Paard blijft niet bij me als ik op grond lig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Paard blijft niet bij me als ik op grond lig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:14

Gisteren gaan rijden met mijn 4 jarige merrie. Was al een jaar weer niet meer gevallen :D en ja hoor gisteren was het weer zover en beet ik in het zand (niet letterlijk). Gelukkig was mijn vader mee met zijn fiets (rij nooit alleen).
hoe het gebeurde: Ze had een koppel met honden in de gaten die met hun honden aan het wandelen was. Ik stuurde haar langs een boei die daar op de oever van het meertje lag en waar ze altijd wat schrikkig van is. Ik dacht dat ze de boei wel gezien had, deze is best groot en fel geel gekleurd :') maar helaas... net toen ik dacht amai we zijn er al bijna voorbij, net toen zag ze de boei vlak langs haar! Ja en daat schrok ze dus van |o . Ze sprong 1.5 meter opzij en deed daarna paar galopsprongen. Op dat moment zat ik nog steeds in het zadel en had ik haar bijna stil. maar net toen gaf ze dus enkele boksprongen (gewoon kop omlaag en 4 benen in lucht (beetje gelijk lammetje) ). tja en aangezien ik toch al iets losser in het zadel zat lag ik er dus af.
De liep rustig paar meter weg en keek achterom. Ik stond op en liep rustig naar haar toe al pratend maar madam liet zich niet pakken en draafde toen weg, richting huis :( . Gelukkig stond er 700 meter toch wel zeer lekker gras dat ze even moest proeven. Ze bleef wel achterom kijken op regelmatige tijden, alsof ze wilde zeggen ' waar blijf je, volg je nog? 8)7 .
Dus daar aan het gras heb ik haar gewoon kunnen nemen.

Ik vraag me af waarom bokte ze ( doet ze normaal nooit maar op 1 maand is dit al 3e keer) en waarom blijft ze niet wachten op mij?
hoe lan ik haar dat leren dat als ik gevallen ben ze bij mij blijft. We hebben een goede band, ze is wel nogal plan-trekkend beestje :roll: . hoe leer je ze dat aan?

aeolusnr1

Re: Paard blijft niet bij me als ik op grond lig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:58

De beste manier is uiteraard gewoon op het zadel te blijven zitten, hou het paard tussen jou en de grond.
als je toch valt proberen om de teugels eigenlijk maar één teugel, te blijven vast houden.
Je hebt al meerdere malen dit zelfde probleem gepaseerd, en bijna altijd met hetzelfde schrikgedrag tot gevolg, je weet dus van te voren dat dit een probleemsituatie opleverd, maak er dus een training van , dus niet zomaar langs gaan en oefffffff tis alweer gelukt en verder je wandelingetje afmeken, nee zo train je echt geen dingen in, blijf daar gewoon een half uurtje of zelfs langer, maar oefen op die plek , langs alle kanten passeren, stoppen, wijken, achterwaarts, voorhand verzetten, achterhand verzetten, achterwaarts, ...... oefenen en oefenen en oefenen , maar je niet specifiek op het schrikobstakel richten, das gewoon een item dat er heeeeeeellll toevallig even staat, meer niet.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:07

we komen daar vaker langs en ging laatste keren goed maar nu al maanden niet meer langs dat ding gewandeld en lap we hebben prijs. Zijn er trouwens na de val weer naartoe gegaan en gaf ze er niets om, misschien te gefocust geweest op de mensen in de verte en dan plots dat ding gezien en niet direct herkend?
Maja dat weglopen zint me niet. vroeger hield in altijd mijn tegel vast maar omdat mijn vorig paard keer echt in paniek geraakt is hiermee durf ik het niet bij haar. Vind dat ze best bij me kan wachten tot ik weer rechtsta :+ .
We hebben een ontzettend goede band en dan loopt ze gewoon door als ik in het zand lig??? Kun je er specifiek op trainen en zo ja hoe?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:10

De reden dat ze niet bij je blijft is heel eenvoudig: ze heeft er geen vertrouwen in dat JIJ in zo'n situatie veiligheid betekent en vindt als de paniek is geweken kennelijk andere dingen leuker om te doen dan braaf te wachten tot jij weer bent opgestegen. Je kunt erop trainen: het commando "kóm" vind ik zelf erg handig. ;) En maak onder het zadel bezig zijn een feestje en doe in hele kleine stappen succeservaringen met "enge dingen" op. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard blijft niet bij me als ik op grond lig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:15

Je kunt inderdaad leren op commando bij je te komen. Het is leuk om te trainen, je bouwt er een band mee op, en hopelijk luistert je paard buiten ook.
Verder is het handig om met teugels te rijden die je bij een val goed vast kunt blijven houden.
Ik rijd met vrij lange western touwteugels, ideaal, die laat je niet zomaar los.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:16

Als jij in het zand ligt omdat je paard schrok, loopt je paard gewoon weg, dit is niet te trainen, een paard zal weg willen vluchten van hetgeen waar hij van is geschrokken.
Je zult dus in het zadel moeten blijven, je zou een bokriempje aan je zadel kunnen maken en in enge situaties kun je het riempje vasthouden, een losse beugelriem om de nek van je paard kan ook. Verder, net wat aeolusnr1 zegt, trainen. Zoek enge dingen op (met 1 van bovenstaande hulpmiddelen) en rijd er 10 keer langs. Ook is je paard nog erg jong en zal ze steeds makkelijker worden als ze iets ouder is. Nu heeft ze ook het voorjaar nog lekker in haar koppie.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:23

Natuurlijk is te trainen dat een paard bij de ruiter blijft. Politiepaarden wordt toch ook geleerd om niet te vluchten? En trailpaarden in Zuid-Afrika leren ook níét te rennen ook al komen we een leeuw tegen, of nog erger een nijlpaard. Schrikken is een reflex. Aan de schrikreactie als zodánig kun je inderdaad niets doen. Maar vluchten is gedrag. Dressuur = trainen van gedrag. Dus is niet-vluchten te trainen. Vertrouwen in de ruiter als bieder van veiligheid is daarbij een eerste voorwaarde. En dat kan heel goed: de rúíter heeft immers de hersens, dat is nogal een voordeel voor het paard. Moet je hem dat wel duidelijk maken. Door opdoen van succeservaringen, waarbij je opzet voor succes! :)*
Laatst bijgewerkt door Elanor op 04-06-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:28

Teugels vasthouden kan ook zijn nadelen hebben. (paard dat over je heen denderd, ziet nog het sleepspoor van Anne over het strand voor zich in gedachten...... )
Teugels loslaten kan ook nadelen hebben, paard dat wegloopt en al dan niet ongelukken veroorzaakt.

Als paard echt in paniek ervandoor gaat en je valt eraf, lijkt het mij niet dat je moet verwachten dat hij bij je blijft staan.

Ben vorig jaar van mijn fjord gevallen (moest zo nodig zonder zadel rijden...) en mevr. stond welgeteld 3 m verderop met haar hoofd aan de grond gras te eten, is ook haar stijl... was te verwachten..
(was ook niet echt geschrokken, was meer jolig en blije bok scheef en aangalopperen terwijl ik net achterstevoren gedraaid zat om te kijken of ik over kon steken. )
Zwarte die ik heb, verwacht ik dat ik toch echt moet gaan zoeken als ik eraf val.

Wat wel werkt is conflict situaties gecontroleerd opzoeken en gebruiken om te trainen,
desnoods in eerste instantie met heel braaf paard erbij.
Netzolang tot iets niet meer eng is en ja ik weet het, morgen staat er buiten iets heel anders dat er vandaag nog niet stond.
En heeeeel eng is.
(zo vond mijn fjord afgelopen weekeind een visser op de verkeerde plek wel heel apart..,
zwarte keek een keer en liep gewoon door (had het andersom verwacht).)

Niet vluchten trainen erop of staand ernaast gaat wel werken.
(zwarte begint dat nu te snappen en vertrouwd me, fjord deed dat al,
maar is en blijft een eigenwijs dominant zelfstandig merrie wezentje.)
Maar als je plat op de grond lig is je leiderschap ook ineens wel een stuk gedaald :+ .

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:33

Tja, ik heb ook een goede band met mijn paard, maar als ik er in het bos afval en de teugels loslaat, loopt meneer ook gewoon door naar huis. Hij gaat er niet vandoor ofzo, maar hij wandelt gewoon door. Kijkt af en toe wel eens om of ik nog wel braaf volg, maar tenzij ik 'm ergens de pas kan afsnijden kan ik totaan het hek achter hem aanlopen. 't is gewoon een buitengewoon zelfstandige donder die zich zonder mij zeker niet verloren voelt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:35

Alvaron schreef:
Tja, ik heb ook een goede band met mijn paard, maar als ik er in het bos afval en de teugels loslaat, loopt meneer ook gewoon door naar huis. Hij gaat er niet vandoor ofzo, maar hij wandelt gewoon door. Kijkt af en toe wel eens om of ik nog wel braaf volg, maar tenzij ik 'm ergens de pas kan afsnijden kan ik totaan het hek achter hem aanlopen. 't is gewoon een buitengewoon zelfstandige donder die zich zonder mij zeker niet verloren voelt.

Als ik mijn fjord in de LenD duinen ooit kwijt raak, begin ik met zoeken bij de hengsten houder langs het bos,
vermoed dat ik haar dan daar op kan pikken. :+

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:47

Sjolvir schreef:
Als ik mijn fjord in de LenD duinen ooit kwijt raak, begin ik met zoeken bij de hengsten houder langs het bos,
vermoed dat ik haar dan daar op kan pikken. :+

Haha, ik heb dus het omgekeerde probleem. Hij is hengst. Gelukkig die ene keer dat dit dus gebeurde, geen merrie tegengekomen :oo

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:50

Alvaron: ja dat heb ik dus ook ze loopt in een klein drafje richting huis. De vorige keer verschrok ze van traktor, ik was aan het wandelen met haar, ze trok zich los en begon naar huis te gaan maar keek wel om de zovel meter even achterom om te zeggen ' volg ik weet de weg :Y) '. Nu deed ze het dus weer, draafde in stukjes en stopte dan om telkens te kijken of ik haar achterna kwam. Gelukkig liep ze richting lekker hoog groen gras dat haar tegenhield van naar huis te lopen :j .

Schikken doet ze niet zo vaak en als ze schrikt blijft ze staan om te kijken wat dat is dat zo eng is. Enkel nu, tja dat 'ding' lag dan ook op 1 meter van haar op de grond, en toen zag ze het pas, tja daar sprong ze van weg.

Ik rij al maanden met een western zadel, kan ik me lekker vastnemen als ik even evenwicht verlies (rij nog maar 1 jaar). Ik ga inderdaad echt op commando leren van te komen maar vrees dat ik net zoals alvaron een 'plantrekkertje met goede oriëntatie heb' *D