jong paard wisselt achter in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

jong paard wisselt achter in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:06

mijne jonge merrie van 3 jaar loopt al netjes in stap en draf, maar in galop wisselt ze regelmatig achteraan.
Vooraan niet, en als ze genoeg tempo heeft (dan gaat ze eigenlijk wel te snel) kan ze beter in de juist galop blijven.
Ik weet dat het normaal is dat ze nog niet de balans en bespiering van een doorgereden paard heeft,
maar ik vraag me af of dit vanzelf zal overgaan of hoe ik het kan verhelpen

orkaan

Re: jong paard wisselt achter in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:09

tuurlijk gaat dit vanzelf over, gewoon paard weer rustig terug nemen en nogmaals aanspringen. Daarnaast de figuren zo simpel mogelijk houden en dan desnoods met een iets hoger tempo als ze daar beter haar balans kan houden

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:11

Je geeft zelf het antwoord al,ze mist nog bespiering en balans, als ze door training sterker wordt gaat dat overkruist springen ook over.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:14

Ik heb moeder en dochter en die doen het ook, maar dan voor.

In de buitenbak hebben ze er geen last meer van, die is wat zwaarder als de binnenbak. In de binnenbak moet ik ze zo belasten dat ze zich recht houden en dan gaat het goed.

In het begin deden ze het contstant, dit neemt vanzelf af naarmate je paard sterker word. Zeker als je er regelmatig mee werkt gaat het sneller. Op de volte hebben ze er vaak minder last van als op de lange lijn bij mij dus ik rij veel voltes en dan steeds een stukje rechtuit meepakken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:59

Ik zou op zo,n jong dier eerst op zo,n jong dier zorgen dat ze sterk genoeg is , dus niet galopperen, maar rechtrichtoefeningen doen in stap , weten waar je mee bezig ben en vooral zo weinig mogelijk rijden, het dier is nog volop in de groei, neem de tijd zou ik zeggen en neem les in het rechtrichten gymmen b.v aan de hand en longe

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:04

Die van mij deed dat ook toen ze wat jonger was. Ze doet het nu ook wel eens als ze weer een periode "stil' heeft gestaan. Ze komt hele dagen buiten, dus daar ligt het niet aan.
Ik train haar nu 2-3 x in de week sinds maart en het is over. Wegens jong gezin/fms kan ik niet veel rijden.

Je zegt het zelf al: iets meer vaart erop, misschien af en toe paar passen terug en dan weer weg. Rechtrichten!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:32

Mijn paard heeft dit ook, alleen op de linkerhand. Soms aan de longe, maar meestal onder het zadel. Bij hem gaat het wel goed als hij aanspringt vanuit stap. Springt hij verkeerd aan? meteen terugnemen, en de overgang opnieuw rijden. Springt hij goed aan, dan belonen, stukje in galop doorrijden, en dan terug nemen.

Omdat hij aan de longe wel bijna altijd goed aanspringt (dat was voorheen ook niet het geval, maar hij wordt steeds sterker), maak ik hem aan de longe sterker met de galop, zodat ik daarvan onder het zadel kan profiteren. Dat het vanuit stap beter gaat, heeft ook met mijn voorbereiding te maken. In stap krijg ik een juiste stelling en buiging beter voor elkaar op de linkerhand dan in draf. En juist die stelling en buiging moeten in orde zijn voor het juist aanspringen. Onder het zadel ben ik dan ook (continu) bezig met rechtrichten in stap en draf. Zowel op de lange stukken, als op de voltes.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:49

midgie schreef:
Ik zou op zo,n jong dier eerst op zo,n jong dier zorgen dat ze sterk genoeg is , dus niet galopperen, maar rechtrichtoefeningen doen in stap , weten waar je mee bezig ben en vooral zo weinig mogelijk rijden, het dier is nog volop in de groei, neem de tijd zou ik zeggen en neem les in het rechtrichten gymmen b.v aan de hand en longe

grote onzin. Een jong dier moet je juist met beleid gewoon rijden, daar worden ze sterk van en krijgen een goede conditie. Juist van galop blijft een paard los in het lijf.

Als dit paard sterker is en meer balans krijgt zal het makkelijke galopperen en zal het ongevraagde wisselen vanzelf ophouden.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:17

Bij het inrijden van jonge paarden is men niet zo kippig op het constant aangaloperen en terugnemen. Vaak geeft dit het paard alleen maar verwarring. Als de overkruising later in de galop zich voordoet, gallopeer dan over de diagonaal naar de andere hand. Het paard moet zijn gewicht veranderen en zal in een goede galop door de bocht gaan. Daarna ga je in galop terug naar de diagonaal, neem het paard terug in draf en aan het einde van de diagonaal spring je weer aan in de goede galop. Vooral bij paarden die meteen al verkeerd aanspringen is dit een goede oefening. Ze voelen wat lekker weg gallopeerd en wat niet.

De overkruising geeft vaak aan dat het paard niet in balans is en dat het nog niet sterk genoeg is. Een van de paarden die ik momenteel train heeft een wat slapper binnenachterbeen. Er zijn oefeningen om die sterker te maken, maar het is vooral een kwestie van oefenen.

Zo lang de overgangen er goed inzitten en ook al springt het paard een keer verkeerd aan of overkruist het? Niet meteen terugnemen, dat is verwarrend voor een jong paard. Bovendien moet het paard een bepaald ritme zien te vinden in de galop en of dat nu even overkruist is of in contra galop, dat maakt niet uit.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:28

Ze springt rechts altijd juist aan en verspringt dan pas in een bocht of op een volte (bocht dus). Links springt ze soms verkeerd aan, maar als ze juist zit wisselt ze ook op de lange zijde. Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd zal zijn.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:45

Indd geen balans..

Doet ze dit aan de longeerlijn ook?
Aanspringen in galop.. lange zijde rijden en weer terug..
bochten zal ik pas meenemen als de balans wat beter is.
Door het vele aanspringen/terug nemen krijgt ze meer balans/spieren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:46

Komt inderdaad door balans. Daarom ben ik ook geen fan van om met jonge paarden in de bak te rijden.... Als het kan ga het bos in/rechte paden en veel veel draven, worden ze zoveel sterker van.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:55

dit heb ik een tijdje ook gehad. Mijn paard is dan wel 14, maar toch een tijdje dit probleem gehad. Ik probeer der recht te houden en tussen twee benen gelijkmatig te rijden. Dan is er niks aan de hand. Dit probleem had ik nadat ik een tijd niet gereden heb. (winterperiode) waarschijnlijk dus ook een balans probleem. Dit gaat over namate je paard sterker wordt en balans krijgt.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:10

Ze doet het aan de longeerlijn bijna nooit, rechts ook veel minder (mss 1 x op de hele tijd) dan links.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:52

Ik zou het paard nog even een periode in de wei doen. Dit paard is nog maar 3.
En uit het overspringen in galop blijkt dat het paard nog niet sterk genoeg is.
Daarna zou ik het met 4 jaar weer oppakken ( dit najaar bijvoorbeeld) en dan het rijden opbouwen.
Waarschijnlijk is het paard dan al weer een stukje sterker en kun je gemakkelijker rijden. Het galop probleem kan nog wel even blijven en vooral zorgen dat het paard recht is. Leren dat het op 4 benen moet lopen.

En evt. nog even na laten kijken of het echt alleen slapheid is of dat het ook nog een andere oorzaak kan hebben.
Zelf een jong paard gehad die de bekken scheef had staan en daardoor erg slap was. Nadat deze recht gezet zijn kon ik verder met de ontwikkeling van de spieren.