mijn paard gebruikt zijn achter hand niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

mijn paard gebruikt zijn achter hand niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 08:30

hoi bokkers,

ik heb een draver.
maar hij heeft op de baan gelopen.
maar het probleem nu is dat ie zijn achter hand niet gebruikt maar alleen rond laat slingeren en we vaak er door heen zakt.
hoe kan ik het traine.
oja een paosa lukt niet dan gaat ie met 4 benen de lucht in.

knollentuin

Re: mijn paard gebruikt zijn achter hand niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:37

jouw paard is gewend om zijn gewicht vooruit te stuwen en is niet gewend om gewicht te dragen, mijn advies is om met een instrukteur hiermee aan de slag te gaan. die kan jou goed uitleggen hoe je je paard moet rijden om hem zodoende zijn lichaam beter te gaan laten gebruiken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:29

Helaas is je bericht niet helemaal duidelijk, maar zeg je nu dat je paard vaak door zijn achterhand heen zakt? Dan zou ik toch echt (voordat je er weer op gaat zitten) een DA het paard heel goed laten bekijken...

Mocht dat helemaal in orde zijn: met balkjes draven leert je paard zowel de voor als de achterbenen te coordineren, en door het hoger moeten optillen gaan ze de achterhand ook beter gebruiken. Lage hindernissen laten springen (kan ook aan de longe) kan ook helpen. De balkjes leg je eerst op de grond, maar daarna op een steun tot een cm of 20 hoog.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:32

jammer genoeg durft ie niet over balkjes maar ik zal het wel proberen. maar dat heeft ie ook tijden het longeren dat ie door zijn achter benen zakt. hij heeft het niet ondercontrole jammer genoeg

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:37

Dan zou ik Als ik Jou was de da goed laten kijken lijkt mij niet goed dat een paard door zijn achterbenen zakt dit heeft niks te maken omdat het een draver is die van de baan komt.

Heb jaren dravers getraint die op de baan lopen Bij niet goed genoeg op de baan onder het zadel beleerd voor verkoop rijpaard maar er is mij geen 1 die door zijn achterhand zakt

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:41

die van mij heeft er jammer genoeg ook geen spieren voor op zijn helle lichaam niet hij werd niet goed getraind dus heeft die spieren er niet voor ben hem aan het trainen en conditie opbouwen wat ie ook niet heeft hij heeft 2 jaar bijna niks gedaan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:44

Als je paard ook met longeren al door de benen zakt, en je het gevoel hebt dat ie de achterbenen niet onder controle heeft, dan zou ik echt voor een uitgebreid onderzoek gaan. Zou me namelijk helemaal niets verbazen als het paard atactisch is..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:47

Zou je willen proberen met interpunctie te schrijven. Dus punten, komma's en hoofdletters. Dan wordt je tekst een stuk duidelijker en leesbaarder.

Is je paard gekeurd? Ook een slap/onbespierd paard zakt normaal niet regelmatig door de achterhand als hij wordt getraind. Je moet dus eerst via een dierenarts de lichamelijke oorzaak uitsluiten voordat je kunt gaan beginnen met het gerichte trainen.

Als je paard niet durft over de balkjes dan zul je daar op moeten trainen. Net als het bijzetten te trainen is. Verdiep je eens in grondwerken met je paard, hoe jij daar in een leider voor je paard kan zijn en je paard kan begeleiden in spannende dingen.

Alleen rondslingeren aan de longeerlijn kom je er niet mee. Paarden met weinig bespiering dienen gericht getraind te worden om sterker te worden mits er lichamelijk verder niets aan mankeerd. Les in longeren en grondwerken is misschien dan wel een goed plan.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:56

TS, het klinkt een beetje alsof je paard last hebt van 'kruisverlamming'. Hoe is je paard bij de smid als hij met z'n achterhoeven bezig is?
Een DA lijkt me in het geval van jou paard een fijne optie, achter de computer kunnen we alleen een beetje gissen naar het probleem.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:15

MarliesV schreef:
Zou je willen proberen met interpunctie te schrijven. Dus punten, komma's en hoofdletters. Dan wordt je tekst een stuk duidelijker en leesbaarder.

Is je paard gekeurd? Ook een slap/onbespierd paard zakt normaal niet regelmatig door de achterhand als hij wordt getraind. Je moet dus eerst via een dierenarts de lichamelijke oorzaak uitsluiten voordat je kunt gaan beginnen met het gerichte trainen.

Als je paard niet durft over de balkjes dan zul je daar op moeten trainen. Net als het bijzetten te trainen is. Verdiep je eens in grondwerken met je paard, hoe jij daar in een leider voor je paard kan zijn en je paard kan begeleiden in spannende dingen.

Alleen rondslingeren aan de longeerlijn kom je er niet mee. Paarden met weinig bespiering dienen gericht getraind te worden om sterker te worden mits er lichamelijk verder niets aan mankeerd. Les in longeren en grondwerken is misschien dan wel een goed plan.

eens. als het echt zo is dat je paard door zn benen zakt eerst laten nakijken voor je er weer op gaat zitten.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:25

Dit is geen kwestie van geen spieren en geen conditie hebben.
Je kunt maar beter stoppen met trainen en er een DA bij halen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:51

HolyPope schreef:
TS, het klinkt een beetje alsof je paard last hebt van 'kruisverlamming'. Hoe is je paard bij de smid als hij met z'n achterhoeven bezig is?
Een DA lijkt me in het geval van jou paard een fijne optie, achter de computer kunnen we alleen een beetje gissen naar het probleem.

bij de hoefsmid doet ie het keurig.
houd mooi zijn voetjes omhoog.
ik ben nu een beetje bezig om hem wat losser te maken.
zoals zijn achter benen draaien ik merk dat ie daar achter goed vast zit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:02

TS, nogmaals de vraag, is hij gekeurd bij aankoop?

Het klinkt echt als iets waar je eerste een DA bijhaalt voordat je zelf er mee bezig gaat.
Ik neem aan dat jij niet zodanig bent opgeleid op je 16e dat je zelf kan onderzoeken of dit een kwestie is van spieren en trainen of dat er meer zit.
Waarom geen DA er bij?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:07

volgens mij is hij niet gekeurd ik was eerst verzogster van hem maar oude eigenaar kwam nooit.
en wat is een DA?
mijn vriendin is voor paardenmasuur aan het leren met haar opleiding die helpt me met zoals masages geven.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:10

DA = D ieren A rts

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:10

oo okee

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:15

ik zou niet zomaar aan die benen gaan draaien en doen, misschien heeft dat paard pijn en laat hij het niet merken.
Je vriendin is ook nog niet afgestudeerd dus ik zou een dierenarts gaan bellen, maar dat is nu al 6 keer gezegt!

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:17

mijn paard van bijna 20 die zakte ook wel eens door de achterhand en vooral bij mijn moeder. ook zij zette de achterhand niet bij. maar wat bleek we hebben foto's van haar rug laten maken en het bleek dat ze een ernstige vorm van kissings spines had. ook zei zette de achterhand er niet onder. dit deed ze verder ook alleen onder het zadel als ze aan de teugel moest lopen. als ik zonder iets reed had ze er geen last van :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:17

Een paardenmasseur in opleiding gaat ook niet de kennis hebben om te beoordelen of het paard lichamelijk in orde is. Wees verstandig, en wees eerlijk naar je paard toe. Laat je dierenarts hem eerst keuren op beweging, en als dat in orde is, dan in overleg met je dierenarts gaan bepalen hoe de training het beste opgebouwd kan worden. Nu gaan trainen met een paard dat medisch misschien niet helemaal in orde is, kan veel meer kwaad als goed doen... Dus EERST keuren, en daarna pas, in overleg, trainen.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:19

maar het is ook een beetje een draver's eigen dat ze niet snel de achterhand eronder zetten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:23

@Zippo: ja, maar niet dat ze er los doorheen zakken := Dit klinkt inderdaad als een medisch probleem in rug/achterhand/benen, en je zult idd eerst een (gediplomeerd!) Dierenarts moeten laten komen (en niet je vriendin die én geen arts is én nog geen diploma heeft) :\

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:24

Er zijn genoeg paarden die wegvallen over de achterhand wanneer deze er niet bijgereden wordt, komt vaak ook in combinatie met te lange hoeven, omdat ze gaan slepen, en daardoor nog wel eens willen struikelen over hun eigen hoeven.
Echter is er natuurlijk wel een verschil tussen door de achterbenen zakken en over de eigen benen struikelen. Als je paard echt door zijn achterbenen zakt zou ik niet twijfelen over een afspraak bij de dierenarts.

Daarbuiten is het voor veel dravers net wat lastiger om de achterhand eronder te plaatsen, omdat veel dravers behoorlijk lang zijn, en ze van achter wat anders gebouwd zijn dan het normale rijpaard. Het is niet onmogelijk, maar vergt wel een boel oefening. Die oefening moet je opbouwen met een goede instructeur, die verstand heeft van het rijden van dravers.

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:26

misschien aan de slag met dubbele lijnen

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:39

Ik heb vroeger ook een draver merrie gehad met zelfde probleem, ze viel onder het rijden zomaar languit op de weg of in het weiland, zwakke achterhad en vorm van kruisverlamming, toen het erger bleek te worden heb ik haar in laten slapen. Ik ben bang dat het niet meer over gaat

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:06

Ik heb dan sinds vorige week een nieuw zadel maar toen de zadelmaker kwam drukte ze op een plek iets achter de zadel plek licht in zijn rug toen zakte die naar beneden en toen ze een been pakte en neer liet vallen hoorde je een grote krak geluid.