Tips houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Tips houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:25

Ik word er niet meer wijs uit.

Mijn vorige instructeur zei, tenen naar buiten draaien..
De instructeur die ik nu heb zegt tenen naar binnen draaien, weer een andere zegt gewoon recht vooruit houden.

2 zeggen dat ik recht moet zitten, weer een ander zegt dat ik juist iets achteruit moet hangen.

Hoe moet ik nou weten wat steeds het goede is ?, word hier eerlijk gezegd een beetje gek van.
Ik wil een goede zit ontwikkelen zodat ik de paarden niet in de weg zit, maar iedereen zegt steeds iets anders.

Wat is nu het goede?, en zijn er nog tips ofzo om een betere houding te krijgen?

KM_Ris

Re: Tips houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:30

Trouwens er zijn inderdaad al een paar topics over, sorry daarvoor
Maar ook daar zegt iedereen steeds iets anders

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:34

misschien is dit topic wat voor jou

[RT-P] Het ''Houding'' tips & trics topic.

het ligt er ook aan hoe je dingen interprenteert. Als iemand tenen naar binnen zegt, dan moet je ze meer naar binnen doen, dat ze recht staan. Naar achter hangen kan wijzen wat je voor je gevoel moet doen, omdat je als je voor je gevoel recht zit, iets naar voren hangt :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:37

Romana01 schreef:
misschien is dit topic wat voor jou

[RT-P] Het ''Houding'' tips & trics topic.

het ligt er ook aan hoe je dingen interprenteert. Als iemand tenen naar binnen zegt, dan moet je ze meer naar binnen doen, dat ze recht staan. Naar achter hangen kan wijzen wat je voor je gevoel moet doen, omdat je als je voor je gevoel recht zit, iets naar voren hangt :)

Heey,
Nou, met die tenen , was gewoon sowieso in het algemeen.
Toen zat ik niet eens OP het paard, dus dat zal het niet zijn haha.

Maar misschien met het rechtzitten wel, bedankt voor de link :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:43

moeten naar voren wijzen, en volgens de fnrs (boekje met dingen waarop ze letten tijdens de zitcompetitie)
Citaat:
* De punt van de voet iets schuin naar buiten en naar voren gericht, de hak met ontspannen enkelgewricht licht uitgedrukt. De belasting vindt meer aan de binnen-kant van de beugel plaats, waardoor de kleine teen wat hoger komt. In de beugel veert de hak meer omlaag, de bal van de voet rust in de volle breedte op het voetstuk.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:47

Dus gewoon naar voren ? , en schuin naar buiten? :')

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:29

Niemand ? :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:32

ze hoeven niet parallel lopen naast het paard, dan staan je voeten niet natuurlijk, maar je tenen moeten wel naar voren wijzen :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:34

Oke dankjewel !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:51

Waar het om draait is dat je stabiel, maar ontspannen zit. Als jij je tenen naar binnen draait (om ze recht vooruit te laten wijzen bijv. omdat ze normaal gesproken iets naar buiten staan), zet je alles tot en met je heup vast.

Je tenen behoren wel recht naar voren te wijzen (ideaal dressuurplaatje), maar dat hangt er dus ook vanaf hoe jouw voeten normaal gesproken staan. En dat doe je vanuit je heup, je legt je bovenbeen een stukje naar binnen gedraaid, waardoor je knie rechter ligt en dus ook je tenen. Daar moet je ook rustig naar toe werken, want het kan zijn dat je daar nog niet soepel genoeg voor bent.
De tenen zijn dus een resultaat, geen actie.

Je lichaam behoort op je zitbeenknobbels te rusten, en niet op je kruis of kont. Van daaruit werk je weer door naar boven. Jouw onderrug moet helemaal ontspannen zijn, je buikspieren moeten ontspannen zijn (in stilstand), en zo door helemaal naar boven. Bij gekke bewegingen gebruik je je buikspieren om stabieler in het zadel te blijven zitten. (Er werken meer krachten op je bij snelle bewegingen)

En dán heb je dus de welbegeerde 'onafhankelijke zit', waarbij het paard elke beweging kan maken en jij die kunt volgen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:00

Tenen naar buiten sws niet. Denk dat je instructrice HAKKEN naar buiten bedoelde. Probeer maar eens, dat voelt meteen heel anders.

Eens met Sassol :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:06

Overigens is de praktijk een stuk moeilijker dan de theorie :+

Heb je een scheef paard, moet je dat ook weer corrigeren in je zit, zodat je 'haaks op de aarde' zit. En zit je paard ergens vast, kun je nooit volledig soepel bewegen en andersom.
Je paard moet dus ook getrained worden.

Maar wederom theorie.... -:)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:55

het is mischien makkelijker met een filmpje... dan kan iedereen beter oordelen over je houding. zou je een filmpje kunnen plaatsen?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:14

Heel erg bedankt voor de reacties, ik probeer nu vooral eerst ontspannen te zitten, dus voorlopig misschien ook eventjes alleen met iemand ernaast of aan de longe zodat ik eerst weer mijn zit kan verbeteren voordat ik echt ga rijden weer :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:15

Het commentaar is afhankelijk van hoe je op dat moment op het paard zit.

Zitten je tenen naar buiten, dan moet je je enkel naar binnen toe draaien. Een goede voethouding heeft tenen richting de neus van het paard.

Je moet rechtop zetten.
Zit je altijd wat voorover moet je dus voor je gevoel wat achterover in het zadel zitten. :)

Het staat alleen nooit los van elkaar. Je moet niet werken aan je voeten maar aan je beenligging. Je moet niet werken aan je rug maar aan je romp.

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:50

Tenen helemaal naar buiten ziet er niet netjes uit maar het is toch het beste wat je voor jezelf kan doen want als je je tenen naar binnen draait overstrek je je enkels en dat is niet goed voor je.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:23

Ok, en heeft iemand nog tips om de perfecte beugelmaat te hebben?, mijn instructeur zegt dat het ongeveer armlengte moet zijn, ik zelf vind dit heel erg kort, maar als ik ze langer doe heb ik heel veel moeite met lichtrijden. wat kan ik hier aan doen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:43

Armlengte is dan wel van vingertoppen tot onder oksel.
Om na te gaan of ze lang genoeg zijn kun je op het paard zittend je beugels uitdoen en je been laten afhangen. Tikt het breedste deel van de beugel tegen je enkel aan, dan zit ie ws op maat.

Moeite met lichtrijden kan in dit geval een aantal oorzaken hebben (te weinig druk op je beugel): je maakt je bovenbeen niet lang genoeg, of je drukt je hak niet voldoende uit. In beide gevallen: beugels korter, en evt heel geleidelijk eens een gaatje verlengen. Tegelijkertijd werken aan je beenhouding.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:46

Irma_Maandag schreef:
Armlengte is dan wel van vingertoppen tot onder oksel.
Om na te gaan of ze lang genoeg zijn kun je op het paard zittend je beugels uitdoen en je been laten afhangen. Tikt het breedste deel van de beugel tegen je enkel aan, dan zit ie ws op maat.

Moeite met lichtrijden kan in dit geval een aantal oorzaken hebben (te weinig druk op je beugel): je maakt je bovenbeen niet lang genoeg, of je drukt je hak niet voldoende uit. In beide gevallen: beugels korter, en evt heel geleidelijk eens een gaatje verlengen. Tegelijkertijd werken aan je beenhouding.

Dus het is slimmer om elke keer een gaatje langer te maken als in 1 keer de goeie lengte? .
Nu zijn ze gewoon veel te kort :+

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:50

Ja, zou ik stap voor stap doen.
1) Zodat je ook je spieren kunt oprekken, wat geleidelijk moet gaan (zal vooral de voorzijde van je dijspier zijn),
2) Zodat je niet direct een heel andere houding aanneemt omdat je beugels (ineens te) lang zijn. (Zo kun je bv ineens naar achteren gaan leunen, je benen naar voren af gaan steken ed. Doe je dit stapsgewijs, dan kan je instructie je hier tijdig op wijzen / begeleiden.)

Ook omdat je nu al aangeeft moeite met lichtrijden te hebben bij lange beugels. Ik denk dat je te weinig druk op je beugel houdt met je voet. Indien je je been moet verlengen (zonder op hakken en tenen te letten): denk dan aan het uitdrukken van je knie naar de grond. Dit werkt vaak beter dan je geforceerd te richten op een hak, teen.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 04-06-12 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:51

Oke dankjewel :)