op sommige momenten slecht aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

op sommige momenten slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:09

Hallo,

Ik heb een kwpn merrie van nu 6 jaar, ik heb haar nu een jaar en moest haar helemaal inrijden :)
nu ik haar de basis heb geleerd, zijn wij toe aan stelling en nageven..

Afentoe geeft ze eens een knikje naar beneden maar dat duurt meestal niet lang. dit moeten we nog opbouwen. maar waar ik veel mee zit is
dat als ik stelling wil vragen dat ze niet reageert op mijn beenhulp.,
ik krijg les 1x in de week alleen hebben we wel twee instructeurs, de ene zecht, ze reageert goed op je zweep en dit is gewoon iets waar je gedult voor moet hebben,. de andere zegt je moet sporen gebruiken :\ liefst rij ik niet met sporen als het niet helemaal nodig is..
maarik weet ook niet wat ik nu moet, wel of niet met sporen?? of doe ik het zelf gewoon niet goed..

hoe geef ik hulpen?
ik rij rechtuit en tik met mijn binnenbeen aan, houd mijn buitenteugel tegen de hals en binnenteugel iets van de hals af.. maar reageert niet op mijn beenhulp.. iemand tips hoe ik dit kan veranderen???

Groetjess rianne :)

Netam89

Re: op sommige momenten slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:25

Ik zal eerst proberen om het met de zweep op te lossen en daarna pas over te gaan naar sporen.
Tip: Probeer veel schijnovergangen te rijden en tempowisselingen. Probeer niet hele stukken verschil te laten zien, begin klein en bereid het steeds verder uit.
Zodra je voelt dat ze terug wilt komen in tempo hup weer been geven, reageerd ze niet tikje met de zweep.
Wanneer ze weer een paar passen vooruit heeft gedaan probeer je het opnieuw, probeer het steeds kort te herhalen. Het zal niet meteen resultaat opleveren maar zo kan je het wel het beste leren.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:37

Hallo, Waarschijnlijk begrijpt je paard nog niet duidelijk de beenhulp in combinatie met een lichte druk op de teugel, wanneer je dus aanleuning vraagt, en hoopt te krijgen. De beenhulp is voorwaarts maar de teugelhulp interpreteerd ze als langzamer gaan. Hoe is het met longeren? Doe je dat weleens, en dan iets bijgezet? Heel iets, alleen contact met de mond en dan moet ze leren dat je hiermee ook voorwaarts kan lopen.
Jonge paarden longeer ik veel voordat ik er op ga, dubbele longe, aan het halster en daarna aan het bit. Dan kennen ze al veel teugel'hulpen'. Zoals reageren op stelling vragen en nageven.
Succes, Marjolijn

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:21

Ja is een beetje lastig als we jou niet zien rijden, want het kan ook met jou zit te maken hebben,
Is je zadel goed passend?
Wat is je basis van longeren b.v.
Stelling kun je ook leren vanaf de grond, met een bit in kun je bijna geen stelling vragen zeker als jou zithulpen en been hulpen niet juist zijn en al helemaal niet als het paard het wijken voor druk nog niet helemaal snapt, miss eens gaan longeren met kaptoom , ik zou zelf nooit met bit in longeren en al helemaal niet met hulpmiddelen, longeer met gevoel en dat heb je niet met hulpmiddelen dan werk je altijd met dwang en van dwang leert een paard niet veel ja een kunstje maar geen techniek.
Dus ga vraag eens aan je instructrice rechtricht oefeningen , maar belangrijker leer er zelf de theorie bij want die krijg je helaas niet in de meeste lessen en helaas kunnen veel instuctrices die theorie niet vertellen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:12

longeren doe ik nu sins een korte tijd weer omdat ze toen ik haar net had niet gelongeerd kon worden.. uiteindelijk heel veel geprobeerd en toen opeens mee opgehouden met longeren. toen was mijn plan het later op te pakken en dat lukte wel nu doet ze het stukke beter met longeren, ik doe het meestal aan halster, veel overgangen, beetje stelliing proberen te vragen via halster (werkt opzicht wel). Met bijzet nog niet echt geprobeert, ja 2x met een halsverlenger maar dat was de eerste keer dat ze dat om had dus was geen succes :),

Bedankt alleen ik denk dat ik wel wat aan jullie tips heb :D

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:14

Het kan zijn dat ze het niet helemaal begrijpt omdat je én druk op de teugels neemt én bijdrijft.
Je kan ook als je wat verder bent en je goed kan longeren met bijzet, daarna nog rijden en dan gaat het vaak ook makkelijker omdat ze het gewend is omdat ze het net daarvoor al had gedaan.