Geen rem, paard is opeens heel anders. Ligt het aan mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Geen rem, paard is opeens heel anders. Ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 15:56

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat dit 'probleem' zich nog maar sinds kort voordoet.
En dat ik alleen opzoek ben naar hulp. Zelf heb ik wel les, maar financieel gezien kan ik maar 1x, een enkele keer, 2x per maand lessen.

Sinds vorig (voor)jaar rijd ik een super lieve merrie bij.
Ze is altijd erg leergierig, luistert altijd goed en het rijden gaat ook eigenlijk altijd goed.
Ik ben in augustus vorig jaar begonnen met wedstrijden rijden, heb toen 2x een wedstrijd gereden, jammer dat het maar 2x was, maar was niet anders want ze was drachtig en groeide opeens erg snel, vandaar dat ik in oktober ben gestopt met haar.
Na de dracht heb ik haar weer héél rustig opgepakt. Eerst 1x in de week, toen 2x en zo verder.

Sinds ongeveer een maand hebben we besloten er een enkelgebroken trensje(bustrens) in te hangen. Eerst reed ik haar altijd op een dubbelgebroken watertrens, waar ze naar mijn weten altijd op is gereden. We hebben besloten om te wisselen van bit, omdat ze heel erg met haar hoofd begon te schudden(TA is erbij geweest en heeft niks kunnen ontdekken).
Dat ze met haar hoofd begon te schudden was voor mij een complete verrassing, omdat ze toen net sinds een paar weken direct aan het begin mooi lang en laag wilde lopen. Direct vanaf het begin al ontspannen.

Maar sinds ik het enkelgebroken bit erin heb hangen, heb ik geen rem meer. Eerst was het niet zo erg, want elk paard reageert weer anders op een bit en elk paard moet aan het begin van het rijden even zijn/haar spanning en energie kwijt.
Maar sinds maandag heb ik écht, écht geen rem meer. Ik probeer haar direct al vanaf het begin lekker aan het werk te zetten, dus bij het instappen al wat voltes en tempo wisselingen mee te nemen.
Maar het mag niet helpen.
Na een galopje was ze meestal wel wat rustiger, maar nu wordt ze er alleen maar opgefokter van.
Ik krijg haar van geen kant meer ontspannen. Ze hoeft van mij absoluut niet nageeflijk te lopen in het begin, maar zou toch graag na een half uur hebben dat ze wat meer begint te ontspannen(ik kan natuurlijk veel willen, maar ik ben met een levend wezen bezig, dus moet ik natuurlijk maar zien hoe het loopt, maar ik denk dat jullie me wel snappen).

Afgelopen vrijdag ging het wel na een half uurtje goed, want toen ging ik het doorzitten oefenen, wat ze normaal gesproken erg eng vindt, maar ik had van tevoren even gegallopeerd.
Aan het eind van het rijden was ze super braaf en heerlijk ontspannen en na lekker uitgestapt te hebben in het land, stapte ik met een fantastisch goed gevoel af!

Maar zaterdag was het weer mis.
Weer was ze ontzettend vlug en ik kreeg haar niet rustig, ook niet door veel tempowisselingen te rijden en door veel overgangen te rijden.
Zelfs het doorzitten had geen zin. Op een gegeven moment had ik gewoon echt geen rem meer en ben ik maar afgestapt, omdat ik zoiets had van : Het heeft nu geen zin als ik door rijd, want ik verpest meer dan dat ik goed maak.

Morgenmiddag/avond ga ik weer even rijden, maar zie er nu eigenlijk een klein beetje tegen op, omdat ik eigenlijk wel zeker weet dat dat gespannen gedrag wat zij vertoont, door mij komt. Op welke manier dat ook, ik zou het niet weten, maar ze doet dit niet zomaar.
Verder kan het misschien zijn dat ze de lente in haar hoofd heeft? Dat ze gewoon vrolijk is?
Is het misschien een idee haar van tevoren even een kwartiertje te longeren?
Nogmaals: het is een schat van een paard, doet geen vlieg kwaad(alleen af en toe bij het omdoen van de achterbeschermers wil ze nog eens een veeg geven), dus ik zou me haast niet in kunnen denken dat dit aan haar ligt.
Maar wat doe ik fout?

Ik heb gezien dat dit een heel lang verhaal is geworden, heel erg bedankt als je dit helemaal hebt gelezen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:04

Ik zou eens terug het dubbelgebroken bitje erin hangen, aangezien je zegt dat bij het verwisselen van het bit de problemen begonnen zijn..
Als een paard altijd met een dubbelgebroken bit (wat inwerkt op de tong) gereden is, kunnen ze een enkel gebroken bit (wat inwerkt op het verhemelte) erg vervelend vinden.

Mocht dit het probleem van de rem oplossen, maar het hoofdschudden begint weer (is dit wel opgehouden na het verwisselen?) dan zou ik toch verder gaan zoeken naar andere alternatieven!

moelly

Re: Geen rem, paard is opeens heel anders. Ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:05

Dat is inderdaad wel een goed idee!
Ja, het hoofdschudden is toen opgehouden. Ze schudden trouwens van boven naar beneden, niet van links naar rechts, mocht dat nog iets uitmaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:07

waarom doet ze moeilijk als je doorzit?Zit je zo beroerd door of mankeerd ze iets?
Is er met de bevalling iets verschoven?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:11

Nou, dat is nu al een stuk minder geworden! Als ik ga doorzitten heeft ze meestal het idee dat ze óf moet galloperen, óf moet stappen.
Maar, dan ga ik haar heel erg tegenhouden, alleen heb dus al van m'n instructrice en zus geleerd dat ik gewoon rustig moet gaan zitten en absoluut niet moet tegen werken in de mond.
Klinkt gek misschien, maar meestal doe ik hierbij mijn ogen dicht, zodat ik me kan focussen op mijn houding en dat ik ontspannen zit, ipv dat ik me ga focussen op haar en haar mond.

Doorzitten deed ik trouwens bijna nooit, omdat ze dat dus spannend vond.
Het gekke is dat als ik in het land rijd, ik wel gewoon kan doorzitten, dan heeft zij meer afleiding en ik ook, waardoor ik zelf minder krampachtig ga zitten, denk ik.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:44

Misschien herkent iemand dit en kan zeggen wat hij/zij ertegen gedaan heeft?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:10

Ga zo weer even rijden, kijken of het al wat minder is.
Zat er ook over te denken dat ze misschien haar week gewoon niet had.
Wij mensen hebben daar ook wel eens last van :o

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:14

denk dat het door ze lente komt!
gewoon effe dat andere bit er weer in
de trens die je er nu in hebt kan aafrechts werken

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:15

Jup, dacht ik ook al.
Ga straks sowieso weer even met dat andere bit rijden.
Waar las je pelham? :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:17

moelly schreef:
Jup, dacht ik ook al.
Ga straks sowieso weer even met dat andere bit rijden.
Waar las je pelham? :D

oke goedzo!
sorry dat dat je er een pelhambit in had hangen

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:17

Nee, eerst gewoon dubbelgebroken, nu enkel en vanmiddag wss weer dubbel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:18

In ieder geval het dubbelgebroken bitje erin.

Wat ik qua hoofdschudden herken bij mijn eigen paard, een soort van ja-knikken:
Probeer eens een pollennetje ;)

Dit was voor ons de oplossing :j

Mijn paard begon ook vanuit het niets te schudden en nadat ik met een pollennetje rijdt is er geen geschud meer te bekennen. :o

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:19

Doet ze het hoofdschudden nog steeds?

Verder zou ik het hele paard en het zadel laten nakijken. Rennerig gedrag en spanning komt over het algemeen voort uit pijn, angst, ergens flink last van hebben etc.

Doet ze dit trouwens alleen bij jou of ook bij andere ruiters?
En hoe is ze zonder zadel? En zonder bit?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:22

moelly schreef:
Nee, eerst gewoon dubbelgebroken, nu enkel en vanmiddag wss weer dubbel.

oke dan is het goed
wat je niet moet doen stel het word erger : met stang gaan rijden
geloof me dan houdt ze niet op;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:23

@kaatje77: Is dat zo'n netje die je om de neusriem vastmaakt?
Ze niest niet/nooit eigenlijk, en het hoofdschudden is opgehouden toen ik de enkelgebroken erin deed.

@Vilar:
Ik ben de enige die haar rijd. Borstelen, in en uit het land halen is het een schat van een paard.
Doet verder echt geen vlieg kwaad, alleen wil ze nog wel eens uithalen bij het omdoen van de achterbeschermers.

@Hackny: Stang heb ik ook niet en was het ook absoluut niet van plan.
Heb zaterdag weer les dus leg het probleem dan ook wel even voor aan mijn instructie.

Misschien is het vandaag wel over, kan natuurlijk allemaal, zus gaat even mee om me te helpen, want dan kan zij ook even zien wat er precies fout gaat.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:27

Bedankt moelly, maar daarmee beantwoord je niet mijn vragen.
En mijn tweede zin in mijn vroige post wil ik bij deze nogmaals benadrukken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:30

Zadel is net nieuw en paard is volledig nagekeken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:32

moelly schreef:
@kaatje77: Is dat zo'n netje die je om de neusriem vastmaakt?
Ze niest niet/nooit eigenlijk, en het hoofdschudden is opgehouden toen ik de enkelgebroken erin deed.

@Vilar:
Ik ben de enige die haar rijd. Borstelen, in en uit het land halen is het een schat van een paard.
Doet verder echt geen vlieg kwaad, alleen wil ze nog wel eens uithalen bij het omdoen van de achterbeschermers.

@Hackny: Stang heb ik ook niet en was het ook absoluut niet van plan.
Heb zaterdag weer les dus leg het probleem dan ook wel even voor aan mijn instructie.

Misschien is het vandaag wel over, kan natuurlijk allemaal, zus gaat even mee om me te helpen, want dan kan zij ook even zien wat er precies fout gaat.

ooh oke

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:06

Dat het zadel nieuw is, zegt helemaal niets. Nieuw of oud, het moet passen. Is het zadel aangemeten of goedbevonden door een goede zadelmaker?
Door wie is ze nagekeken?
Hoe is je paard rijdend zonder zadel?
En hoe is ze rijdend zonder bit?
Loopt ze nog steeds te hoofdschudden?
Laat eens een andere en goede/vriendelijke ruiter met haar rijden, hoe is ze dan?

ps: Het gaat mij er niet om dat ik mijn vragen beantwoord wil hebben, het gaat mij er om dat ik jou en vooral het paard verder wil helpen. Als je zo kort van stof bent, lukt dat niet echt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:12

Nou, paard was vandaag super braaf, al een hele verandering. Ze liep mooi ontspannen.
Bedankt voor de tips!