, volgens de instructie soms te zacht.

eigenlijk blijft dan nog de rug over, maar hij is altijd zo gehoorzaam, als het dit zou zijn, zou ie wel vaker dit soort acties hebben lijkt mij.
en dit zou je ook in het onderzetten van de achterhand moeten merken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:00

Ik heb een paard gereden die het deed omdat ie hoefbeenvertakkingen had, hoeft dus niet eens wat in de rug te zijn. Ga eens kijken wanneer hij het doet? Doet hij het altijd? Bij bepaalde oefeningen? Doet ie t ook met longeren? Kijk eens naar zijn mond, zitten daar rode vlekken in? Is hij los in het lijf, stug aan een kant? Zwaar in je hand?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:01

Ons paard deed het ook toen hij een gebroken/dubbelgebroken trens had. Hij werd dan volledig onbestuurbaar. Toen we zijn overgestapt op een pelham en later op een ongebroken trens was zowel het hoofdschudden als het tong-over-het-bit gooien over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:10

TS misschien ben je omdat je nu zwanger bent onbewust ook iets strenger met je hand en is dit de reden waarom je paard er nu vaker en duidelijker met z'n tong speelt en er durft vandoor gaan.
Paard van een kennis had nog nooit haar tong over het bit gegooid of geprobeerd er vandoor te rennen en bij heeft het dat 2x gedaan bij winderig weer en ik onbewust teveel "druk" op het bit nam.

Ik zou toch ook voor de zekerheid tanden laten controleren, want haken ed kunnen imo wel vrij snel een probleem vormen. Ik heb bv mijn paard laten controleren in september en er was niks aan de hand en in maart stonden er haken op om u tegen te zeggen... Dus het kan maanden tot jaren duren vooraleer "normale" slijtage problemen geeft, maar eenmaal ze er zijn, kan het op enkele weken ernstig worden...

Je zou natuurlijk ook een enkelgebroken of ongebroken bit kunnen proberen en kijken waar je paard het prettigst op reageert. Al is dat nu misschien niet de ideale periode. Want je moet een bit toch meermaals tot enkele weken proberen vooraleer je een oordeel kan vellen. En misschien dat je door je zwangerschap ook anders gaat zitten en zo ook veel invloed uitoefent op de reacties van je paard.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 15:39

bedankt allemaal voor jullie meedenken.

misschien is het beter om het even te laten rusten en na de zwangerschap verder te "experimenteren"
ik ben gewoon heel erg geschrokken omdat ie het normaal niet doet en nu volledig onbestuurbaar was.
vandaag was hij even rustig als altijd, dus misschien een eenmalige actie van het wegsprinten.
maar het tong over het bit gooien blijft, dus daar gaan we iets aan doen zodra ik weer vollop met hem bezig kan zijn.
tandarts tegen die tijd maar eens laten komen en vragen wat hun zouden adviseren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:21

Miss eens bitloos proberen ?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:39

Mijn paard deed het ook, wat bleek het probleem te zijn.
Ze heeft een behoorlijke grote mond spleet waardoor ik bij en kleine ophouding het bit al tegen haar kiezen trok. en dan flipte ze deed de tong over het bit heel erg hoofdschudden.
Ik heb toen even met een pelham gereden, deze blokeerde bij de kin riem en kon ik niet tegen de kiezen trekken.
Beter oplossing is bitloos of tandarts een bitseat laten maken in de mond van je paard.

Het kan ook zijn dat je het bit gewoon te laag hebt hangen. doe hem eens een gaatje hoger in de mond.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:27

Joolien schreef:
Vroegah bestond er nog geen paardentandarts

In Duitsland waren tussen WO1 en WO2 dierenartsen die niets anders deden dan gebitten onderhouden, in dienst bij de cavalerie en staatstoeterijen. Zij deden dit met apparatuur die vergelijkbaar is met de huidige electrische instrumenten.
Joolien schreef:
het is dan ook onzin om een gezond paard elk jaar naar de tandarts te sturen, zonde van je geld. Een keer controleren is altijd goed, maar elk jaar is onzin.

Het is zonde van je paard de gebitsverzorger pas te laten komen, of uit te stellen tot er problemen met eten of rijden zijn. Jaarlijks controle (= alleen kijken en voelen of het in orde is) is juist in het belang van je paard en van het plezier wat je er mee hebt en kost veel minder leed (en geld) dan grote hersteloperaties.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:31

Inderdaad. Juist jaarlijks laten controleren is noodzakelijk. Dikke kans dat er geen onderhoud nodig is, en dat is dan prima. Is wel onderhoud nodig? Dan liever meteen, en niet gaan afwachten tot het paard daar de dupe van is..

Je gaat (neem ik aan) ook ieder jaar (of zelfs vaker) naar de tandarts? En een mens kan nog wel zelf aangeven dat het ergens last van heeft en zelf de tandarts bellen. Je paard kan dit niet, en dus is controle extra belangrijk. Dit kan je DA gewoon doen als hij toch al komt om bijvoorbeeld te enten. Dan ben je ook geen extra voorrijkosten kwijt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:56

Ik was al bang dat ik gek aan het worden was met m'n brave jaarlijkse controle.

Joolien: controle kost bij mijn tandarts overigens geen geld, enkel behandelen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:01

Doubtless schreef:
Ik was al bang dat ik gek aan het worden was met m'n brave jaarlijkse controle.

Joolien: controle kost bij mijn tandarts overigens geen geld, enkel behandelen.

Bij mij is dat ook gratis, op de reiskosten na dan.
aanvulling:
Mocht je ooit naar Celle gaan, daar is een hippisch museum waar ook een heel gedeelte aandacht gegeven is aan de medische kant en de ontwikkeling door de jaren heen. Een aanrader.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:17

voorkomen is beter dan genezen!!!
Bij de mijne kost het je alleen wat, als er daadwerkelijk iets gedaan moet worden....