Verkeers mak maar bang voor tractors

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spotgaai

Verkeers mak maar bang voor tractors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:59

Hallo allemaal,

Ik heb een ontzettende lieve merrie van 12 jaar fries x andalusier.
Ze is verkeers mak maar zodra er een tractor aan komt reageert ze best vaag...

Ze gaat dan op de plaats "dansen" of spring met 4 benen tegelijk de lucht in, denk dat dit haar spaanse kant is ;)

Weet misschien iemand hoe ik dit kan doorbreken?
Omdat ik bang ben voor haar reactie verergerd dit wel.... ben al in training om zelf ontspannen te zijn, nu me paardje nog.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!

Stravero

Re: Verkeers mak maar bang voor tractors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:19

Een week bij een boer op stal zetten die vaak langsrijdt met de tactor :D

Even zonder gekheid, doet je paard dit ook als jij voor de tractor bij je is bent afgestapt (en haar evt. geruststeld) ? Het lijkt namelijk niets anders als spanning. Waarschijnlijk door het harde geluid. Ikzelf heb er geen ervaring mee, bij ons rijdt de tractor stro en hooi naar binnen dus is er geen paard (meer) bang voor :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:49

Ik volg dit even heb hetzelfde probleem en nog geen oplossing.
Er rijd regelmatig een tractor op het terrein dan rent het paard ook als een gek door de wei.
Wil het graag ook oplossen voor de buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:50

Hier rijden tractoren ook af en aan, maar het is toch anders voor een paard wanneer het ding je op 2 a 3 meter passeert.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:59

Mijn paard staat ook op een boerderij, waar ze veel tractors ziet.
Daar kijkt ze totaal niet naar, als ze in het land staat, ook al komen ze dichtbij.

Maar langs de weg is het toch anders, dat vindt ze ook best eng.
Ik heb geprobeerd steeds heel ver de berm in te gaan (die zijn heel breed hier) en dan laten kijken.
De kleine tractortjes gaan nu wel, dat vindt ze niet eng meer.
Maar de grote combinaties (zoals met hooien, mais etc), dat is wel een ander verhaal.
Dat zijn zulke gevaartes, als ik die zie aankomen, zorg ik ervoor dat ik een oprit inga, of in volle draf vooruit ga om een veilige plek te zoeken. :')

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:01

Herkenbaar. Pony ziet heel veel tractoren als hij in de wei staat en ook op het terrein komt er vaak genoeg een tractor langs. Maar zodra we buiten zijn, pfoeh...
Ik zet hem stil en draai hem zo dat hij het aan ziet komen (het liefst bij een oprit of een brede berm). Als hij het kan zien vind hij het al een stuk minder eng dan wanneer hij alleen het geluid hoort.

Verder lees ik even mee, want soms kan ik hem nergens parkeren...

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:41

Ook hier herkenbaar!
Mijn paard blijft bang als een tractor langs haar rijdt.
Ik doe meestal teken met mijn hand om de motor af te zetten (is me nog nooit gewijgerd) een stille tractor durft ze wel langs.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:45

Ook ik volg...

Helemaal hetzelfde probleem. Ik moet afstappen als er een tractor aankomt. Vorige week ging ze er in paniek zonder mij vandoor, richting stal...

Maar ander verkeer is geen probleem.

Ook wij staan op een stal waar er veel tractors e.d. gebruikt worden, maar het mag niet baten...

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:53

Hier ook het probleem, het wordt minder maar weg is het zeker nog niet.
Ligt denk ik ook aan mij, omdat ik weet dat ze raar doet op zo'n moment.
Ik stap altijd af als er een trekker aankomt en dan is het een stuk minder, net zoals dat ik haar met haar hoofd richting de trekker draai.
Ik zoek het ook expres op, wij hebben zelf een trekker en daar is ze al niet meer bang voor, maar onbekende trekkers loop ik vaak als het rustig is met dr heen zodat ze daar gewoon aan went :)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:58

Ik volg ook even. Om in het bos te komen moeten we een smalle weg over, de tractoren blijven komen en gaan. Als ik even met mijn hand zwaai zijn er een aantal die stoppen, maar de meeste rijden door.

Ik kan niet op een oprit gaan staan oid, meestal stap ik af odmat ik haar anders niet houd.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:39

Jeetje wat een reacties! Ben gelukkig niet de enige.

Als ik afstap en bij haar, in het zicht staat, kan ze nog wel druk doen maar minder.
Zou het fijn vinden als ik kan blijven zitten en dat ze dan minder druk reageerd.

Als ik buiten rijd ben ik altijd bedacht op tractors, dus als ik er 1 zie raak ik al een beetje in paniek. Ze is altijd door een man gereden en is dus wel wat kracht gewend, kracht die ik dus niet heb!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:53

Ik lees ook even mee.
Heb geen andere tips, meeste zijn al genoemd hier.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:58

Dat jij van te voren al denk, oh jee een tractor, maakt het voor haar natuurlijk ook extra spannend.

Heb je niet een aardige boer of kennis in de buurt die eens wil helpen oefenen? Eerst langs een stilstaande tractor die bv de motor wel aan heeft, dan langzaam rijdend enz.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 10:33

Ja dat ik van te voren stress is inderdaad niet echt heel slim.... en daar reageert zijn natuurlijk ook extra op!

maar ik zal eek keer rondkijken of ik iemand weet die een tractor heeft en dat wilt doen

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:40

Hier ook een!
Kleinere tractors zijn niet zo eng maar grotere met iets erachter wel.
Ook ik ga (dravend als het nodig is) naar een "opritje" zodat we wat meer ruimte hebben en laat d'r dan kijken. Meestal gaat het dan goed! Gelukkig zijn er hier veel van die "opritjes" naar een weiland.
Zijn die er bij jou ook? Zodat je paard meer ruimte heeft om eventueel stap opzij te doen?

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 10:50

Dat ligt eraan waar ik rij, bij de ene alleen een berm of een smal stukje er weer ergens anders dat ik meer ruimte heb, maar er zitten ook slootjes enzo en ben bang dat ik daar een keer in beland!

L1sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:51

Klinkt er bekend dit.
In het land is er niks aan de hand, maar als je er op zit is het toch anders.
Ik heb zelf het idee dat het ook aan het geluid en de druk in de lucht ligt die een tractor produceert als hij aanstaat en beweegt. Hetzelfde geld als er een vrachtwagen langs komt, maar een stads bus is dan weer niet eng.
Wat helpt bij ons, is samen met een ander naar buiten gaan die het niet eng vindt. Het gaat zo goed nu dat we er alleen nog even voor aan de kant stil moeten staan zodat de tractor kan passeren.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:53

Mijn Friesje is redelijk bomproof, alleen tractoren zijn wel heel erg eng..
Kleintjes gaan inmiddels beter (2 galopsprongetjes naar voren ;) ) maar van die enorme combinaties die af en toe langs komen gaat hij in de bak al aan de ren. Ben ze op buitenrit nog niet tegengekomen maar weet ook niet wat ik dan moet doen, lees dus even mee!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:57

Heel herkenbaar , mijn paard was niet bang , totdat zown *piep* vent ons met de tractor aanreed , en we in een sloot belanden ..zucht..
nu is hij dus als de dood voor die dingen .. ik oefen wel in het land met ons eigen tractor , maar ook dan vliegt hij keihard naar achteren . ik ga meestal als ik een tractor tegen kom op een heel smal weggetje snel in draf naar een oprit . die tractors rijden hier namelijk gewoon door ... houden geen rekening met ruiters&paarden :(

als ik jou was zou ik gewoon trainen met door hem tractors te laten zien , reuken etc ( als je een tractor hebt )

suc 6

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:58

Probeer het volgende:

Als je rijd en er komt iets aan waarvan je weet of denkt dat je paard/pony ervan kan schrikken/bang word dan leid je je paard af. :)
Doe dit met iets lekkers,oefen dit thuis onder het rijden,je tikt dan op de schouder en bied het lekkers aan.
Dit hebben ze zo door. -:)
Oefen dit ook op een rustige straat,tikje op de schouder(met je vinger)en dan geef je het lekkers.
Komt er nu iets aan waarvan je voelt dat je paard de kriebels ervan krijgt,blijf dan rustig,tik op de schouder en geef het lekkertje.
In de tussentijd dat je paard ALLE aandacht op dat lekkertje heeft is "het monster" allang voorbij hihi
Je moet je paard op zo'n moment uit die "zone" halen,even omtunen zeg ik altijd en het werkt perfect.
Maar eerst op eigen bodem oefenen dat ze die link leggen met het tikje op de schouder dat het lekkers betekend.
Ik garandeer je dat er geen theater meer zal zijn in de toekomst. +:)+

Veel succes. +:)+

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:01

Zo dat is een goede tip! Ga er van de week mee aan de slag! Heb van die oefensnoepjes thuis

Dankje!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:05

Het is echt heel leuk om te doen en je geeft hiermee ook vertrouwen naar je paard toe.
Ik heb een Fjord die écht in het begin zich bescheet voor wandelaars die tegenmoet gelopen kwamen,ze draaide op 1 been en peerde zo hard als ze kon.
Ik heb dit prima opgelost met deze methode en nu fungeerd het zelfs een beetje als noodrem hahaha een tikje op de schouder en mevrouw staat dubbelgevouwen stil hihi.
En geen nood,ze worden er niet vervelend van hoor.
Oja ook als het "monster" voorbij is evengoed met stem en hand belonen.
Ga gewoon op je gevoel af.