Ik zit met mijn toppertje momenteel een beetje in een dipje, en vanwege het zoeken naar meerdere zienswijze betreffende onze "onenigheid" hierbij de vraag voor meer meningen hierover!
Armani is een 7 jarige ruin. Hij is echt een tanker, en enorm energiek. Hij wilt echt enorm graag lopen en dat vormt denk ik ook de basis van ons probleem. Hij vind het ook echt leuk om te werken. Ik zal even onze "rij routine" uitleggen, en natuurlijk het probleem.
Wij beginnen altijd met een lange teugel, 5 minuten lang stappen, 5 minuten draven, en een paar rondjes galopperen in verlichte zit. Daarna pak ik de teugels iets op, lang en laag over de rug ongeveer 10 minuten stappen en 10 minuten draven, paar rondjes galopperen. Ik probeer veel voltes en achtjes te rijden om de lengtebuiging goed te krijgen, en lang en laag gaat hij ook echt super. Hij draaft dan goed mee van achter, en is echt enorm los door zijn lijf. Hij is dan wel al heel erg voorwaarts.
Daarna pak ik hem wat meer op, rij hem wat ronder. Dat gaat ook nog goed. Ik begin dan met veel schakelen, overgangen maken, schijnovergangen, en wederom veel voltes en achtjes.
Wanneer ik hem dan even in wedstrijdhouding wil pakken, beginnen de problemen. Hij word dan enorm enthousiast en wilt zo graag, dat hij echt enorm sterk word. Hij blijft wel rond van voren, en gaat dan ook echt heel goed draven. Achterhand komt super goed mee, en ook zijgangen gaan enorm goed (wijken, SB, travers, af en toe appuyementje) Het probleem is dat hij dusdanig sterk word dat hij mij uit het zadel trekt en ik af en toe geen rem meer heb, of het voelt alsof ik geen rem meer heb (hij komt wel terug, maar voor mijn gevoel niet genoeg)
Nu probeer ik dan ook stukken heel veel terug te rijden en te schakelen en veel bochtjes en voltes te rijden, en uiteindelijk word hij wel minder sterk, maar ik eindig wel met blaren op mijn handen (geen pijn in mijn armen overigens, dus ik trek niet of iets..
) Nu is mijn vraag dus: Hoe kan ik tijdens het rijden er voor zorgen dat hij minder sterk word/blijft van voren, en dat hij meer van de hand af komt?